Deși pandemia a amânat multe dintre planurile de reînnoire a flotelor, odată cu revenirea cererii, trendul a fost inversat, iar societățile de leasing financiar spun că finanțările au reintrat pe creștere.
Ca noţiune, leasingul financiar reprezintă un pachet integrat de finanţare, asigurare şi servicii post-vânzare pentru achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată. Activul finanţat, cum ar fi vehiculele, se constituie în cele mai multe cazuri drept singura garanţie a finanţării, iar aprobarea dosarului se face de cele mai multe ori mai rapid în comparaţie cu un credit bancar. De asemenea, TVA-ul este finanţat de facto, iar plăţile acestuia sunt eşalonate de-a lungul perioadei de leasing. Finanţarea poate include şi gestiunea unor servicii care, în cazul creditului bancar, rămân în sarcina utilizatorului, precum asigurările RCA şi CASCO, înmatricularea ori alte servicii – contract de întreținere, asistenţă rutieră sau monitorizarea flotei.
Leasingul financiar mai este caracterizat şi de o serie de beneficii nemonetare, cum ar fi, de exemplu, flexibilitatea contractelor prin faptul că oferă utilizatorului opţiunea de închidere anticipată, posibilitatea prelungirii perioadei iniţiale sau alternativa de a achiziţiona vehiculul la finalizarea contractului.
Dat fiind aceste caracteristici, leasigul financiar a devenit una dintre soluţiile preferate de companii pentru reducerea costurilor de finanțare și de operare a unei flote auto, o metodă de achiziţie pe care o consideră avantajoasă și în condiţiile în care îşi doresc şi proprietatea asupra maşinii la final de contract.
Piața de leasing financiar are potențial de creștere, dar provocările nu au trecut
Deși pandemia de coronavirus a lovit puternic majoritatea sectoarelor economice, lucrurile au început să revină la normal, iar în ultimele luni, finanțarea prin leasing financiar a înregistrat o tendință de creștere accelerată, mai ales comparativ cu 2020, consideră Okan Yurtsever, General Manager al Garanti BBVA Leasing.
”Multe investiții au fost amânate în anul de debut al pandemiei, dar din 2021 cererea a revenit peste așteptări în multe domenii, iar în prezent ne aflăm într-o situație în care finanțarea prin leasing este influențată de momentul livrării mărfurilor. Pe scurt, putem spune că 2021 a fost mai bun decât 2020 și estimăm să ne apropiem de nivelurile pre-pandemice în 2022”, precizează Okan Yurtsever, General Manager al Garanti BBVA Leasing, subliniind că leasingul financiar încă se află pe primul loc în preferințele companiilor care intenționează să investească în flotele lor.
Dar, deși este optimist cu privire la potențialul de creștere, șeful Garanti BBVA Leasing avertizează asupra impactului pe care inflația și termenele de livrare mai lungi ale vehiculelor îl poate avea în piața de profil.
”Totuși, nu trebuie să uităm că inflația este un element care va avea un impact semnificativ asupra volumelor finanțate, dar, chiar și așa, rămânem optimiști cu privire la potențialul de creștere din acest an. De menționat că, în 2022, cererea depășește în continuare oferta de produse finite, iar timpul îndelungat de livrare are un impact negativ asupra dinamicii pieței de leasing”, menționează Okan Yurtsever.
Pe de altă parte, acesta mai arată că, începând cu 2021, livrările întârziate din sectorul auto îi pun pe clienții de leasing operațional în situația de a preda bunurile la finalul contractului fără a avea rezolvată înlocuirea acestora. ”Dar există soluții pentru fiecare situație și îndemnăm clienții noștri să ne ceară sprijinul, pentru că în noi, Garanti BBVA Leasing, vor găsi întotdeauna un partener de încredere”, spune Okan Yurtsever.
