Cum scazi factura maşinii. TCO, cheia reducerilor de costuri

Intrat în jargonul de specialitate prin intermediul acronimului englez, TCO (Total Cost of Ownership), costul total de deţinere a unei maşini oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea acesteia. Astfel, ar trebui considerat criteriul esenţial pentru alegerea unui autovehicul.



avantaje-si-costuri-la-achizitia-in-leasing-financiar-a-unui-vehicul

Preţurile afişate de constructorii auto reflectă doar parţial cheltuielile generate de utilizarea unei maşini. Deprecierea, combustibilul, întreţinerea, asigurarea, pneurile, taxele reprezintă, fiecare în parte, un cost, iar toate împreună compun bugetul total necesar funcţionării autovehiculului.

Marile societăţi, dar şi un număr în creştere din rândul celor mici şi mijlocii au optat pentru externalizarea managementului parcului auto şi au apelat la serviciile de administrare ale companiilor de leasing operaţional, care acordă astfel clienţilor nu numai soluţia financiară pentru operarea unei flote, ci şi soluţii de optimizare a TCO.

Componente cu impact major

În opinia lui Philip Aarsman, managing director Business Lease, investiţia într-un vehicul începe abia după achiziţie.

Philip-Aarsman-floteauto„Un proprietar trebuie să evalueze, pe lângă costul de achiziţie, deprecierea, costul cu combustibilul, costurile de întreţinere, asigurări, anvelope, taxe, impozite, iar apoi trebuie să considere riscurile de întreţinere şi revânzare. Printre factorii pe care multe companii omit să le ia în considerare se numără timpul şi resursele pe care trebuie să le aloce, inclusiv angajaţii din mai multe departamente – HR, achiziţii, contabilitate, personal parc auto – pentru gestionarea tuturor activităţilor asociate întreţinerii vehiculului”, explică Philip Aarsman.

Din punctul său de vedere, deprecierea afectează rata de leasing operaţional în cel mai mare procent. Aceasta ţine cont de valoarea de achiziţie a maşinii, de discountul obţinut şi de valoarea estimată de piaţă a maşinii la final de contract.

„În funcţie de numărul de kilometri estimat de beneficiar, noi propunem cea mai eficientă soluţie pentru a menţine acest parametru la o valoare cât mai mică. Spre exemplu o companie cu rulaj anual de aproximativ 25.000 km va alege o perioadă maximă de 57 luni”, arată managing directorul Business Lease.

O altă componentă cu impact major în TCO, pe care companiile trebuie să o analizeze cu maximă atenţie în procesul de contractare, este carburantul. „Având în vedere noile norme WLTP, recomandările noastre se îndreaptă în prezent mai mult spre motoarele pe benzină al căror consum a început să scadă la maşinile de nouă generaţie, iar costul pe carburant (de ex. benzină) a început şi el să înregistreze valori mai mici”, precizează Philip Aarsman.

Cea de-a treia componentă cu impact semnificativ în TCO o reprezintă asigurările (CASCO şi RCA). „Echipa noastră de Asigurări monitorizează constant rata daunalităţii şi propune clienţilor măsuri de reducere sau control a frecvenţei daunelor şi a reducerii ratei daunalităţii”, adaugă acesta.

Pentru şeful Business Lease, TCO înseamnă aproximativ :

  • 45% – depreciere;
  • 22% – carburant;
  • 13% – asigurări;
  • 9% – întreţinere, reparaţii, anvelope;
  • 5% – dobânda;
  • 1% – taxe (impozit, rovigneta, înmatriculare);
  • 1% – altele (auto de înlocuire, asistenţă rutieră, pick-up etc).

„Nu trebuie să omitem, totodată, costul cu resursele umane şi timpul alocat de acestea pentru buna derulare a tuturor activităţilor”, completează Philip Aarsman.

Acesta subliniază că firma de leasing operaţional nu determină TCO-ului doar la începutul contractului, ci, împreună cu clientul, monitorizează permanent nivelul costurilor generate de flotă. Astfel, un Account Manager dedicat analizează împreună cu beneficiarul toate aspectele legate de politica auto, structura flotei, rata daunalităţii, consumul de carburant şi propune soluţii pentru menţinerea costurilor în parametri optimi.

