Trei crossovere japoneze se confruntă

  Trei crossover e cu tracțiune față sunt printre cele mai interesante oferte japoneze de pe piață: Nissan Qashqai, Honda HR-V și nou venitul Toyota CH-R. Fiecare are propria filozofie, iar până la ora actuală Nissan a dovedit că are o rețetă câștigătoare fiind lider de vânzări în segment, la nivel european.



Dacă sunt momente în care aveți nevoie de o mașină de drum lung, spațioasă, confortabilă și care să se asorteze cu statutul companiei, atunci crossover ele nu ar trebui scoase din calcul. S-a cam împământenit obiceiul că o mașină de companie trebuie să fie berlină de clasă medie, hatch-back compact sau, la nivel executiv, SUV. Dar există acea categorie de middle-management care are nevoie de altceva între cele trei categorii: crossover-ul compact. Utile în oraș datorită dimensiunilor de sub 4,5 metri lungime dar suficient de spațios datorită ampatamentelor de peste 2,6 metri, aceste vehicule prezintă o sumedenie de avantaje față de berlinele clasice: garda la sol mai mare ce implică o cursă mai lungă a suspensiilor, poziția de conducere mai ridicată ce oferă o vizibilitate mai bună și, nu în ultimul rând, portbagajele generoase. Iar, din punctul de vedere al aspectului, nu deranjează absolut de loc caroseria în două volume similară hatch-back-urilor. Ca imagine sunt asemănate mai degrabă SUV-urilor decât compactelor, ceea ce nu face decât să aducă un plus de imagine utilizatorilor. În lumea de business, imaginea este deosebit de importantă.

Asiaticii în viteză

Toți cei trei constructori japonezi au deja ceva experiență în construcția SUV-urilor și a crossover elor. Nissan și Toyota au o experiență mai mare pe domeniul vehiculelor de teren, dar deja și Honda are peste două decenii de experiență aici. Toate trei mărcile au un renume bun pe capitolele fiabilității și a capacității de a realiza mașini economice, iar rezultanta acestor factori a condus la crearea unor mașini cu un aspect plăcut, ce nu se tem să se murdărească pe anvelope de un drum mai denivelat, și nici nu se hămesesc la consumul de combustibil.

Voi începe cu Toyota CH-R, noul venit pe piață. Ca aspect este cel mai revoluționar dintre toate. Silueta sportivă, cu o linie descendentă a plafonului și un design agresiv al părții frontale, face parte din noua filozofie de marcă a companiei. Dar, din cauza formei, are și dezavantaje legate de spațiul pe banchetă și de înălțimea de încărcare a portbagajului.

Honda HR-V a intrat în al treilea an de prezență pe piață (al doilea în România) și capacitatea de producție a fabricilor a fost depășită. Cu toate că nu oferă decât două versiuni de motorizare și câteva nivele de echipare, HR-V are adepții săi. Ca aspect este destul de blândă și nu pare să fie exact genul de vehicul care să se comporte sportiv pe șosea. Doar pare, veți vedea! Poate că nu este foarte îndrăzneață ca aspect, dar este un exemplu clasic de „forma urmează funcția“.

Nissan Qashqai se apropie de o revigorare a gamei, deși cu formele și designul său actual nu s-ar putea spune că este demodat. Pare cel mai spațios la interior și cu portbagajul cel mai mare. Cu toate astea s-a dovedit că nu este chiar așa. Este genul de crossover care, deși nu strălucește la vreun capitol, obține medii foarte bune la toate punctele.

Interioare japoneze

Toți trei constructorii au încercat, și reușit în mare parte, să facă interioare spațioase pentru cinci persoane. Doar că Toyota cam înghesuie cele cinci locuri. Un detaliu interesant, dar în mod negativ, este acela că la C-HR a fost montat mâner de viraj pentru locul șoferului (acel mâner de deasupra ușii, pe interior). Pe lângă inutilitatea acestuia, este și deranjant mai ales pentru persoanele înalte care îl pot lovi cu capul. Spațiul pe banchetă este suficient, dar ocupanții trebuie să stea cam cu genunchii la gură, tribut adus liniei descendente a plafonului. Din același motiv și geamurile laterale sunt mici. În mod interesant, pentru locurile din spate nu sunt prevăzute mânere de viraj.

