Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 16% în primele nouă luni ale acestui an faţă de 2022, iar autoturismele “electrificate” au înregistrat un avans de 30,8%, realizând o cotă de piață de 23,6%, arată datele publicate, miercuri, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
”După evoluția importantă a lunilor anterioare, septembrie 2023 vine cu o scădere de 8,3% a înmatriculărilor de autovehicule noi faţă de luna septembrie a anului 2022. Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna septembrie 2023 este în creştere cu 17,6% față de perioada similară din anul 2021, în creştere cu 1,6% faţă de septembrie 2020 şi în creştere cu 75,5% faţă de septembrie 2019”, arată APIA.
În piaţa naţională, Top 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele nouă luni din anul 2023, este condus de Dacia (36.080 unităţi), urmată de Renault (11.378 unităţi), Toyota (8.621 unităţi), Volkswagen (8.501 unităţi), Skoda (7.997 unităţi), Ford (7.659 unităţi), Hyundai (6.667 unităţi), Mercedes Benz (6.627 unităţi), Suzuki (3.589 unităţi) şi BMW (3.522 unităţi).
I. Autoturisme
Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna septembrie 2023, un volum de 10.396 unităţi, cu 12% mai puţin decât în luna similară din 2022.
Segmentarea pe clase. După primele nouă luni ale anului 2023, se observă o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+26,6%), Clasa B (+4,6%), Clasa C (+33,4%), Clasa D (-3,5%), Clasa E (+29,6%), Clasa F (+28,1%), SUV (+12,9%), MPV (- 87,1%) şi Clasa Sport (+40,5%), raportat la perioada similară din anul anterior.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 43,1%, în scădere cu 1,2% faţă de 2022, urmat de Clasa C, cu o cotă de 29,8%, în creştere cu 3,9% şi Clasa B, cu o cotă de 16%, în scădere cu 1,7% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele nouă luni din acest an, motorizările pe benzină au înregistrat o scădere de 1,7% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 63,4%. În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea s-au redus cu 0,9% faţă de ponderea din anul 2022 şi deţin o cotă de 13,1% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină, după primele nouă luni din 2023, o cotă de piaţă de 23,6%, care depăşeşte cu 10,5% cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice deţineau o cotă de 10,7% din piaţă în primele nouă luni ale anului 2023 faţă de anul 2022 când reprezentau 8,2%.
Ca şi în anul 2022, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, autoturismele electrificate au performat, în anul 2023. Achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+30,8%) comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+52,2%) şi a celor plug-in hybrid (+44,2%) din totalul autoturismelor electrificate.
În luna septembrie 2023, autoturismele 100% electrice înregistrează o scădere de 11,0% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor nouă luni din anul 2023 la o creștere de 52,2% față de anul precedent.
Cota de piața a mașinilor electrice a ajuns la 11,0% din total piață pe luna septembrie 2023 și la 10,7% în primele nouă luni ale anului 2023.
Și autoturismele plug-in urmează o curbă crescătoare, cumulând și acestea volume semnificative, cu o creștere de 37,7% față de luna similară a anului trecut și una de 44,2% față de primele nouă luni din anul 2022.
Autoturismele Full Hybrid prezintă o scădere de 3,3% față de luna septembrie 2022 și o creștere de 8,5% față de primele nouă luni ale anului anterior.
Cu atât mai mult, în primele nouă luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 5.290 unități și o creștere de 26,9% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.629 unități și o creștere de 748,4%, Tesla Model 3 cu 765 unități, cu o creștere de 31,0%, Renault Megane cu 661 unități, în creștere cu 2.260,7% și Volkswagen e-UP! cu 421 unități, în creștere cu 14,7% față de aceeaşi perioadă a anului 2022.
În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 580 unități și o creștere de 101,4% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Toyota RAV4 cu 246 unități și o creștere de 246,5%, Hyundai Tucson cu 241 unități, +42,6%, Renault Captur cu 234 unități, +14,7% și Mercedes Benz GLE cu 233 unități și o creștere de 20,7%.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.707 unități, în scădere cu 8,9% față de 2022, urmată de Toyota C-HR cu 1.335 unități și – 14,3% scădere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.206 unități, în creștere cu 123,7%.
APIA mai precizează că, analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4×4), se observă că, după primele nouă luni din anul 2023, acestea deţineau o cotă de piaţă de 23,5%, corespunzătoare unui volum total de 25.683 unităţi, în creştere cu 30,6% faţă de anul 2022, când se înregistrau 19.671 unităţi.
În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în luna septembrie 2023 au fost realizate de persoane juridice, care acoperă 59% din totalul achiziţiilor de autoturisme.
II. Autovehicule comerciale ușoare
Această categorie de autovehicule înregistrează, în septembrie 2023, o creștere de 14,6% față de luna septembrie 2022. Pe ansamblul celor nouă luni din acest an, se remarcă o creștere de 14,2%, care consemnează o evoluție similară cu cea a autoturismelor (+16,0%).
În acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.
CITEȘTE ȘI:
Industria de asigurări a contribuit cu peste 2,8 miliarde lei la economia națională
Drumul Expres Craiova – Pitești. Vor intra în proiectare încă două noduri rutiere
Comentați?