De altfel, acesta subliniază faptul că, deși lucrurile par să stea mai bine în 2022 decât în 2020, asta nu înseamnă că provocările au trecut: ”Companiile se confruntă în continuare cu mai multe dificultăți, precum situația financiară volatilă, cu impact negativ direct cauzat de inflație sau creșterea bruscă și neprevăzută a prețurilor la energie. Toate aceste elemente duc la situații în care unele companii nu se califică pentru finanțare. Cu toate acestea, avem echipe specializate, și facem eforturi pentru a găsi soluții pentru fiecare client”.
În ceea ce privește costurile de finanțare, directorului general al Garanti BBVA Leasing, arată că, în 2021, acestea au fost relativ stabile în cea mai mare parte a anului, dar, odată cu sfârșitul anului, dobânzile în moneda locală au început să crească ușor din cauza majorării ROBOR. ”În acest context, dacă în ceea ce privește finanțarea în valută prognozăm că va exista stabilitate, în perioada următoare, finanțările în lei își vor continua, cel mai probabil, trendul ascendent, fiind strâns legate de evoluția inflației”, explică Okan Yurtsever.
În cazul Garanti BBVA Leasing, segmentul de autovehicule electrice și hibride a fost cel mai dinamic în 2021, dată fiind orientarea românilor către sustenabilitate și grijă pentru mediul înconjurător. ”De departe, segmentul de autovehicule electrice și hibride a fost cel mai dinamic în 2021, o tendință care credem că va continua nu doar în anul 2022, ci și în anii următori. Există o orientare clară a românilor către sustenabilitate și grijă pentru mediul înconjurător, iar achiziția de vehicule electrice este una dintre cele mai populare acțiuni în această direcție. Și credem că acesta este doar începutul”, spune directorul general al companiei, care mai arată că solicitările de vehicule „verzi” cresc exponențial, inclusiv cele pentru vehicule „verzi” second-hand. ”Acest segment are o dinamică care va fi accentuată și mai mult de creșterea prețurilor la carburanți, iar unii clienți cu flote din această categorie sunt direct interesați să își finanțeze propria capacitate de producere a energiei prin panouri fotovoltaice”, adaugă Okan Yurtsever.
Potrivit acestuia, industriile cu cele mai multe cereri de finanțare în leasing financiar au fost, în 2021, construcțiile și transporturile, sectoare care vor rămâne în top și în 2022. Totodată, directorul general al Garanti BBVA Leasing consideră că, în următorii ani, investițiile în energie vor avea o dimensiune substanțială, întrucât acest sector revine în centrul atenției, pe fondul creșterilor recente ale prețurilor la energie și gaze.
Printre noutățile care au marcat activitatea companiei în ultimul timp, Okan Yurtsever enumără creșterea vitezei de implementare a proiectelor de digitalizare, acestea fiind o necesitate nu doar pentru astăzi, ci și pentru viitor. De asemenea, sunt dezvoltate noi parteneriate, cu noi finanțatori, pentru a oferi soluții adaptate nevoilor clienților. ”Așa cum am menționat anterior, căutăm în mod constant opțiuni de a personaliza ofertele noastre pentru clienți”, conchide directorul general al Garanti BBVA Leasing.
O schimbare radicală de percepție
Odată cu trecerea la vehicule electrice și creșterea impactului digitalizării în economie, Porsche Finance Group estimează o schimbare radicală de percepție în industria auto.
”Autoturismul va deveni, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru companii, din ce în ce mai mult, un serviciu plătit și mai puțin un bun achiziționat. Această trecere accelerată dinspre proprietate spre utilizare presupune preferința pentru plata exactă a serviciului utilizat, fără grija revalorificării bunului achiziționat”, explică Radu Manea, Head of Sales & Marketing Porsche Finance Group (PFG) România.