La Honda spațiul interior este judicios repartizat și oferă loc pentru cinci persoane, fără probleme. Dacă pe banchetă sunt doar două persoane, atunci pot utiliza și o cotieră. Cam anemică și îngustă, dar există și este utilizabilă. Poziția de la volan este în mod clar cea mai bună dintre cele trei vehicule. Poziția mai înaltă a schimbătorului de viteze face condusul o plăcere și deseori poți crede că te afli într-un hatch-back. Remarcabil ca dotări: încă din versiunea standard HR-V are și display cu navigație Garmin și cameră de mers înapoi. În plus, se pot instala diverse aplicații, inclusiv Waze-ul, pe dispozitivul multimedia.

Nissan este confortabil. Poate cel mai confortabil dintre toate cele trei. Nu are o poziție la fel de bună la volan precum Honda, dar oferă mai mult confort pe banchetă decât în CH-R. Portbagajul este, ca volum, situat între cele două concurente ale sale. Ca dotări, poate fi comandat și fără un ecran tactil pe centru și doar cu o instalație audio simplă. După cum spuneam, este o medie bună la mai multe capitole.

Comportamentul dinamic

Toyota a venit cu o suspensie independentă pentru CH-R, fapt resimțit la capitolul stabilității rutiere. De asemenea, are și cele mai late anvelope dintre cele trei. Confirmă, astfel, prin felul în care merge, modul în care a fost desenată caroseria. Singura care o poate rivaliza ca dinamism este Honda. Cu toate că are o suspensie semi-independentă pe spate, HR-V-ul are avantajul unei mase proprii mai mici cu 80 kg ceea ce, la această clasă, contribuie destul de mult. Nissan este confortabil, are o cursă lungă a suspensiilor și jante cu diametru mai mic. Dar ca revers al medaliei este o stabilitate inferioară celor două și un ruliu mai pronunțat. Este bine, dar compromisul făcut pentru confort pare prea mare din punctul nostru de vedere. Ce-i drept, la un drum lung de 5-6 ore este posibil ca ocupanții din Qashqai să fie mai bine-dispuși decât cei din celelalte două concurente. Cu excepția celui de la volan, care beneficiază de o poziție mai bună în HR-V.

Ca și performanțe dinamice, Honda reușește cele mai bune valori, în timp ce Nissan și Toyota o urmează, cu o diferență foarte mică între ele. Desigur, pentru o mașină care trebuie să meargă la drumuri lungi nu asta este cea mai importantă valoare, dar contează.

Spații de transport

Fie că aveți de mers la un simpozion unde trebuie să prezentați ceva sau că trebuie să duceți materiale promoționale la o expoziție, spațiul de încărcare este foarte important. Este important și în timpul liber când vreți să mergeți la picnic cu familia. La acest capitol, Honda stă cel mai bine, urmată de Nissan și foarte aproape de Toyota. Ca volum, clasamentul se menține. În plus, la HR-V există sistemul „Magic seats“ care permite rabatarea banchetei simultan cu plierea șezutei. Rezultatul este o suprafață plană de încărcare și un volum interior de peste 1,5 mc., foarte bun pentru un crossover de această talie. Ce-i drept, cu bancheta rabatată, cel mai mare volum îl are Qashqai urmat de HR-V și, la ceva distanță, Toyota C-HR.

Costuri decisive

Dacă la nivelul prețurilor de achiziție și mentenanță nu sunt diferențe foarte mari, la nivelul general al costurilor de utilizare deja încep să se facă simțite unele aspecte. Da, HR-V are un cost de mentenanță mai ridicat decât Nissan, dar când vorbim despre 50 de euro pe un interval de 60.000 km, deja suma este nesemnificativă. Nici măcar suma de 3000 de RON pe același interval (3 ani sau 60.000 km) nu este de speriat. Sigur, dacă vorbim despre 100.000 km, costurile cu reviziile se ridică la 4500 lei. Niciuna din aceste două valori nu vă vor spune nimic dacă veți merge pe ideea unui leasing operațional. Aici, Toyota are un important atu, având propriul sistem de leasing operațional. Dacă veți merge, în schimb, pe ideea unui leasing financiar costurile de mentenanță și, mai ales, cele de carburant, vor fi în curtea voastră.

