Test de consum clasa mică

Benzină, diesel sau hibrid? Transmisie manuală sau automată? Aspirat sau turbo? În acest test de consum comparativ dăm cărțile pe față și răspundem franc la toate întrebările incomode. În plus, analizăm diferențele dintre vechiul ciclu de omologare NEDC și nou-venitul WLTP.
Test drive VW Polo

Europa iubește mașinile mici! În 2017 a fost cel mai mare segment, cu o pondere a vânzărilor de 18% din totalul pieței, reușind să comercializeze aproape 2,8 milioane de exemplare. În România, situația este chiar și mai favorabilă „micuțelor“, care anul trecut au fost vândute în număr de peste 44.000 unități, acoperind mai bine de 34,5% din totalul vânzărilor. Evident, exponenții din acest segment se bazează pe prețul scăzut, pe taxele mici și pe costurile de rulare reduse. Adeseori, criteriul determinant în achiziția mașinilor de flote este, după preț, consumul de combustibil. Totuși, valorile consumurilor din fișa tehnică sunt atât de scăzute, încât frizează ridicolul.

 
Mulți dintre noi tindem să dăm vina pe producători, care denaturează adevărul, însă adevărul este că aceștia  nu au niciun amestec. Până în acest an, mașinile au fost testate după ciclul standardizat NEDC și, în mod ciudat, chiar au obținut acele consumuri infime în condițiile favorabile de test. Dar începând cu 2018, situația se schimbă complet, pentru că în locul lui NEDC a apărut un ciclu nou, numit WLTP, care simulează mult mai corect condițiile reale din trafic. Gata cu teoria, să trecem la practică: 19 modele, echipate cu motoare pe benzină, diesel și hibrid (în total 26 de combinații) sunt gata să dea cărțile pe față. Să înceapă jocurile!

 

Test de consum motoare pe benzină: Japonia stabilește standardele
Suzuki Baleno boosterjet site_01

Motoarele cu aprindere prin scânteie au relevat un consum mai mare cu 29% în medie, față de cele declarate în fișa tehnică. Diferența cea mai mică dintre consumul real și cel declarat s-a înregistrat în dreptul modelului Mazda2 (21%), în timp ce modelele Hyundai i20 și Peugeot 208 s-au situat la polul opus, consumând cu 37% mai multă benzină decât în fișa tehnică. Per ansamblu, cel mai economic model s-a dovedit Suzuki Baleno echipat cu propulsorul aspirat 1.2 VVT Dualjet de 90 CP, care a consumat în medie 5,62 l/100 km, dar campionul în oraș a fost Mazda2, cu 5,58 l/100 km.

 

Deloc surprinzător, cel mai gurmand model a fost Dacia Sandero Stepway animat de motorul 0,9 TCe 90 CP, modelul românesc fiind penalizat de aerodinamica slabă cauzată de garda mare la sol. Drept dovadă, în oraș, unde CX-ul nu influențează rezultatele, Sandero este mai economic, decât gurmandul Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, care încheie clasamentul, consumând 8,4 l/100 km.

Test consum benzina

Test de consum motoare diesel: economice și în realitate

 
flota-urbana-test-cu-peugeot-208-floteauto

Diesel pe mașini mici? Mulți dintre noi nu cochetează cu ideea. Măsurărotile Quattroruote demonstrează, însă, altceva: indiferent pe ce mașini sunt puse, acestea sunt mai economice decât „surorile“ pe benzină cu 25% în medie. Aici își arată roadele motorul HDI, un pionier al tehnologiilor common-rail și DPF, utilizate azi în masă de către toții producătorii, și care, montat pe modelul Peugeot 208, este singurul care scade sub granița de 5 l/100 km, atât în medie, cât și în oraș.

 

 

Totuși, și cele mai evoluate motoare sunt influențate de greutatea mașinii și de aerodinamică: același propulsor încheie topul, când este montat sub capota masivului Citroen C3. Din păcate, din cauza costurilor ridicate de producție și dezvoltate, cauzate de normele de poluare tot mai restrictive, motoarele diesel au început să dispară din oferta modelelor clasei mici.

Test consum diesel

Test de consum sisteme de propulsie hibrid: electronii scad consumul
Toyota Yaris Hybrid_Red Dynamic

Iată o zonă în care oferta este rarefiată: doar doi exponenți își măsoară forțele în segment, ambii sosiți din Japonia. Iar diferențele conceptuale dintre cele două sisteme de propulsie sunt fundamentale. Dacă Toyota propune pentru Yaris celebrul sistem hibrid lansat acum mai bine de două decenii de Prius și optimizat continuu, care include un motor electric de 61 CP și 169 Nm alimentat de o baterie de 0,9 kWh, capabil să propulseze singur mașina.

