În timp ce majoritatea statelor membre UE acordă simple reduceri sau scutiri de taxe pentru vehicule electrice sau hibride, doar 12 ţări, printre care şi România, oferă prime sau bonusuri la achiziţionarea acestora.
Instituţiile UE au aprobat recent noua reglementare privind emisiile de CO2 pentru autoturisme, stabilind obiective de reducere cu 15% şi 37,5% pentru anii 2025 şi, respectiv, 2030. Aceste ţinte vor fi calculate de la nivelul de 95g CO2/km pentru 2021, stabilit în anul 2013.
În acest context, reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor de Autovehicule din Europa – ACEA consideră că, pentru respecterea acestor obiective, vânzările de maşini electrice şi de alte vehicule cu propulsie alternativă vor trebui să crească puternic, o misiune dificilă fără prime sau bonusuri la achiziţia ori înmatricularea acestora.
„Pe lângă investiţiile în infrastructura de alimentare pentru vehicule electrice, guvernele statelor membre UE trebuie să introducă stimulente semnificative şi durabile pentru a încuraja mai mulţi consumatori să treacă la maşini cu propulsie electrică. Consumatorii din întreaga UE ar trebui să aibă posibilitatea de a lua în considerare achiziţionarea unui vehicul electric – indiferent de ţara în care trăiesc – la nord sau la sud, la est sau la vest. Disponibilitatea celor mai recente tehnologii cu emisii scăzute şi cu emisii zero trebuie să fie abordată de guverne în mod prioritar”, punctează secretarul general al ACEA, Erik Jonnaert.
Deşi măsurile fiscale pentru a stimula vânzările de maşini electrice sunt prezente în aproape toate statele UE, natura şi valoarea monetară a acestor beneficii variază foarte mult.
Potrivit Asociaţiei europene, în timp ce majoritatea ţărilor acordă simple reduceri sau scutiri de taxe pentru autoturismele electrice, doar 12 state membre ale UE oferă prime sau bonusuri cumpărătorilor acestor vehicule: Austria, Belgia, Finlanda Franţa, Germania, Irlanda, Italia, România, Slovenia, Spania, Suedia şi Marea Britanie.
Austria
Schema de subvenţii este valabilă până la finalul anului 2020
– 3.000 de euro pentru maşinile 100% electrice şi pentru maşinile cu pilă de combustie (hidrogen)
– 1.500 de euro pentru maşinile plug-in hibride şi pentru maşinile electrice range extender
Belgia
Stimulente mai sunt acordate, până la finalul acestui an, doar pentru companiile localizate în regiunea flamandă, la achiziţia autoturismelor (categoria M1) şi a utilitarelor din categoria N1 (uşoare). Totodată, stimulentele pot fi accesate şi pentru maşinile achiziţionate în leasing şi pentru cele utilizate pentru servicii de car sharing.
– 4.000 de euro pentru maşinile 100% electrice şi pentru maşinile cu pilă de combustie (hidrogen)
Finlanda
– 2.000 de euro pentru maşinile noi 100% electrice, cu un preţ de achiziţie de maximum 50.000 de euro
Franţa
– Stimulente la achiziţie (sistemul bonus-malus) – până la 6.000 de euro pentru vehiculele care emit 20gCO2/km sau mai puţin. Vehiculele care emit sub 117gCO2/km sunt exceptate de la penalizarea care trebuie plătită pentru poluare, aceasta fiind curprinsă între 200 – 2.600 euro, în funcție de nivelul emisiilor.
– Stimulente la casare – până la 5.000 euro pentru achiziţionarea vehiculelor
second hand sau noi 100% electrice şi electrice hibride.
