Liviu Verdes: Romaqua Group a decis să păstreze in-house administrarea flotei

Cu o flotă de 545 de autovehicule, achiziţionată prin leasing financiar, Romaqua Group a optat pentru administrarea internă a parcului auto. Managerul de flotă al companiei, Liviu Verdeş ne vorbeşte în continuare despre provocările pe care le presupune o asemenea opţiune.

 

AEx Flote: Cum este structurată flota companiei Romaqua Group?

Liviu Verdeş: Romaqua Group deţine un parc auto compus din 545 de autovehicule. Dintre acestea 398 sunt autoturisme, iar 147 sunt autovehicule de transport marfa cu MTMA între 2,2 si 40 tone. Având în vedere obiectul de activitate, respectiv producţia şi îmbutelierea de ape minerale naturale, băuturi răcoritoare şi bere, parcul auto a fost dimensionat şi structurat în linie cu specificul activităţii.

 

verdea_1

AEx Flote: Aţi externalizat administrarea acestei flote?

Liviu Verdeş: Deşi în ultima perioadă multe companii au externalizat total sau parţial activităţi sau servicii conexe, Romaqua Group a decis păstrarea acestora în-house, inclusiv administrarea flotei proprii. Un număr de 26 de angajaţi au ca sarcini de serviciu controlul, monitorizarea şi administrarea flotei auto în 8 centre logistice amplasate în teritoriu.

 

AEx Flote: Ce soluţie de finantare aţi ales pentru autovehicuele companiei şi care au fost cele mai importante investiţii in acest an la nivel de flotă?

Liviu Verdeş: Compania Romaqua Group utilizează ca soluţie de finanţare pentru mijloacele de transport leasingul financiar. Numai în acest an, achiziţia de autovehicule noi a presupus încheierea de contracte de finanţare în valoare netă de peste 540.000 de euro.

 

AEx Flote: Care este concepţia companiei referitoare la principiul de flotă sustenabilă?

Liviu Verdeş: Fiecare model de autovehicul aflat în exploatare are un buget alocat pentru întreţinere şi reparaţii exprimat în lei/100 Km. De asemenea, fiecare autovehicul are un consum normat de combustibil. Personalul care contribuie la administrarea flotei are în vedere încadrarea în limitele acordate. Depăşirile ocazionale sunt analizate şi se iau măsuri de prevenire a acestora sau, după caz, măsuri administrative. Există o preocupare permanentă de a diminua cheltuielile generate de funcţionarea parcului propriu, dar fără a renunţa la păstrarea acestuia într-o stare tehnică bună. Ne putem lăuda că autovehiculele noastre nu au probleme cu reînnoirea ITP şi nu am avut certificate de înmatriculare reţinute pentru defecţiuni. Având în vedere componentele conceptului TCO, există în permanenţă eforturi de reducere a costurilor în diferitele faze, începând cu achiziţia, continuând cu exploatarea şi finalizând cu vânzarea autovehiculului ieşit din exploatare.

rom_1

AEx Flote: Care sunt principalele criterii care dictează alegerea flotei? Când selectaţi maşinile, faceţi drive-test pentru a compara specificaţiile din manual cu modul în care se comportă acestea în situaţii reale?

Liviu Verdeş: Din punct de vedere al achiziţiei de maşini noi sunt mai multe criterii care stabilesc destinaţia (transport marfă sau persoane), marca modelului, motorizarea, MTMA, sarcina utilă, compania Romaqua Group fiind fidelă unor anumiţi producători auto ale căror produse au dovedit în timp că oferă avantaje ce nu pot fi contestate, precum preţul de achiziţie, calitatea produselor, fiabilitatea, nivelul redus al cheltuielilor de întreţinere, consumul de carburanţi. De exemplu, acum câţiva ani, când s-a făcut primul pas în înlocuirea parcului auto aflat în exploatarea personalului de vânzări, unul dintre criteriile de bază a fost existenţa unei reţele naţionale de unităţi service proprii brandului, prezentă cel puţin în toate reşedinţele de judeţ şi municipiul Bucureşti. Singurul producător care întrunea această condiţie a fost Dacia. Ca atare, în acel an, Romaqua Group a achiziţionat un număr de 180 de autoturisme Dacia Sandero, în prezent parcul ajungând la 240 de autoturisme. Având în vedere rulajul mediu/vehicul, costul carburanţilor, costul reviziilor periodice, se stabileşte motorizarea (benzina/motorina) pentru o anumită marcă şi un anumit model ce corespund cerinţelor noastre. De asemenea, la achiziţia unui nou model se efectuează şi teste de drum pentru a determina comportarea în trafic, ergonomia acestuia, confortul oferit ocupanţilor, capacitatea de transport şi, nu în ultimul rând, consumul mediu de carburant în trafic urban şi extraurban.

 

AEx Flote: Aveţi o politică auto care limitează clar emisiile de CO2 la autovehiculele achiziţionate?

