Soluţii pentru controlul cheltuielilor
Fără doar şI poate, creşterea continuă a cheltuielilor generate de utilizarea flotelor, determină companiile să întărească controlul asupra costurilor şi în special asupra celor care au cea mai mare pondere în TCO. Ca de exemplu consumul de carburanţi. Iar din acest punct de vedere există câteva soluţii interesante.
“Cred că problema controlului consumului de combustibil a fost conştientizată din ce în ce mai mult şi, ca o primă consecinţă, în ultimii anii, din ce în ce mai multe companii solicită echiparea maşinilor cu echipamente GPS, completate cu sisteme de control şi raportare a alimentărilor/consumului de combustibil”, spune Cătălin Gavra, CEO Perpetuum Lease.
Potrivit acestuia, o altă cerinţă din ce în ce mai des întâlnită din partea utilizatorilor de flote este organizarea de cursuri de conducere defensivă, în vederea scăderii numărului de accidente, a costurilor directe şi indirecte asociate acestora şi, nu în ultimul rând, din nou a scăderii consumului de combustibil. Şi tot ca o tendinţă observată în abordarea strategiilor de control a consturilor, şeful Perpetuum Lease adaugă şi externalizarea, de către companii, a managementului flotelor.
„Externalizarea «Administrării flotei auto», ca pachet de servicii distinct de instrumentul de finanţare, fără a fi integrat într-un leasing operaţional, este tot mai întâlnită în rândul companiilor care deţin o flotă auto”, punctează acesta.
Pe de altă parte, solicitările de creştere a duratei contractelor de leasing operaţional pentru o eventuală reducere a costurilor lunare nu este întotdeauna şi cea mai eficientă soluţie.
“Sunt anumite companii care, chiar dacă şi-ar dori să prelungească durata contractelor, au rulajele anuale ce nu le permit acest lucru, pentru că ar intra într-o formulă care este foarte scumpă. În cazul utilizării unui autovehicul peste 150.000 de kilometri, costurile se înscriu deja pe o curbă exponenţială. Arval are o flotă de 700.0000 de autovehicule în toată lumea, iar această expertiză ne permite să recomandăm clienţilor modificarea duratelor astfel încât să rămână în zona optimă de cost. Noi controlăm permanent costurile şi venim cu recomandări de prelungire doar dacă rulajele permit. Contractele noastre au o medie a duratei de 41,2 luni. Tendinţa, observată în ultimele noastre contracte, este de prelungire a duratei”, arată Dan Boiangiu.
În 2007, când Arval a intrat pe piaţa românească, media era de trei ani. Astăzi, cel mai des întâlnite sunt contractele încheiate pe patru ani. Un rulaj mediu în România pentru vehiculele de flotă este de aproximativ 30.000 de kilometri, ceea ce ar putea duce, în cazul unui contract de patru ani, la 120.000 de kilometri. „Este un kilometraj rezonabil pentru motoarele care există astăzi. Pentru performanţele lor, nu au niciun consum exagerat, nici costuri mecanice, nici riscuri de siguranţă”, explică directorul comercial Arval.
Maşini ieftine cu TCO mare
Poate părea paradoxal, dar unele maşini ieftine pot genera un bugetul total de achiziţie, exploatare şi valorificare mai mare decât altele care, la cumpărare, sunt puţin mai scumpe. „Aceste diferenţe pot surveni în general din deprecierea diferită – de exemplu, o maşină a cărei valoare reziduală de vânzare este foarte mică în piaţă are o depreciere foarte mare – din costurile cu reviziile şi reparaţiile sau din cele de logistică, acestea din urmă fiind influenţate de termenul de livrare al pieselor de schimb, de reţeaua de ateliere service ori de garaţie”, arată Cătălin Gavra, CEO Perpetuum Lease.
La rândul său, directorul comercial al Arval spune că în într-o astfel de comparaţie, mai trebuie ţinut cont şi de consum, dar şI de taxe. “Tocmai de aceea noi recomandăm ca decizia să nu fie luată strict pe preţul de cumpărare. Sunt foarte mulţi care se încântă când primesc discounturi la cumpărare. Este foarte bine că se întâmplă acest lucru, dar trebuie de fiecare dată, alături de acest criteriu, să te uiţi la TCO. Este până la urma ceea ce tu vei scoate din buzunar”, conchide Dan Boiangiu.
Comentați?