Germania
Stimulente pentru protecţia mediului
– 4.000 euro pentru maşinile 100% electrice şi pentru maşinile cu pilă de combustie (hidrogen)
– 3.000 de euro pentru maşinile plug-in hibride şi pentru maşinile electrice range extender
Irlanda
Stimulente la achiziţie
– Până la 5.000 de euro pentru maşinile 100% electrice, schema fiind valabilă pînă la data de 31 decembrie 2021
– Până la 5.000 de euro pentru maşinile plug-in hibride, schema fiind valabilă până la 31 decembrie 2019
Italia
Schemă tip bonus-malus (de penalizare a maşinilor poluante)
– Bonus: maximum 6.000 de euro pentru vehiculele care emit 20gCO2/km sau mai puţin la înmatricularea efectuată între 1 martie 2019 – 31 decembrie 2021.
– Malus: până la 2.500 euro pentru maşinile care emit mai mult de 250gCO2/km
România
Stimulente la achiziţie
– Aproximativ 10.000 de euro ăentru maşinile electroce 100% (pus 1.500 de euro la casarea unui vehicul mai vechi de 8 ani)
– Aproximativ 4.500 de euro pentru vehiculele hibride
Slovenia
Stimulente la achiziţie
– 7.500 de euro pentru autoturismele electrice 100%
– 4.500 euro pentru utilitarele uşoare electrice şi cvadriciclurile grele electrice
– 4.500 euro pentru autoturismele şi utilitarele hibride plug-in şi maşinile electrice range extender
– 3.000 de euro pentru cvadriciclurile uşoare electrice
Spania
Stimulente la achiziţie acordate pentru maşinile electrice 100%, maşinile cu pile electrice (hidrogen), maşinile plug-in hibride, maşinile electrice range extender
– Până la 5.500 de euro pentru autoturisme
– 6.000 de euro pentru utilitare uşoare
– 8.000 de euro pentru vehiculele medii (categoriile M2 şi N2
– 15.000 de euro pentru vehiculele grele (categoriile M3, N3)
Suedia
Stimulente la achiziţie
– 60.000 de coroane (aproximativ 5.600 de euro) pentru maşinile electrice 100%
– 10.000 de coroane (aproximativ 940 de euro) pentru maşinile plug-in hibride ce emit mai puţin de 60g CO2/km
Marea Britanie
Granturi guvernamentale, acordate prin intermediul dealerilor
– Autoturisme – 35% din preţul de achiziţie al maşinilor 100% electrice, până la 3.500 de lire
– Utilitare uşoare – 20% preţul de achiziţie al maşinilor 100% electrice, până la 8.000 de lire
Piaţa, influenţată de nivelul de trai?
În 2018, maşinile electrice au avut o pondere de 2% în numărul înmatriculărilor de vehicule noi în Uniunea Europeană. Cu toate acestea, în jumătate dintre statele membre, cota de piaţă este mai mică de 1%.
„Toate ţările cu o cotă de piaţă a maşinilor electrice mai mică de 1% au un nivel al PIB/locuitor sub 29.000 de euro, acestea fiind noile state membre din Europa Centrală şi de Est, dar şi Spania, Italia şi Grecia. La polul opus, o cotă de piaţă de peste 3,5% este înregistrată în ţările unde nivelul PIB/locuitor este mai mare de 42.000 de euro”, arată o analiză realizată de ACEA.
PIB-ul pe cap de locuitor este un indicator derivat pentru evaluarea dimesiunii globale a unei economii, fiind utilizat drept instrument de comparare a nivelurilor de trai în Uniunea Europeană.
Analiza ACEA relevă că Norvegia (ţară non UE), aflată pe primul loc din punctul de vedere al cotei de piaţă pentru maşini electrice în Europa, este o excepţie, şi nu ar trebui considerată o referinţă în domeniu.
„Mulţi consideră piaţa norvegiană drept un punct de referinţă. Dar, la fel ca şi PIB-ul său pe locuitor de 73.200 de euro, mai mult decât dublul mediei UE (30.600 de euro), cota Norvegiei pentru maşini electrice, de 49,1%, reprezintă o excepţie în Europa. Statele care se află pe locurile doi şi trei, Suedia (8%) şi Olanda (6,7%), au unele dintre cele mai mari PIB-uri/locuitor din UE, dar cote de piaţă ale vehiculelor electrice mult mai reduse”, explică ACEA.
