Antonio Filosa conduce Stellantis din 23 iunie 2025, iar în primele sale interviuri, acordate publicațiilor Il Sole 24 Ore și Les Echos, el se adresează Comisiei Europene punând accent pe criza care afectează întregul sector al industriei auto. „Dialogul strategic este foarte util, dar acum este crucial să acționăm urgent. Nu mai este timp pentru întârzieri”, spune acesta.
Propunerea sa este de a se construi un sistem mai flexibil, mai realist, valorificând neutralitatea tehnologică pentru a crește opțiunile clienților, vânzările de mașini hibride și de vehicule cu autonomie extinsă, precum și pentru a lansa inițiative de reînnoire a flotelor și de acordare a creditelor pentru mașinile electrificate, vehiculele electrice mici și mașinile mici de oraș. „Volumele”, reiterează el, „vor veni datorită unor reguli UE noi și realiste și lansării de noi modele”.
Referitor la noua întâlnire cu Comisia Europeană, programată pentru această săptămână, ca parte a unei posibile revizuiri a Regulamentului care prevede interzicerea motoarelor cu ardere internă până în 2035, Antonia Filosa spune că ”vorbim pur și simplu despre viitorul industriei auto din Europa, care depinde în primul rând de reglementare. (…) Este excelent să avem un dialog cu Comisia și instituțiile europene, dar acum trebuie să trecem rapid la Acțiuni Strategice. Timpul se scurge. Piața auto europeană înregistra aproximativ 18 milioane de înmatriculări înainte de Covid; acum este sub 15 milioane. Trei milioane de mașini mai puțin, echivalentul piețelor italiene și spaniole la un loc, s-au pierdut în cinci ani. Aceasta înseamnă suferință pentru că actorii din industrie suferă, la fel și dealerii și întreaga rețea de furnizori care ne susține”.
Revizuirea obiectivelor și a calendarelor pentru utilitarele ușoare
Pentru revigorarea pieței auto europene, șeful Stellantis consideră că prima urgență se referă la vehiculele utilitare ușoare. ”Anul trecut, într-o industrie deja în declin, sectorul a înmatriculat două milioane de unități în Europa; anul acesta, vom pierde 350.000, ceea ce, în teorie, este echivalentul a două fabrici și 50.000 de locuri de muncă, luând în considerare întregul sector și întregul lanț industrial. Există o soluție, deoarece acest declin se datorează în principal reglementărilor în vigoare în prezent, care impun producătorilor auto să vândă o gamă largă de autoutilitare electrice cu baterie, lucru pe care piața nu îl dorește în prezent, din motive simple. De exemplu, costul total de proprietate pentru o autoutilitară electrică este întotdeauna foarte mare, ceea ce duce la o pierdere de volum pentru industrie și la un impact social semnificativ”.
Drept urmare, Antonio Filosa arată că primul apel pe care industria auto îl va face, prin intermediul ACEA, este de a include printre cele mai urgente acțiuni o revizuire a obiectivelor și a calendarelor pentru sectorul vehiculelor utilitare ușoare. Perioada pe parcursul căreia se calculează emisiile medii de CO2 pentru producători trebuie extinsă de la trei ani, timpul permis pentru sectorul auto, la cinci ani, deci din 2025 până în 2029. A doua acțiune strategică este introducerea unei anumite flexibilități, de exemplu pentru biocombustibili, pentru investițiile directe în infrastructură, care lipsește în multe zone din sudul Europei”.
Strategia europeană pentru autoturisme, nerealistă
În ceea ce privește strategia europeană pentru autoturisme, șeful Stellantis consideră că și în acest caz obiectivele sunt nerealiste și trebuie combinate cu o serie de măsuri de flexibilitate, începând cu reînnoirea parcului auto. ”În Europa, avem 230-240 de milioane de unități, cu o vârstă medie de 12 ani. O politică europeană care încurajează înlocuirea vehiculelor mai vechi cu unele noi și o gamă mai largă de sisteme de propulsie ar genera beneficii mai mari asupra emisiilor globale de CO2 decât realizează piața anuală a autovehiculelor noi. Aceasta implică abordarea unei piețe mult mai mari decât cele aproximativ 15 milioane de mașini înmatriculate anual în Europa. A doua flexibilitate privește tocmai neutralitatea tehnologică, care ia în considerare nu doar vehiculele cele mai electrificate, ci și alte sisteme de propulsie hibride sau cu autonomie extinsă”.
În opinia lui Antonia Filosa, industria auto recunoaște natura pozitivă a dialogului cu Comisia, dar urgența necesară în ceea ce privește acțiunile strategice nu se simte și, drept urmare, se dorește o creștere a gradului de conștientizare a Executivului comunitar cu privire la aceste probleme. ”Ideea este de a trece la un sistem de credite compensatorii pentru producători, care ar valorifica toate motoarele electrificate – nu doar cele complet electrice – și investițiile în infrastructură, dar și acțiuni de sprijinire a rețelei de aprovizionare și, mai presus de toate, intervenții pentru reînnoirea flotei de vehicule”, subliniază șeful Stellantis.
CITEȘTE ȘI:
După ce a proiectat Lamborghini Temerario și Porsche Taycan, Fabian Schmölz s-a mutat la Xiaomi Auto
Majoritatea germanilor nu și-ar putea trăi viața fără mașină. Care este explicația?






Comentați?