Test Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDI 7DCT Star

Într-o perioadă în care SUV-urile înfloresc, Kia se împotrivește curentului, oferind... două break-uri compacte: spațiosul Ceed Sportswagon, destinat flotelor și familiștilor, și dinamicul ProCeed, primul shooting brake din segment, destinat sportivilor! În test, versiunea Sportswagon 1.4 T-GDI Trend. Foto: Bogdan Paraschiv
Kia Ceed SportWagon

Ceea ce ar putea părea un hazard la prima vedere, este, de fapt, rezultatul unei strategii de marketing complexe. Profitând de creșterea de imagine din ultima perioadă, colosul coreean a extins la extrem numărul versiunilor familiei compacte Ceed: familia conține un hatchback cu 5 uși, un break, un shooting brake numit ProCeed și va primi în scurt timp un crossover ce va fi botezat xCeed, ce va umple în gamă golul dintre Stonic și Sportage. După cum vedem, față de precedenta generație, asiaticii au transformat coupe-ul ProCeed într-un shooting-brake, de pe urma căruia nu intenționează să facă profit, ci doar să acumuleze capital de imagine (ca și în cazul lui Stinger), și au adăugat un crossover, menit să aducă bani în visterie.

Kia Ceed SportWagon

Și acum…portbagajul.

Versiunea break, numită Sportswagon, a ajuns la a treia generație, dar a devenit atât de matură încât poți să juri pe roșu că are mai multe rânduri de urmași în spate. Întrebarea pe care și-o adresează companiile: e nevoie de break, sau e suficient hatch-ul? Vă las să decideți singuri, în cele ce urmează. Lungimea exterioară a crescut cu 29 cm, „meritul“ fiind exclusiv al consolei spate extinse: atât ampatamentul, cât și consola față au rămas neschimbate. Drept urmare, s-a păstrat și spațiul interior al hatchback-ului, cu mici excepții aproape insignifiante: desenul break-ului, cu plafonul aproape orizontal, a crescut înălțimea interioară cu 2 mm în spate, iar scaunele din față stau cu 3 mm mai sus decât la hatch. Marea schimbare este, însă, la portbagaj, unde break-ul plusează cu 102 l, ajungând la 465 l, conform măsurătorilor Quattroruote.

Coreenii au coborât și marginea de încărcare cu 2 cm, până la 64 cm, pentru ca șoferii de flote să nu ridice prea sus marfa. Deși lățimea mașinii nu a fost modificată, lățimea minimă a portbagajului a crescut la 106 cm (față de 101 cm la hatch), permițând transportul fără efort al obiectelor voluminoase. Desigur, cele mai importante diferențe se regăsesc la adâncimea compartimentului: break-ul oferă un plus de aproximativ 33 cm, care, la rabatarea fracționată 40/20/40 a spătarului banchetei (129 euro fără TVA) scade la 30 cm. Pentru încă 75 euro, puteți primi o pereche suplimentară de mânere pentru rabatarea banchetei, dispuse în portbagaj.

Nu mai este disponibilă podeaua reglabilă pe două niveluri de la versiunea hatch, pentru că acum au apărut două șine fixe pe margine, care permit montarea unei traverse cu rol de organizator. Astfel, marfa nu se va zbengui prin portbagaj nici în cazul șoferilor grăbiți. Sub podea se află încă două spații totalizând 87 litri, unde se pot ascunde mostre ca să nu „facă spumă“. În sfârșit, priza de 12 V, inelele pentru prinderea plasei elastice și cele trei agățătoare pentru pungi desăvârșesc un portbagaj excelent, care, însă, nu este total lipsit de cusur: lipsesc din lista de opțiuni hayonul electric, bancheta glisantă și spătarul înclinabil în trepte.

Kia Ceed SportWagon

Ce model de Ceed hatch să alegem pentru flote? Citiți analiza noastră aici!

Am înțeles cu toții ce câștigați, dar la ce trebuie să renunțați? În primul rând, la 900 euro fără TVA, diferența de preț dintre hatchback și break la acest nivel de echipare. Apoi, la o parte din manevrabilitate, pentru că cei 29 cm în plus se simt la parcare și adaugă 10 cm diametrului de bracaj (11,2 m la break). Diferența de greutate, de numai 29 kg, nu se simte, practic, în mers, break-ul dovedindu-se extrem de stabil și sigur la viteze ridicate. Ba chiar, profitând de distribuția mai bună a maselor pe punți (57/43% vs 60/40% la hatch), acesta a afișat un comportament neutru pe viraj, dovedindu-se la fel de stabil precum fratele mai compact.

Kia Ceed SportWagon

Cum se descurcă motorul de top?

În oraș, transmisia cu dublu ambreiaj lucrează fin și schimbă în jurul a 2.000 rpm, profitând de cuplul mare disponibil de la 1.500 rpm. Astfel, consumul oscilează între 7 și 8 l/100 km, urcând spre 10 l/100 km în orele de vârf și la cuplarea modului Sport. Volanul se manevrează extrem de ușor pentru un break (doar 1,5 kg forță necesară pentru învârtire), iar suspensia bine echilibrată nu scutură nici la trecerile peste limitatoarele de viteză (maximum 2,4 m/s2 accelerație verticală a caroseriei). Pe scurt – cu greu puteți aduce reproșuri la rularea în regim urban. La fel de convingător se comportă și pe drum național, unde 6,2 l/100 km sunt suficienți, în timp ce autostrada scoate din rezervor 6,71 l/100 km. La 130 km/h, în treapta a 7-a, turometrul indică 2.600 rpm, iar consumul trece ușor de 7 l/100 km.

Kia Ceed SportWagon

Verdict FloteAuto

Distribuitorii locali fac o bună afacere cu versiunea Sportswagon, care oferă un portbagaj spațios, foarte bine echipat, cu margine de încărcare joasă, la un preț accesibil, fără a renunța la dinamica versiunii hatchback.
  • Portbagaj încăpător
  • Dinamic și sigur la condus
  • Preț accesibil și garanție uriașă
  • Consum scăzut
  • Nu pot fi comandate nici hayon electric, nici banchetă glisantă, nici spătar înclinabil în trepte
ModelKia Ceed SPORTSWAGON 1.4 T-GDI 7DCT Star
Motor/ nr. cilindriL4, turbo benzină
Cilindree (cmc)1.353
Putere maximă/turație (CP/rpm)140/6.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)242/1.500
Transmisiefață
Cutie de viteze7 trepte, automată
L/l/h (mm)4.600/1.800/1.465
Ampatament (mm)2.650
Volum portbagaj (l)600
Masă la gol (kg)1.382
Accelerație 0-100 km/h (s)9,2
Viteză maximă (km/h)205
Consum mixt (l/100 km)5,7
Emisii CO2 (g/km)129
Preț (euro, fără TVA)16.300

Adaugati comentariu