„În funcţie de dimensiunea flotei clientului şi de nevoile acestuia, intervenţiile de acest gen pot fi lunare, semestriale, trimestriale sau anuale. Intervenim punctual când observăm abateri de la standarde, spre exemplu dacă se constată că un client are un consum de carburant peste media benchmark-ului pe industrie, şi încercăm să găsim explicaţii şi apoi soluţii pentru optimizare”, explică managing directorul Business Lease.

În ceea ce priveşte determinarea mixului optim pentru un parc auto, Philip Aarsman spune că sunt luate în considerare cu atenţie politica auto a companiei, industria şi profilul acesteia. Apoi, recomandările vor fi făcute în funcţie de activitatea pe care clientul o derulează şi de poziţiile pe care utilizatoriii vehiculelor în leasing operaţional le ocupă.

Spre exemplu, dacă activitatea desfăşurată de utilizatori este preponderent derulată în oraşe cu trafic intens, Business Lease recomandă maşini de clasă mică, iar pentru cei care derulează mai multe operaţiuni în afara oraşelor, maşini de clasă mai mare.

Ca soluţii de „înverzire” a flotelor, compania de leasing operaţional recomandă, cu preponderenţă, motoare pe benzină şi, cu regularitate, aplică soluţii de eficientizare şi înnoire a flotelor pentru clienţii din portofoliu.

„În plus, în fiecare an aplicăm la programul Rabla pentru eco-tichete şi derulăm programe speciale alături de clienţii noştri. Există deschidere, însă ponderea celor care optează pentru motoare electrice sau hibrid este în continuare mică, având în vedere infrastructura puţin dezvoltată, autonomia scăzută a vehiculelor electrice, precum şi preţul de achiziţie în continuare ridicat”, conchide Philip Aarsman, managing director Business Lease.

Consultanţă în alegerea serviciilor

Şi din punctul de vedere al lui Radu Manea, Head of Fleet Management, Porsche Finance Group, într-un contract de leasing operaţional, rata lunară nu ar trebui să fie determinantă în decizia de achiziţie a flotei, ci TCO-ul.

perfect-leasing-leasingul-perfect-pentru-imm-uri-floteauto„Rata lunară include chiria şi, eventual, anumite servicii suplimentare, în funcţie de preferinţa clientului, pe când în TCO sunt însumate costurile aferente tuturor serviciilor, plus costul cu carburantul”, arată Radu Manea.

În plus, împreună cu clienţii, Porsche Finance Group monitorizează în special încadrarea în parametrii contractului, respectiv rulajul anual agreat, pentru care oferă proactiv ajustare, dar şi consultanţă permanentă în alegerea serviciilor, mai precis adăugarea sau înlocuirea acestora.

Pentru alegerea maşinilor, recomandările PFG se pliază întotdeauna pe specificul business-ului clientului, diferenţele între maşinile utilizate pentru activităţi de distribuţie sau vânzare şi cele utilizate pentru management fiind considerabile, atât din punctul de vedere al rulajelor, cât şi din perspectiva dotărilor sau a dimensiunii.

„Mărcile concernului nostru acoperă din fericire toate aceste segmente, astfel că putem oferi clienţilor orice tip de vehicul, de la modele şi motorizări mici până la vehicule grele”, precizează Radu Manea.

În plus, acesta arată că, în ceea ce priveşte soluţiile de „înverzire” a flotelor, PFG derulează proiecte în aceste sens împreună cu importatorul, în scopul promovării vehiculelor electrice şi plug-in hibrid, iar trendul este cu siguranţă unul ascendent.

Porsche Finance Group este finanţator oficial al mărcilor Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Volkswagen Comerciale şi MAN.

Elemente-cheie pentru structurarea bugetelor

Pentru Frédéric Banco, directorul general ALD Automotive, ecuaţia mobilităţii este una complexă şi poate include o multitudine de variabile.

frederic-banco„În ultimii ani am observat că tot mai mulţi clienţi înţeleg că nu doar autovehiculul propriu-zis reprezintă o sursă de cost, ci mai sunt o serie de factori care îl definesc: consumul de carburant, costurile de mentenanţă, poliţele de asigurare etc. Managerii ar trebui să ia in calcul toate aceste costuri atunci când îşi structurează bugetele aferente flotelor auto şi noi vedem cum, în ultimii ani, din ce în ce mai multe decizii au drept bază utilizarea TCO-ului”, arată Frédéric Banco.

