„Reţeta” RCI România pentru IMM-uri

Sectorul IMM reprezintă o componentă bine definită în portofoliul Renault Credit International (RCI) România, iar soluţiile de finanţare propuse, fie în leasing financiar sau operaţional, sunt destinate optimizării costurilor.

Vânzările de pe piaţa auto românească sunt susţinute în continuare de achiziţiile realizate de către companii, ponderea în totalul tranzacţiilor fiind de 73% în perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2013, ceea ce înseamnă aproximativ 48.000 de autovehicule. Potrivit clasamentelor realizate de APIA, modelele Dacia şi Renault domină topurile vânzărilor, indiferent că vorbim de autovehicule pentru pasageri sau vehicule comerciale uşoare.

Leasingul financiar în valută predomină

Pentru segmentul IMM, reprezentanţii RCI Romania arată că opţiunile de finanţare sunt variate şi personalizabile, de la oferte integrate, de tip “no worries” (“Mobility”), destinate să optimizeze costurile de deţinere, exploatare şi întreţinere a parcului auto, până la produse clasice pe durate maxime şi dobânzi competitive, începând de la 0%.

În ceea ce priveşte caracteristicile contractelor de leasing financiar, atât pentru modelele Dacia, cât şi Renault, dobânda este fixă pe toată durata contractului, de maxim 5 ani, iar finanţările pot fi obţinute atât în lei, cât şi în euro. În pofida volatilităţii ridicate a monedei naţionale, cererile pentru achiziţionare în leasing sunt predominant în valută, cauza fiind, fără doar şi poate, diferenţialul încă important de dobândă între euro şi lei. De altfel, în privinţa ieftinirii finanţărilor în monedă naţională, reprezentanţii RCI Romania spun că tendinţa va fi dată de BNR, prin reglementările sistematice de încurajare a acesteia.

Deşi contextul pieţei auto s-a dovedit nefavorabil, sectorul de finanţare în leasing financiar a rămas stabil în raport cu anul precedent. Prin atenţie sporită la cerere, la modificările legislative sau de orice natură, ne adaptăm şi propunem soluţii adaptate. Astfel că, la începutul acestui an, am propus o serie de programe de finanţare pentru clienţii IMM, destinate să optimizeze costurile de deţinere, exploatare şi întreţinere a parcului auto”, explică Aurelia Leoveanu, director general RCI Romania.

În portofoliul companiei, clienţii din categoria IMM-urilor activează în cele mai diverse domenii de activitate, precum comerţ, construcţii, transporturi, agricultură sau lucrări infrastructură.

Topul preferinţelor

Aurelia LeoveanuPonderea majoritară a finanţărilor este realizată în segmentul VP (vehicule de persoane), utilitarele (VU) deţinând 22% din volumul total de leasing financiar accesat de IMM-uri. Comparativ cu anul trecut, valoarea medie finanţată se menţine la acelaşi nivel.

„Este totuşi de remarcat creşterea de volum cu 6% a segmentului VU în primele 10 luni 2013 faţă de perioada similară a anului trecut”, adaugă Aurelia Leoveanu (foto).

Din păcate, faptul că programul Rabla din acest an a fost lansat cu întârziere a făcut ca impactul în creşterea finanţărilor de maşini noi pentru sectorul IMM să fie limitat. De altfel, în ceea ce priveşte volumul contractelor finanţate, în primele 10 luni ale anului a fost înregistrată o uşoară scădere, de 3%, raportat la aceeaşi perioadă din 2012.

 

O soluţie completă pentru leasingul operaţional

Strategia de promovare a RCI Romania în cazul produsului de leasing operaţional vizează câteva repere-cheie, cum ar fi eficientizarea şi predictibilitatea costurilor, precum şi avantajele externalizării costurilor de administrare. „Conceptul are la bază un pachet complet, finanţare şi servicii ataşate, ce garantează un TCO (Total Cost of Ownership – Cost Total de Proprietate) foarte competitiv pentru fiecare autovehicul în parte”, punctează director general RCI Romania.
În opinia Aureliei Leoveanu, un exemplu potrivit îl constituie produsul “Leasing operaţional pe gama Dokker”, o soluţie completă de finanţare derulată pe 36 luni. Clientul plăteşte o chirie lunară de tipul “all inclusive”, care conţine asigurări, contract de întreţinere şi asistenţă rutieră.

Cu toate avantajele ce decurg din leasingul operaţional, reprezentanţii RCI Romania spun că mentalitatea companiilor româneşti nu s-a schimbat pe deplin, acestea fiind în continuare ataşate de proprietate şi, drept urmare, se arată prea puţin receptive la soluţiile de externalizarea a gestiunii parcului auto. Inevitabil, şi întreprinderile mici şi mijlocii subscriu acestui comportament, un fapt care determină un nivel redus al cererii din partea segmentului IMM în ceea ce priveşte utilizarea autovehiculelor în leasing operaţional.

Cele care însă aleg acest tip de finanţare solicită ca servicii ataşate asigurări auto, pachete de întreţinere şi asistenţă rutieră.

„Clienţii se orientează în funcţie de principiul «best value for money», astfel că optează pentru vehicule a căror raport preţ/prestaţii este imbatabil. Un alt vector important în decizia de achiziţie îl reprezintă costurile de întreţinere”, explică directorul general al RCI Romania.
Potrivit Aureliei Leoveanu, în mod uzual, o externalizare a administrării parcului auto poate genera o reducere cu până la 15% a costurilor.

RCI (Renault Credit International) este componenta grupului Renault care sprijină vânzările grupului peste tot in lume. În România, RCI este alcătuită din trei filiale: RCI Leasing Romania IFN pentru leasing financiar, RCI Finanţare Romania pentru leasing operaţional sau credit şi RCI Broker de Asigurare pentru asigurările încheiate pentru contractele de leasing auto prin RCI. Intrată pe piaţa din România la începutul anului 2002, RCI are în prezent un portofoliu de peste 40.000 de contracte active.

Exemple de calcul pentru leasing financiar

Dacia Logan: 5475 euro (fără TVA)
Avans 25%, durata contractului 36 luni (durata medie de finanţare), valoarea reziuală – 0,1%, dobânda – 6,9%. Rata de leasing (capital + dobândă) este126 euro (fără TVA).

Renault Clio Authentique: 7979 € (fără TVA)
Avans 25%, durata contractului 36 luni (durata medie de finantare), valoarea reziduală – 0,1%, dobânda – 0%. Rata de leasing (capital + dobândă) este 166 euro (fără TVA).

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, decembrie 2013 – ianuarie 2014)

 

Adaugati comentariu