Într-o perioadă dificilă pentru întreaga economie globală, marcată nu numai de pandemie, ci și de criza semiconductorilor, avantajele finanţării şi administrării unei flote prin leasing operaţional pot permite companiilor să depășească una dintre principalele provocări ale momentului: nevoia de a rămâne în mișcare.
Costurile de deţinere şi administrare ale flotelor nu sunt deloc neglijabile şi pot deveni în timp chiar copleşitoare. Deprecierea, carburantul, anvelopele, întreţinerea, taxele, asigurarea – toate, împreună, exercită presiuni asupra bugetului unei companii. De aceea, tot mai multe firme au apelat la leasing operaţional cu servicii incluse, o soluţie de finanțare și administrare a parcului auto, care permite exploatarea maşinilor la parametri optimi, fără a fi nevoie să le şi cumpere.
Avantaje de top în leasing operațional
”Leasingul operațional oferă acces rapid la un automobil. Avansul poate fi chiar zero, dacă bonitatea clientului o permite, fără a implica blocarea lichidităților pentru achiziția mașinii. Toate serviciile pot fi acoperite – nu doar finanțarea, ci și asigurările, servicii de mentenanță sau alte servicii suplimentare cum ar fi card de carburant, anvelope, taxe de drum etc. Clientul plătește exact ce utilizează, chiria lunară fixă reflectând gradul de utilizare al mașinii. De asemenea, vorbim despre o soluție de mobilitate personalizată – costul lunar reiese direct din tipul de vehiculul preferat și de parametrii finanțării alese (durata, rulaj). La finalul contractului, clientul nu mai are grija revânzării produsului, putând alege altul adaptat nevoilor sale”, explică Mădălina Tofan, Head of Fleet Management Porsche Finance Group (PFG) Romania, avantajele leasingului operațional.
În plus, reprezentanta PFG precizează că principala tendință din partea clienților, persoane fizice sau companii, este de a opta mai mult pentru instrumente alternative blocării de fonduri în achiziția de mașini: ”Clienții apreciază experiența folosirii mașinii și nu mai caută la fel de mult să o dețină în proprietate. Evoluția tehnologică și varietatea de modele din piață susțin leasingul operațional, grație accesului rapid și facil la modele și un sistem de chirie lunară corelat cu utilizarea, eliminând preocuparea pentru birocrația la achiziția mașinii și riscul asociat revânzării”.
În opinia sa o altă tendință a finanțărilor prin leasing operațional vizează digitalizarea, în special pe segmentul furnizorilor de servicii. ”Procesul de digitalizare a fost accelerat în majoritatea companiilor. Noi am accelerat aceste procese pe fondul unei creșteri a încrederii clienților pentru plăți online, inclusiv finanțarea achiziției de mașini. Astfel, am înregistrat un avans pe segmentul online, de altfel, o tendință majoră la nivel global, atât pentru piața auto, cât și pentru cea financiară. Vom continua să investim în această direcție, pentru a aduce produsele și serviciile noastre mai aproape de clienți, accesibile rapid și ușor – doar online, doar offline sau într-o experiență integrată”, arată Mădălina Tofan.
De altfel, aceasta spune că, din partea clienților, se observă atât o utilizare accentuată a instrumentelor digitale în accesarea finanțărilor, cât și un interes pentru soluții destinate diminuării amprentei flotei auto asupra mediului înconjurător, fiind preferate modelele cu motoare fără combustie. ”Observăm o cerere în creștere pentru produsele din segmentul flotelor de mașini electrice și hibrid. Ca finanțator al mărcilor grupului Volkswagen, unul dintre liderii și promotorii mobilității electrice în Europa, Porsche Finance Group oferă soluții complete de finanțare și asigurare pentru vehiculele electrice și hibrid ale grupului”, menționează Mădălina Tofan. Din punctul său de vedere, soluțiile de mobilitate ecologice oferă atât avantaje economice, cât și de imagine sau operaționale. Financiar, achiziția de modele ecologice este puternic sprijinită de autorități, iar vehiculele presupun costuri reduse pentru mentenanță și alimentare.
Potrivit PFG, piața de curierat a fost cel mai dinamic segment în accesarea finanțărilor în leasing operațional, susținută de evoluția comerțului electronic. ”Pentru a acoperi cererea, jucătorii din piață au investit în extinderea flotelor deținute, dar au dorit soluții flexibile care să le permită adaptarea în funcție de cerințele viitoare”, a arătat Mădălina Tofan. Nu în ultimul rând, finanțările au mai crescut și pe segmentele de vehicule de construcții și, bineînțeles, de vehicule electrice.