 

 

Suzuki vine cu un sistem mild-hybrid, unde micuțul motor electric de 3,2 CP și 50 Nm își trage curentul dintr-o baterie minusculă, de 0,37 kWh, ajutând la accelerări motorul pe benzină, fără să propulseze singur mașina. De aceea, în oraș sistemul Toyota este imbatabil, în timp ce la drum întins, Suzuki echilibrează situația.

Test consum hibrid

Test de consum: motoare aspirate vs turbo

 
Prim test micra 2017_07

Aspirat mare sau turbo mic? Tendința ultimilor ani a fost scăderea capacității cilindrice și compensarea acesteia printr-un turbocompresor. Dacă până acum, ciclul NEDC a favorizat aceste motoare, condițiile de testare solicitând puțin motorul, care se baza rar pe turbocompresor, în realitate, accelerările din trafic schimbă radical datele problemei, crescând consumul raportat la cel al motoarelor aspirate. Drept dovadă, ambele motoare aspirate din test sunt mai economice decât versiunile turbo mai mici.

 

Singurul model care s-a opus tendințelor, Mazda2, este propulsat de un motor aspirat uriaș pentru segment, de 1,5 litri, care cu cei 5,75 l/100 km în medie, reușește să surclaseze toate motoarele turbo în 3 cilindri.

Test consum downsizing

Test de consum transmisie automată vs manuală

 
Citroen C3Dintotdeauna, transmisiile automate au fost niște sperietori pentru flotele atente la costuri: de la prețul mare de achiziție, până la consumul ridicat, totul „împingea“ atenția flotelor către cutiile manuale. Însă rafinarea continuă a transmisiilor automate, care au primit softuri mai eficiente de schimbare a treptelor, și-au redus frecările interne și beneficiază de mai multe rapoarte, au redus puternic consumul de combustibil.

 

În plus, clasicelelor transmisii cu convertizor de cuplu li s-a alăturat cutia cu dublu ambreiaj, cu promptitudine și randament superioare, respectiv cea robotizată, extrem de simplă conceptual și foarte accesibilă (ex: la Dacia Sandero, transmisia robotizată Easy-R costă în plus 420 euro fără TVA). Nu trebuie neglijată nici cutia CVT, extrem de fiabilă, care a fost, de asemenea, îmbunătățită, prin scăderea efectului de bandă elastică și creșterea eficienței. Totuși, în realitate, eficiența transmisiilor automate încă nu o egalează pe cea a cutiilor manuale: în cazul lui Citroen C3, cutia cu convertizor de cuplu a consumat cu peste 0,5 l/100 km în plus, dar transmisia EDC cu dublu ambreiaj de pe Renault Clio s-a apropiat de cea manuală la numai 0,05 l/100 km.

Test consum cutie automata

Ciclurile de omologare NEDC vs WLTP: cu picioarele pe pământ

 
Valorile de consum oficiale, indicate în fișa tehnică, sunt măsurate pe bancul de probă. Până în august 2017, procedura utilizată în laborator pe bancul de probe se baza pe ciclul NEDC (New European Driving Cycle), care datează din anii 90 și implică puține accelerări și viteze scăzute. De exemplu, mașina “parcurge“ 11 km în aproximativ 20 minute, cu o viteză medie de 34 km/h, și atinge 120 km/h pentru doar câteva momente, simulând traseul extra urban. Diferențele dintre procedura de testare și condițiile reale de trafic sunt enorme, iar acest lucru se oglindește și în diferențele dintre consumul oficial și cel real, așa cum demonstrează și testul nostru.
Din 1 septembrie 2017, situația s-a schimbat, deoarece autoturismele au fost testate după un nou ciclu WLTP (Worldwide Light Duty Testing Procedure). Acest criteriu de testare durează 30 minute și are o “lungime“ de 23 km, pe care mașina de test îi parcurge cu o viteză medie de 46,6 km/h, atingând o viteză maximă de 131 km/h. Este evident că acest test este mai solicitant, iar diferențele de consum se atenuează în viața reală. Aplicând condițiile de testare WLTP, consumul măsurat crește cu 21% față de vechiul ciclu NEDC.

 

Verdict FloteAuto

Privind rezultatele, concluzionăm fără echivoc: motoarele diesel sunt cele mai economice, chiar și în clasa automobilelor mici, cu o medie reală de 142 g/km (față de 158 g/km la versiunile pe benzină). Însă costul de achiziție crescut (din cauza adăugării catalizatoarelor și a filtrului de particule) le penalizează în topul opțiunilor companiilor cu flote auto. Locul lor este însă luat de hibride, care se dovedesc eficiente în trafic real. Lupta motoarelor pe benzină este câștigată de versiunile aspirate, mai economice decât cele turbo de capacitate mai mică.

Test consum concluzie

 

 

Adaugati comentariu