ModelHonda HR-VNissan QashqaiToyota C-HR
1.5i1.2 Dig-T1.2 Turbo
Motor/nr.cilindriL4, aspiratL4, turboL4, turbo
Cilindree (cmc)1.4981.1971.197
Putere maximă/turație (CP/rpm)130/6.600115/4.500116/5.600
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)155/4.600190/2.000185/1.500
Transmisiefațăfațăfață
Cutie de vitezemanuală, 6 treptemanuală, 6 treptemanuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.294/1.772/1.6054.377/1.806/1.5904.350/1.790/1.570
Ampatament (mm)2.6102.6462.640
Diametru de bracaj (m)10,611,211,2
Tip pneuriVredestein Wintrack ExtremeContinental Winter ContactVredestein Wintrack Extreme
Dimensiuni pneuri215/60 R16215/60 R17225/50 R18
Masă la gol (kg)1.2411.3181.320
Volum portbagaj (l)470-1.533430-1.585377-1.160
Accelerație 0-100 km/h (s)10,210,910,9
Viteză maximă (km/h)192185190
Consum urban/extraurb./mixt
(l/100 km)7,0/4,8/5,66,6/5,1/5,67,4/5,1/5,9
Emisii CO2 (g/km)130129135
Volum rezervor (l)505550
Măsurători Floteauto
accelerații
0-80 km/h (s)6,97,17,2
0-100 km/h (s)10,110,710,9
0-130 km/h (s)18,118,619,2
Reprize
Reprize 60-100 km/h (tr. V)6,56,26,4
Reprize 80-120 km/h (tr. VI)8,88,68,3
Fr‰nare de la 100 km/h
La gol, rece (m)35,234,833,6
consum
Consum Ӕn test (l/100 km)6,77,77,3
Autonomie (km)746714684
Zgomot interior
La 130 km/h (dB(A))736970
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Preț de bază21.58820.34021.182
Airbaguri frontale/laterale/cortin_serie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Airbag genunchi--serie
Climatizare automatăserieserieserie
Radio/Bluetoothserie/serieserie/serieserie/serie
Sistem de naviga_ieserie1.050 (1)1088
Asistare frâ‰nare de urgență
viteze miciserieserieserie
Asistent de bandă pasiv/activserie/-serie/-serie/-
Asistent unghi mort---
Pilot automat/adaptivserie/-(1)/--/serie
Sistem recunoaștere semne circula_ieserie-1serie
Cameră luat vederi marșarier--1serie
Senzori parcare fa__/spateserie/serie(1)/(1)serie/serie
Asistent fază lungăserie-1serie
Faruri halogen/LEDserie/-serie/-serie/-
Jante aliaj 16/17 inchserie/--/serie-/serie
Vopsea metalizată468490416
Preț comparat (euro cu TVA)22.05621.88022.685
COSTURI CU GARANȚIE (lei cu TVA)
Garanție5 ani sau 160.000 km3 ani sau 100.000 km6 ani sau 200.000 km
Interval revizii (km)20.00020.00015.000
Costuri de exploatare 3 ani
Cost carburant 100.000 km33.50038.50036.500
Impozit pe an584848
Rovignetă pe an123123123
RCA pe an653450450
CASCO pe an205020502100
Cost revizii 100.000 km/3 ani5.0924.9605.235
Cost pe km (lei/km)0,470,510,5

Recomandare flotă

Până la capitolul costurilor, situația era destul de incertă între cele trei vehicule, clasamentul variind deseori. La final însă, Honda a reușit să convingă datorită celui mai mic cost pe kilometru, care compensează diferența de preț față de Nissan. Qashqai se dovedește cel mai bine dotat ca preț de bază. Dar pe termen lung costurile sunt mai mari. Toyota are cea mai mare garanție, dar costul reviziilor și prețul de achiziție nu sunt de partea sa. Dar are avantajele unui aspect revoluționar.

Adaugati comentariu