La polul opus, în Letonia, au fost vândute anul trecut doar 93 de vehicule electrice, cele mai scăzute livrări din UE, însă piaţa cu cea mai scăzută pondere pe acest segment de vehicule este Polonia, cu 0,2%.
Diferenţele între cotele de piaţă nu se înregistrează doar între statele aflate în vestul şi estul Europei, ci şi între cele aflate pe axa Nord-Sud, în condiţiile în care ponderea vehiculelor electrice în Grecia este de 0,3%, iar în Italia, de 0,5%, mult inferioară celei din Suedia şi Olanda.
Poate părea surprinzător, însă, România, cu un nivel al ponderii maşinilor „verzi” de 0,5%, nu se află printre ultimele 5 ţări cu cele mai reduse cote de piaţă, deşi PIB/locuitor este de numai 10.800 de euro.
Cota de piaţă a maşinilor electrice şi PIB/locuitor în Europa
Ţara | Cota de piaţă | PIB/locuitor |
Austria | 2,5% | 43.600 euro |
Belgia | 2,4% | 39.600 euro |
Bulgaria | 0,6% | 8.100 euro |
Croatia | n.a. | 13.000 euro |
Cipru | n.a. | 23.500 euro |
Republica Cehă | 0,4% | 20.500 euro |
Danemarca | 2,1% | 54.500 euro |
Elveţia | 3,2% | 74.300 euro |
Estonia | 0,5% | 18.800 euro |
Finlanda | 4,7% | 42.200 euro |
Franţa | 2,1% | 36.200 euro |
Germania | 2,0% | 41.000 euro |
Grecia | 0,3% | 17.100 euro |
Irlanda | 1,6% | 63.400 euro |
Italia | 0,5% | 29.000 euro |
Letonia | 0,6% | 14.900 euro |
Lituania | 0,4% | 15.900 euro |
Luxemburg | n.a. | 96.100 euro |
Malta | n.a. | 27.200 euro |
Marea Britanie | 2,5% | 37.600 euro |
Norvegia | 49,1% | 73.200 euro |
Olanda | 6,7% | 44.600 euro |
Polonia | 0,2% | 12.900 euro |
Portugalia | 3,4% | 19.500 euro |
Romania | 0,5% | 10.800 euro |
Slovacia | 0,3% | 16.600 euro |
Slovenia | 0,9% | 22.400 euro |
Spania | 0,9% | 26.200 euro |
Suedia | 8,0% | 47.900 euro |
Ungaria | 1,5% | 14.200 euro |
sursa: ACEA
Ponderea maşinilor electrice în Top 5 pieţe auto europene
- Germania – 67.658 maşini electrice; 2% din cele 3,4 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 41.000 euro)
- Marea Britanie – 59.947 maşini electrice; 2,5% din cele 2,4 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 37.600 euro)
- Franţa – 45.623 maşini electrice; 2,1% din cele 2,2 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 36.200 euro)
- Italia – 9.731 maşini electrice; 0,5% din cele 1,9 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 29.000 euro)
- Spania – 11.810 maşini electrice; 0,9% din cele 1,3 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 26.200 euro)
Top 5 state cu cele mai reduse cote de piaţă
- Polonia – 0,2%; 1.324 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 12.900 euro)
- Slovacia – 0,3%; 293 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 16.600 euro)
- Grecia – 0,3%; 315 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 17.100 euro)
- Republica Cehă; 0,4%, cu 981 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 20.500 euro)
- Lituania – 0,4%; 143 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 15.900 euro)
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2019)
CITEŞTE ŞI:
Instalarea staţiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice, prelungită
Rabla Plus. 5 companii achiziţionează flote de 20 de maşini electrice
Şi senatorii vor maşini „verzi”. Cumpără 6 autoturisme hibride
Comentați?