Liviu Verdeş: Având în vedere că autovehiculele achiziţionate sunt noi, în mod automat ele se încadrează în cea mai bună clasă de poluare existentă în momentul achiziţiei. Din păcate, legislaţia actuală creează facilităţi numai la achiziţia de la dealer, nu şi la transferul de proprietate între societatea de leasing şi utilizator la terminarea contractului. Cred că în cazul în care utilizatorul îşi ia angajamentul să păstreze bunul după terminarea contractului – aşa cum a procedat compania noastră – acesta ar trebui ori să fie scutit de plata taxei timbrului de mediu ori să o plătească la nivelul aferent unui autovehicul nou. Până la urmă, un leasing financiar este tot o plată în rate a unui autovehicul, în acest caz.

 

AEx Flote: Pentru managementul flotei, ce parteneriate aţi încheiat?

Liviu Verdeş: Romaqua Group, prin politica sa în domeniul parcului auto propriu, înţelege să protejeze investiţia făcută pe toată perioada în care un autovehicul se află în proprietatea sau utilizarea sa. Ca atare, există contracte încheiate cu diverşi furnizori de servicii cu renume în domeniul lor de activitate. Astfel, parcul auto este asigurat în totalitate atât CASCO, cât şi RCA la Allianz – Ţiriac Asigurări, indiferent de vechimea autovehiculelor. Tot parcul auto este alimentat în acest moment cu carburanţi OMV – PETROM, existând un contract de furnizare pe bază de card din anul 2005.

 

AEx Flote: Criza a adus în atenţia companiilor care gestionează mari flote auto chestiunile legate de optimizarea costurilor, în special cele legate de TCO. Ce mijloace a găsit Romaqua Group pentru reducerea TCO? În acest context, intentionaţi să introduceţi cursuri de conducere defensivă pentru angajaţii companiei?

Liviu Verdeş: În general, se spune că în domeniul auto printre alte costuri legate de un autovehicul, se plăteşte atât luxul, cât şi marca. Nu considerăm necesare nişte costuri suplimentare în acest sens în condiţiile în care un autovehicul te poate duce din punctul A în punctul B, în primul rând în aceleaşi condiţii de siguranţă, cu un confort similar, cu un consum de carburant identic sau mai mic şi cu cheltuieli de întreţinere sensibil mai mici. Acesta poate fi un criteriu de optimizare al parametrilor ce sunt incluşi în conceptul TCO. Bineînţeles că, punctual, pot fi optimizaţi şi prin alte mijloace. În acest context, este posibil ca într-un viitor apropiat să organizăm, pentru salariaţii care au autovehicule în dotare, cursuri de conducere defensivă.

 

AEx Flote: Care este perioada medie de utilizare a unei maşini? După ce o înlocuiţi, unde este vândută maşina?

Liviu Verdeş: Până la declanşarea crizei, durata medie de utilizare a unui autovehicul, indiferent de rulaj, era de patru ani în cazul autoturismelor şi de cinci ani în cel al autovehiculelor de transport marfă. În prezent, întrucât piaţa auto din România are de suferit din cauza contextului economic, şi politica noastra în acest domeniu s-a modificat. Avem autovehicule care în 6–7 ani de exploatare au un rulaj sub 100.000 km. Nu considerăm necesară înlocuirea lor în acest moment, întrucât la vânzare unul dintre criteriile de stabilire a preţului este vechimea. Pe de altă parte, aşa cum am arătat, plata taxei de mediu la momentul achiziţiei, modifică preţul de vânzare, ori un asemenea autovehicul este posibil să nu aibă taxa plătită. Oricum, în acest moment, criteriul principal de înlocuire a unui autovehicul este rulajul acestuia. În general, nu am avut probleme la vânzare, întrucât prezentăm potenţialului cumpărător carnetele de service cu toate reviziile la zi. Ca atare, putem garanta rulajul real al fiecărui autovehicul.

 

AEx Flote: Ce soluţii software folosiţi în administrarea flotei?

Liviu Verdeş: În acest moment utilizăm soluţii software de urmărire a consumurilor şi cheltuielilor. Preconizăm că în cursul anului urmator să introducem soluţii de rutare ale autovehiculelor ce livrează produsele noastre.

 

AEx Flote: Care sunt cele mai importante probleme pe care le-aţi avut de rezolvat în acest an din punctul de vedere al administrării flotei? Romaqua Group a fost afectată de introducerea limitărilor cu amortizarea şi cu deductibilitatea TVA?

Liviu Verdeş: Ca urmare a modificării legislaţiei fiscale, autoturismele aflate în proprietatea Romaqua Group nu se mai utilizează decât pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu aferente postului. Este o măsură dură pentru unii angajaţi, dar până la urmă măsură a dus la reducerea unui parametru TCO.

 

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, decembrie 2013 – ianuarie 2014)

Adaugati comentariu