Mai mult decât atât, şeful ALD Automotive spune că tendinţa la nivel mondial este de tranziţie de la TCO la TCM (Total Cost of Mobility), pentru că şi soluţiile pe care o companie de leasing operaţional trebuie să le ofere s-au diversificat în ultimii ani. La nivel internaţional, trendul este de a trece de la un nivel de fleet management la travel management, deoarece flotele sunt completate de tot mai multe alternative, precum bicicletele sau soluţiile de car sharing.

Revenind la TCO, Frédéric Banco consideră că acest indicator este definit de câteva elemente-cheie care pot fi estimate de la început, în funcţie de nevoile de business specifice fiecărui client.

„Cele mai importante costuri sunt cele referitoare la finanţarea maşinii (rata lunară) şi cele legate de consumul de carburant, care poate urca până la aproape 30% din valoarea totală pe parcursul contractului”, precizează acesta.

De altfel, pentru monitorizare permanentă a maşinilor, managerii de flotă au la dispoziţie portalul My ALD, un instrument complet şi flexibil care îi ajută să vadă în timp real parametrii de performanţă ai flotelor pe care le gestionează.

„Astfel, aceştia pot interveni chiar în timp real prin notificări către şoferi şi pot lua decizii care duc la optimizarea costurilor. Pentru orice situaţie în care este nevoie de o reconfigurare de flotă sau o schimbare, noi suntem alături de client şi ne implicăm activ în consultanţa privind managementul flotelor pe parcursul contractului”, punctează directorul general ALD Automotive.

În ceea ce priveşte alegerea maşinilor, în situaţia unei flote „tradiţionale”, ALD Automotive urmăreşte şi recomandă modele cu un nivel redus de emisii de carbon, iar sfatul companiei este ca viitorii clienţi să aleagă acele flote ce le asigură un echilibru între investiţie, dezvoltare, performanţă şi satisfacţie a angajaţilor.

„În general, companiile au deja un car policy în care alegerea unei flote auto ţine cont de factori importanţi pentru firma respectivă: buget, marcă, model, motorizare, consum de combustibil. În plus, vedem ca un trend al ultimei perioade că, în alegerea maşinilor, companiile au migrat către motoare pe benzină în cazul modelelor din clasa B şi C. Mai mult decât atât, noi primim din ce în ce mai multe întrebări şi solicitări de analiză despre maşinile electrice şi hibrid. Tocmai pentru ca una dintre direcţiile pe care ALD Automotive s-a angajat să meargă este cea a „înverzirii” parcului auto”, subliniază Frédéric Banco.

Aşadar, compania recomandă clienţilor săi soluţii eco, ce se traduc prin autovehicule hibrid sau chiar full-electric, considerând că sunt alternative bune pentru flotele urbane, iar infrastructura de încărcare se extinde constant la nivel naţional. De altfel, pentru un utilizator care foloseşte maşina în principal în oraş, Frédéric Banco arată că aceste soluţii eco sunt alternative din ce în ce mai alese.

„Suntem fericiţi că primul produs „verde” de leasing operaţional din România, ALD Electric, a fost lansat, în 2017, de către ALD Automotive România. Fie că este un trend stabilit la nivel corporativ sau o mai atentă abordare asupra mediului înconjurător din partea antreprenorilor români, vedem şi la nivel local că înglobarea de autovehicule hibride sau full-electrice în flote este în creştere. La acest succes contribuie, bineînţeles, şi serviciile pe care le oferim în cadrul pachetului ALD Electric, adică instalarea unei staţii de încărcare la sediul clientului, costul acesteia putând fi inclus în rata lunară, dar şi furnizarea unui bonus de mobilitate. Acesta se traduce prin accesul la o maşină convenţională, timp de 20 de zile anual, ce poate fi utilizată în deplasări lungi sau în destinaţii unde nu există staţii de încărcare”, conchide directorul general al ALD Automotive.

 

CITEŞTE ŞI:

Cum să NU pierzi bani cu flota auto. Avantajele leasingului operaţional

Cum sunt finanţate maşinile de companie prin OTP Leasing

Se schimbă calculul dobânzii pentru creditul „Prima maşină”

Adaugati comentariu