Test drive Dacia Sandero Stepway


Cât de apreciate sunt modelele Dacia în România? Este suficient să aruncăm un ochi pe vânzările din 2016 ca să remarcăm o creștere cu 4,6% față de anul precedent. Dar motorul acestui progres a fost modelul Sandero, care și-a crescut vânzările cu 27,6%, în pofida împlinirii a patru ani de la lansare. A venit însă timpul schimbării, iar inginerii români au plecat urechea la cele mai importante critici aduse de utilizatori: claxonul și-a găsit loc pe butucul volanului, părăsind capătul manetei semnalizării, iar butoanele de acționare a geamurilor electrice au migrat, în mod firesc, de pe consola centrală pe uși. Deși sunt cele mai utile schimbări, nu sunt cele mai spectaculoase.
Ce părere ai de Sandero RS?
Schimbările majore încep de la exterior, unde își fac apariția, pentru prima oară în istoria mărcii, farurile de zi LED, în forma a patru blocuri dreptunghiulare suprapuse. Între ele își face loc calandrul față, care-l replică întocmai pe cel al mai marelui Duster, cu ale sale fante cromate. Bara de protecție redesenată, cu element protector din plastic negru dintr-o singură bucată, găzduiește farurile de ceață cu rame restilizate. Ne mutăm în spate pentru a admira stopurile cu semnătură luminoasă specifică, cu patru dreptunghiuri și terminația cromată a eșapamentului.
La intrarea în habitaclu, suntem întâmpinați de consola centrală și mânerele ușilor din imitație de fibră de carbon și de noile guri de ventilație centrale cu desen rectangular. Volanul și tapițeria bicoloră sunt, de asemenea, noi și o cotieră rabatabilă răsare din spătarul scaunului șoferului, însă plasticele rămân la fel de tari ca și la modelele concurente.
Pare că planetele s-au aliniat pentru o călătorie plăcută la bordul noului Stepway. Într-adevăr, rutele urbane i se potrivesc de minune mașinii, a cărei gardă la sol de 207 mm, combinată cu suspensia moale face ca trecerile peste limitatoarele de viteză să fie line. Senzația de confort este accentuată de elementele bine fixate din interior, care nu scot zgomote la trecerea prin craterele deja tradiționale, apărute după fiecare iarnă.
În aceeași notă de comoditate se înscrie transmisia robotizată Easy-R (500 euro), care schimbă lent, dar fără șocuri. Grație sistemului Start-Stop, consumul urban se menține în jurul a 6,5 l/100 km, iar cuplarea modului Eco poate permite economii și mai mari, cu prețul unor accelerații penalizate evident. Chiar și mai impresionantă a fost valoarea consumului mediu pe drumuri naționale: 5l/100 km. Nu la fel de tare mi-a plăcut, însă, dinamica, dominată de ruliu accentuat pe viraje și de indecizia transmisiei în modul automat, care penalizează manevrele de depășire.
Rezolvarea parțială a fost trecerea în modul manual. Astfel, am decis momentul schimbării treptelor, fără a crește valoarea consumului și am beneficiat din plin de cei 220 Nm ai excelentului motor diesel. Însă indiscutabil, marele atu al modelului rămâne spațiul interior impresionant, cu loc pentru cap și genunchi din abundență, atât în față, cât și pe banchetă.
În plus, volumul de 320 litri al portbagajului nu lasă loc de nemulțumiri, depășindu-le chiar și pe cele ale unor modele compacte. Rabatarea spătarului banchetei îl extinde până la 1.200 litri, dar suprafața creată nu este plană, de aceea încărcarea obiectelor lungi este mai dificilă.
Model | Dacia Sandero Stepway Prestige 1.5 dCi Easy-R |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.461 |
Putere maxim_/turație (CP/rpm) | 90/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 220/1.750 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, robotizată |
L/l/h (mm) | 4.057/1.733/1.523 |
Ampatament (mm) | 2.580 |
Volum portbagaj (l) | 320-1.200 |
Mas_ la gol (kg) | 1.165 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 12 |
Viteză maximă (km/h) | 172 |
Consum mixt (l/100 km) | 3,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 92 |
COSTURI & GARANȚIE (lei cu tva) | |
Garanție | 3 ani sau 100.000 km |
Interval revizii (km) | 20.000 |
Costuri de exploatare 3 ani (lei cu TVA) | |
Cost carburant 100.000 km | 19.000 |
Impozit pe an | 58 |
Rovignetă pe an | 124 |
RCA pe an | 992 |
CASCO pe an | 1.163 |
Cost revizii 100.000 km/ 3 ani | 6.190 |
Cost pe km | 0,32 |