De altfel, compania chiar a lansat anul trecut și pentru persoane fizice abonamentul auto, un serviciu care răspunde stilului de viață modern, definit de flexibilitate și mobilitate. Clienții au astfel acces la o paletă completă de servicii, putând opta pentru finanțare clasică sau produse destinate utilizării mașinii, pentru intervale de câteva luni sau mai mulți ani, în funcție de nevoile și preferințele fiecăruia. ”Credem că acest produs va contribui la revoluționarea accesului la mobilitate, cum a făcut-o leasingul, acum 20 de ani. Suntem mândri că putem fi pionieri în domeniul mobilității, oferind o nouă perspectivă clienților”, punctează Radu Manea. Acesta mai arată că PFG a investit constat și în dezvoltarea instrumentelor digitale de interacțiune cu clienții, oferind posibilitatea derulării integrale a achizițiilor online.
Pe de altă parte, directorul de vânzări al PFG consideră că în creșterea apetitului companiilor pentru finanțarea flotelor în leasing financiar, un rol important îl joacă avantajul cheie al acestui produs, adică nevoia de flexibilitate în gestionarea fondurilor companiei. ”Lichiditățile nu mai sunt blocate pentru o achiziție și, în schimb, se optează pentru plata unui avans și rate lunare ulterioare. În intervalul în care automobilul este plătit astfel, activul generează venituri pentru companie. Mai mult, un alt avantaj constă în deductibilitatea unor cheltuieli, iar la finalul perioadei contractuale companiile dispun de mai multe opțiuni: prelungirea contractului, achitarea valorii reziduale, dobândirea proprietății sau predarea bunului și înlocuirea acestuia, tot în sistem leasing. În acest mod, flota auto poate fi înnoită periodic pentru a răspunde nevoilor unei companii”, arată reprezentantul PFG. Acesta reamintește că leasing-ul financiar este destinat companiilor care urmăresc consolidarea flotei pe o perioadă lungă, țintind spre un ciclu de utilizare extins pentru mașinile achiziționate. ”Fiecare companie își definește propriile nevoi și instrumentele necesare satisfacerii acestora. Leasing-ul financiar este doar unul dintre instrumentele care poate fi accesat în acest sens”, spune Radu Manea.
În opinia sa, modelele de mașini electrice și hibrid sunt integrate din ce în ce mai mult în componența flotelor, companiile actualizându-și nevoile de mobilitate. ”Distribuția modelelor auto va înclina mai mult către acestea și în următorii ani. Companiile joacă un rol important în adoptarea rapidă, pe scară mai largă, a noii experiențe de mobilitate Urmărim asigurarea unei implementări și a unei tranziții cât mai eficiente către noile tendințe din domeniul mobilității auto”, subliniază Radu Manea.
În acest context, Porsche Finance Group a lansat marca e2go, o gamă completă de soluții pentru susținerea mobilității electrice. Pachetul include opțiuni de finanțare pentru achiziția de mașini electrice sau hibrid plug-in, soluții dedicate de asigurare, service sau întreținere. De asemenea, clienții pot asocia vehiculului electric finanțat și o stație de încărcare auto de uz casnic.
Printre industriile care au concentrat, anul trecut, cele mai multe finanțări de la PFG se numără transportul de bunuri, ce a crescut, în special, pe segmentele alimentate de schimbările din piața muncii. În continuare, piața de curierat este un segment foarte dinamic, susținută de evoluția comerțului electronic. Potrivit reprezentantului PFG, pentru a acoperi cererea, jucătorii din această piață au investit în extinderea flotelor deținute, accesând soluții flexibile, care să le permită adaptarea, în funcție de cerințele viitoare. Nu în ultimul rând,, finanțările au mai crescut și pe segmentele de vehicule de construcții și, bineînțeles, de vehicule electrice.
(Articol publicat în revista Flote Auto, Suplimentul Finanțarea mașinilor de companie, martie 2022)
CITEȘTE ȘI:
Marea Britanie elimină tarifele la toate importurile de mărfuri din Ucraina
Comentați?