Advertisement

târgu mureș
Home Infrastructură Varianta de Ocolire Târgu Mureș, un exemplu tipic pentru proiectele făcute de mântuială

Varianta de Ocolire Târgu Mureș, un exemplu tipic pentru proiectele făcute de mântuială

Lucrările pentru construcția Variantei de Ocolire Târgu Mureș au început cu aproape 7 ani în urmă, însă, din cauza unui proiectul tehnic slab conceput de la bun început, contractul acordat companiei Copisa Constructora Pirenaic a fost reziliat în 2017. Apariția ulterioară a unor probleme legate de expropierea terenurilor a amânat lansarea unei noi licitații pentru 2019, dar la deschiderea ofertelor, în iunie 2020, s-a constatat că nu s-a prezentat nimeni. Ministerul Transporturilor a decis acum refacerea proiectului inițial, ceea ce înseamnă că lucrările propriu-zise de construcție pot începe peste cel puțin 1 an.

Lucrările la Varianta de Ocolire Târgu Mureş au debutat în octombrie 2014, contractul de execuție, cu o valoare, la data respectivă, de 134,79 milioane lei (fără TVA) fiind acordat spaniolilor de la Copisa Constructora Pirenaica. După trei ani, în momentul în care șoseaua era construită în proporţie de 35%, Copisa a făcut o expertiză tehnică din care au rezultat lucrări suplimentare și foarte costisitoare, ce presupuneau revizuirea Proiectului Tehnic pus la dispoziţia antreprenorului, dar şi a tuturor ofertanţilor în cadrul licitaţiei pentru atribuirea contractului de execuţie.

„În urma cuantificării acestor lucrări suplimentare, s-a constatat că pentru finalizarea obiectivului de investiţie, valoarea suplimentară estimată este cu aproximativ 57% peste valoarea iniţială a contractului, această suplimentare nefiind posibilă din punct de vedere legal, întrucât reprezintă o modificare substanţială în sensul prevederilor legislaţiei în materia achiziţiilor publice”, au explicat reprezentanţii Ministerului Trasporturilor.

Potrivit acestora, contractul s-a derulat în baza Proiectutui Tehnic pus la dispoziţie de CNAIR şi, pentru că ritmul de execuţie scăzut nu a putut fi imputat antreprenorului în totalitate, s-a agreat încetarea contractului pe cale amiabilă.

„Menţionăm că au fost întâmpinate dificultăţi pentru care autorităţile locale nu au oferit sprijin în deblocarea lor, printre care enumerăm: suspendarea lucrărilor pentru o perioadă de aproximativ 11 luni ca urmare a acţiunilor formulate în instanţă de către locuitori ai cartierului Orizont din Livezeni şi a refuzului unor proprietari de terenuri de a elibera amplasamentut”, au mai arătat sursele citate.

Astfel, de abia în 2019, după un an şi jumătate de la rezilierea contractului, CNAIR a lansat licitaţia pentru continuarea construcției. Însă, la deschiderea ofertelor, în iunie 2020, s-a constatat că nimeni nu a fost interesat de finalizarea lucrărilor, evident, din cauza costurilor suplimentare apărute între timp.

În aceste condiții, Ministerul Transporturilor a cerut CNAIR actualizarea Proiectului Tehnic pentru ca, în baza acestuia, să se reliciteze contractul de execuție a lucrărilor.

”Strategia adoptată în cazul finalizării lucrărilor pentru obiectivul de investiții „Varianta de Ocolire Târgu Mureș” este pentru actualizarea Proiectului Tehnic și, ulterior acestei actualizari, se va demara procedura de achiziție publică pentru finalizarea lucrărilor rămase de efectuat aferente variantei de ocolire Târgu Mureș. CNAIR SA nu a aplicat penalități Antreprenorului (Copisa, n.red.), întrucât acesta și-a indeplinit obligațiile contractuale”, a precizat Ministerul Transporturilor, într-un document transmis, la finalul anului trecut, Camerei Deputaților.

Cu o valoare estimată a contractului, în 2019, de aproximativ 47 milioane de euro (fără TVA), şoseaua de centură va avea, în final, o lungime de 11,643 km, 5 poduri, 2 pasaje, 1 viaduct, 2 intersecții giratorii şi 2 parcări.

VO Târgu Mureş va asigura legătura pe traseul Sighişoara – Târgu Mureş – Reghin, pentru a reduce volumul traficului ce traversează municipiul în direcţia sud – nord. După finalizarea lucrărilor, accesul pe această variantă se va face din DN 13 pe relaţia Braşov – Sighişoara – Târgu Mureş, km 155 şi din DN 15 pe relaţia Reghin – Târgu Mureş – Turda, km 84.

Construcţia va fi finanţată din fonduri europene prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, contractul fiind semnat în iulie 2018.

După finalizarea lucrărilor, accesul pe această variantă se va face din DN 13 pe relaţia Braşov – Sighişoara – Târgu Mureş, km 155 şi din DN 15 pe relaţia Reghin – Târgu Mureş – Turda, km 84.

 

CITEȘTE ȘI:

Consiliul Concurenţei a amendat 16 companii de leasing financiar și Asociaţia Societăţilor Financiare

Piața auto 2020 a scăzut cu 22,6%, dar înmatriculările de automobile electrice au crescut

În 2020, Dacia a înmatriculat peste 47.000 de vehicule în România

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Caransebeş - Lugoj
Infrastructură

Câștigător desemnat pentru proiectarea drumului de mare viteză Caransebeş – Lugoj

CNAIR a desemnat, miercuri, câştigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru...

Podul peste Prut
Infrastructură

Constructor desemnat pentru Podul peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat societatea Ness Proiect...

Craiova - Filiaşi
Infrastructură

Primul lot al Autostrăzii Craiova-Filiaşi va fi scos la licitație

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, luni, la...

București - Giurgiu
Infrastructură

CNIR pregătește licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză București – Giurgiu

Caietul de sarcini pentru Autostrada/Drum Expres București – Giurgiu, etapa studiului de...