Cerere în creștere pentru electrificarea flotelor în leasing operaţional
Pentru directorul general al Arval România, Roxana Lupescu, marea provocare ridicată de apariția pandemiei, atât la nivel global, cât și local, s-a concentrat în jurul unui singur termen – “mobilitate”.
”Dacă până în 2020, conceptul era văzut ca unul general, pandemia a generat o nevoie mai mare ca oricând. Din acest motiv, ca parte a viziunii globale Arval Beyond, dar și ca element definitoriu al principalului obiectiv local – acela al asigurării calității tuturor serviciilor oferite – toate eforturile noastre s-au îndreptat către asigurarea unui grad cât mai ridicat de mobilitate pentru clienții nostri”, arată Roxana Lupescu.
Ca și abordare generală de piață, aceasta consideră că fiecare etapă are provocarile ei, indiferent că este vorba despre criza semiconductorilor, care a afectat întreaga economie globală, sau de dificultățile aduse de pandemia de Covid-19.
”Rolul nostru, al tuturor, este de a fi întotdeauna pregătiți să oferim cele mai bune produse prin adaptarea acestora în funcție de nevoile clienților. La începutul pandemiei, de exemplu, am putut să rămânem ancorați în realitatea clienților prin lansarea imediată a unui serviciu care să le răspundă nevoilor actuale – Mid Term Rental. Când am observat o nevoie crescută în rândul clienților de acces la informații, am digitalizat majoritatea serviciilor existente – platforma de raportare My Arval, serviciul telematic Arval Active Link sunt doar două dintre aceste exemple – pentru a putea aduce în timp real informațiile relevante într-un timp mult mai scurt. Criza semiconductorilor a fost la rândul ei atenuată în mare parte prin abilitatea noastră de a anticipa efectele și de a le contracara, pe cât posibil prin asigurarea unui stoc disponibil cu livrare imediată. Exemplele pot continua, însă concluzia și, implicit, recomandarea noastră este de a concentra toate eforturile către înțelegerea oricărei probleme pentru a putea identifica soluțiile cele mai eficiente”, spune directorul general al Arval România, Roxana Lupescu.
Aceasta consideră, ca și tendință principală, că nevoia de a rămâne în mișcare este probabil cel mai puternic element observat în ultimii doi ani. Însă, mai mult decât atât, constată, ”cu bucurie”, și un nivel de conștientizare din ce în ce mai ridicat în direcția unei “ramuri” noi, aceea a mobilității sustenabile. ”Acest lucru aduce de la sine o cerere din ce în ce mai crescută față de conceptul de electrificare al flotelor. Odată cu înțelegerea beneficiilor aduse – de la optimizarea TCO prin aplicarea strategiei interne SMaRT și până la asigurarea unui nou nivel de confort adus atât utilizatorilor, cât și siguranței rutiere în general – putem spune că direcția în care se îndreaptă industria auto, dar și tendințele de consum în ceea ce privește leasingul operațional full service este cea mai bună din ultimii ani”, precizează Roxana Lupescu.
De altfel, în contextul în care la nivelul pieței globale se observă o evoluție constantă a modelelor electrice și electrificate (hybrid, plug-in), Arval România a implementat încă din 2018 o nouă strategie intitulată Consultative Approach, care permite adaptarea gamei de produse și servicii în funcție de nevoile clientului astfel încât, la finalul zilei, acesta să beneficieze de soluția optimă pentru tot ceea ce are nevoie. ”Această abordare a adus, de la sine, prin expunerea unor informații comprehensive, la creșterea gradului de conștientizare față de modelele electrificate, iar astăzi ne aflăm în poziția în care clienții noștri înțeleg avantajele pe care o astfel de flotă le pune la dispozitie și, implicit, se orientează din ce în ce mai mult către astfel de modele”, explică directorul general al Arval România.
Un alt aspect important al abordării consultative a companiei de leasing operaţional l-a reprezentat partea de cercetare activă și de analiză a pieței, prin intermediul unui proiect ce a fost inițiat în 2017, cu un caracter ciclic, pentru a asigura un flux constant și actualizat de informații. ”Acest proces laborios ne-a permis o identificare și clasificare detaliată a tuturor modelelor electrificate existente pe plan local. Rezultatul reprezintă abilitatea actuală a Arval România de a recomanda cu o precizie mult mai mare flote electrificate în funcție de sectorul / categoria / industria în care activează clienții noștri, aspect completat de procentajul semnificativ, în creștere, al comenzilor de modele electrificate livrate”, subliniază Roxana Lupescu.
(Articol publicat în revista Flote Auto, Suplimentul finanțarea mașinilor de companie, martie 2022)
CITEȘTE ȘI:
Comentați?