Advertisement

Diesel
Home Piaţa auto Autoturisme Problemele motoarelor diesel și cauzele lor: clasa mică

Problemele motoarelor diesel și cauzele lor: clasa mică

Dacă pentru cei mai mulți europeni un automobil de clasă mică este folosit ca a doua mașină în familie, în România, din cauza nivelului mai scăzut de trai, multe familii nu-și permit decât un hatch mic. Totodată, cele mai multe flote de companii au în componență mașini de clasă mică. De aceea m-am decis să caut problemele motoarelor diesel care au populat în ultimul deceniu segmentul ”juniorilor”. Iată-le!

1. 1.3 JTD / 1.6 JTDm

Și-a început cariera sub numele de JTD (Jet Turbo Diesel) în 1997. A tras de o mulțime de modele, de la o grămadă de mărci, precum Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Jeep, Cadillac, Chevrolet, Citroen, Ford, Opel, Peugeot, Suzuki, Tata, Saab și MG. Italienii au dezvoltat tehnologia JTD și, ulterior, JTDm în multe capacități cilindrice, de la mezinul 1.0 până la motoarele de vehicule comerciale de 3.0 litri. O să ne ocupăm și de cele mari, dar nu azi. ”Starurile” de azi sunt cele mai mici dintre ele, care echipează modelele de clasă mică.

Uite aici ce consumuri reale au motoarele diesel la clasa mică!

JTD a fost și este un motor excepțional, cu pedigree (în 1986, Fiat Croma a fost prima mașină din lume echipată cu un motor turbodiesel cu injecție directă, predecesorul lui JTD), foarte economic și fiabil.

Problemele motoarelor diesel

A doua generație și-a schimbat numele în JTD Mjet, iar a treia generație în JTDm, pentru că au fost echipate cu tehnologie Multijet. Dacă inițialul Unijet avea o preinjecție și o injecție principală, Multijetul este capabil de 3 până la 5 injecții de motorină pe ciclu (în funcție de generație), care permit un consum redus, o funcționare silențioasă și un cuplu mare la turații reduse.

Citește aici testul comparativ Fiat Tipo vs Peugeot 308 cu motoare diesel!

Două dintre motoare au echipat modelele de clasă mică: 1.3 JTDm a fost montat pe Alfa Romeo Mito, Fiat Grande Punto / Punto Evo / Punto, Opel Corsa (CDTI) și Suzuki Swift (DDIS), iar 1.6 JTDm pe Alfa Romeo MiTo și Fiat Grande Punto / Punto Evo / Punto. Punto a fost disponibil și într-o versiune sportivă, echipată cu propulsorul 1.9 Mjet, dar nu ne vom ocupa de ea aici, pentru că și-a terminat viața în 2008.

Deci: de probleme frecvente au fost semnalate?

Păi, problemele comune au fost lipsa de putere cauzată de cedarea turbo-compresorului, a suspapei EGR și a filtrului de particule.

Pe lângă acestea, la versiunile 1.3 JTDm fost raportată aprinderea martorului ”injecție”, care s-a rezolvat prin înlocuirea injectoarelor sau prin regenerarea forțată a filtrului de particule, scurgeri în zona injectoarelor (problemă rezolvată pe parcursul producției), cauzate de neetanșeitatea dintre rampă și injectoare și de garniturile neetanșe, precum și aprinderea prematură a martorului de nivel de ulei, care poate fi rezolvată prin reprogramarea computerului de injecție. Atenție și la pierderile de putere (versiunile Euro 5) cauzate de fisurarea senzorului de presiune de la galeria de admisie, și la înfundarea filtrului de particule în cazul utilizării preponderent urbane, rezolvabilă prin regenerarea acestuia.

Test comparativ Clio vs 208 vs Corsa vs Polo!

În plus, pe 1.3 CDTI-ul de la Corsa, aprinderea martorului motor este cauzată de întreruperea cablajului. La 1.3 DDIS-ul de pe Swift mai puteți experimenta un ralanti instabil în perioadele de regenerare a filtrului de particule (până la exemplarele din iulie 2011), care se rezolvă prin resoftarea computerului (calculatorului) de injecție și disfuncționalități rezolvabile prin curățarea supapei EGR și a galeriei de admisie.

Problemele motoarelor diesel

Motorul 1.6 JTDm a suferit cel mai frecvent de porniri grele, rezolvate prin reprogramarea ECU, de pierderi de lichid de răcire pe la garnitura dintre galeria de admisie și chiulasă (rezolvate în septembrie 2009) și de pierderi de etanșeitate pe la EGR, care cer înlocuirea supapei (rezolvate pe parcursul producției).

Dacă optați pentru 1.3 JTDm cu transmise manuală, puteți sesiza vibrații în maneta schimbătorului, cauzate de cablurile timoneriei (rezolvată pe parcursul producției).

Pentru problemele motoarelor diesel TDI, apasă 2!

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

MG3
Autoturisme

Test MG3. Sufletul petrecerii!

Comisia Europeană îi mângâie pe creștet. Micuții au emisii de CO2 infime,...

Citroën
Autoturisme

Test Citroën C3 și e-C3. Provocare acceptată!

S-au limpezit apele în grupul Stellantis, iar Citroën a primit poate cel...

AutoturismePiaţa auto

Subaru Forester, a șasea generație, prezentat în România

Prezentat în România la SAB 2024, Subaru Forester este un model cheie...