Evoluție ușoară a pieței auto în primul trimestru din 2015

După primele 3 luni ale anului 2015, trendul crescător al vânzărilor de autoturisme și de vehicule utilitare putem spune că demonstrează optimismul pieței. Vorbim, însă, de un optimism moderat, deoarece sectorul autovehiculelor comerciale ușoare este într-un ușor regres, iar evoluția autoturismelor de persoane nu și-a luat avântul sperat. Mai multe detalii, statistici și grafice, în continuare.



piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 6

Tabloul general al înmatriculărilor de autovehicule în primul trimestru al anului 2015 ne indică un trend crescător de ansamblu, în mod clar. Din păcate, pe început de an, par să sufere înmatriculările de vehicule comerciale ușoare, care înregistrează un regres de 18% în martie față de ianuarie.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 1

 

Scăderea din februarie este justificată de durata mai scurtă a acestei luni, creșterea în martie față de ianuarie cifrându-se la 5%, iar volumul total de vehicule ajungând la circa 18.500 de unități, 77% dintre acestea fiind autoturisme de persoane.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 2

 

Industria auto de la noi (adică uzinele Dacia și Ford) stă destul de bine la început de 2015, trendul general fiind tot crescător. Numărul total de vehicule ieșite de pe porțile fabricilor de la Mioveni și Craiova a depășit 100.000 de unități în primul trimestru, dar, față de primul trimestru al anului trecut, remarcăm un ușor regres de 1,3%, cauzat de scăderea producției în uzina Ford.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 3

 

În cazul Dacia, nu ne mai surprinde faptul că Duster ține capul de afiș, cu aproape jumătate din producția totală, urmat de gama Logan (sedan și MCV, break-ul reprezentând doar 30% din producția familiei Logan) și de Sandero (ritmul de producție al lui Sandero e mai alert decât în cazul lui Logan). Se pune, totuși, întrebarea de ce nu vorbim de o evoluție mai accentuată a producției în acest prim trimestru, impresia fiind oarecum de… frână de mână trasă, deoarece suntem la același nivel ca în aceeași perioadă din 2014 (creșterea este infimă, de numai 0,6%).

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 4

Exporturile de mașini în acest prim trimestru al lui 2015 sunt cu 2,1% mai mari decât în primul trimestru din 2014, acum depășindu-se bariera de 100.000 de unități exportate (în ianuarie-martie 2014 s-au dus la export doar 98.000 de mașini).

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 5

 

 

Importurile de autoturisme au crescut ușor în primele trei luni din 2015 față de aceeași perioadă din 2014, cu 8%, aproape atingând nivelul de 12.000 de unități. Practic, evoluția importurilor de autoturisme noi este în linie cu creșterea vânzărilor de autovehicule pe plan european în aceeași perioadă, dar oarecum sub așteptările celor din domeniu.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 7

 

O veste îmbucurătoare este aceea că mașinile produse pe plan local se vând mai bine în primul trimestru din 2015 față de primul trimestru din 2014, fiind evidente creșterile lunare. Practic, vorbim de o creștere totală de 40% în perioada ian-mar 2015 față de ian-mar 2014, de la 4.300 de unități la puțin peste 6.000. Creșterea i se datoriează lui Logan (versiunea sedan), ale cărui vânzări au crescut exponențial, de la aproape 500 de unități în ianuarie la 1.300 în martie. Din păcate, varianta break MCV nu reușește să convingă clienții români, fiind destul de clară canibalizarea cu familia Dokker-Lodgy (modele produse în Maroc).

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 6

 

TOP 10 MĂRCI autoturisme (trimestrul I – 2015)

  1. DACIA: 6.249
  2. SKODA: 1.735
  3. VOLKSWAGEN: 1.616
  4. FORD: 1.338
  5. RENAULT: 1.118
  6. OPEL: 699
  7. FIAT: 488
  8. HYUNDAI: 475
  9. TOYOTA: 474
  10. MERCEDES-BENZ: 421

Topul celor mai bine vândute mărci în primul trimestru rămâne dominat de Dacia, a cărei evoluție este foarte bună, rezultatul după primele trei luni contorizând peste 6.200 de exemplare, ceea ce se traduce într-o cotă de piață de 35%. Locurile 2 și 3 sunt ocupate de Skoda, respectiv Volkswagen, la o distanță destul de mică una față de cealaltă.

Însă cele două mărci ale grupului VAG au o evoluție mult mai lentă în acest trimestru decât Ford, care, după un start mai slab, reușește în luna martie să urce imediat după Dacia, grație rezultatelor foarte bune ale lui Fiesta și Focus. O evoluție la fel de bună înregistrează și Renault, care încheie primul trimestru cu peste 1.100 de exemplare vândute.

În plutonul din a doua jumătate a acestui TOP 10, creșterile sunt mai puțin importante, remarcându-se, totuși, rezultatele foarte bune ale singurului brand premium din acest top, Mercedes-Benz, care se plasează la o distanță destul de confortabilă față de rivalii ”de moarte” Audi și BMW după primele trei luni ale acestui an.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 8

 

TOP 10 MODELE autoturisme (trimestrul I – 2015)

  1. DACIA LOGAN: 3.228
  2. DACIA DUSTER: 1.635
  3. DACIA SANDERO: 1.114
  4. SKODA OCTAVIA: 820
  5. FORD FIESTA: 552
  6. SKODA RAPID: 545
  7. VOLKSWAGEN GOLF: 533
  8. FORD FOCUS: 496
  9. RENAULT CLIO: 444
  10. RENAULT CAPTUR: 420

Podiumul topului celor mai bine vândute modele este ocupat integral de cele purtând sigla Dacia, deloc surprinzător dat fiind specificul pieței noastre. Însă mai importante sunt rezultatele următoarelor modele. Skoda Octavia își păstrează titulatura de ”cel mai vândut model de import” și în acest prim trimestru, dar Ford Fiesta vine tare din urmă – în luna martie Fiesta chiar a depășit modelul cehilor.

Mai remarcăm o luptă fratricidă (sau, mai corect, între ”veri”) care se duce între Skoda Rapid și Volkswagen Golf. Modele aflate, practic, umăr la umăr la finalul primul trimestru, deși Rapid este poziționat sub Golf atât ca imagine, dar și ca prețuri. Și Ford Focus marchează o revenire destul de puternică în martie, la fel ca Fiesta, dar atenția este atrasă de o altă luptă fratricidă în finalul topului.

Și anume lupta dintre cele două modele Renault, citadina Clio și crossover-ul Captur (modele foarte asemănătoare din punct de vedere tehnic) este câștigată la limită de Clio pe finalul primul trimestru, deși Captur a început mai bine anul, ca o continuare a revelației din 2014. Este o confruntare interesantă, deoarece Renault pe de o parte câștigă (ca volume de vânzări), dar, pe de altă parte, Captur afectează competiția dintre Clio și Fiesta, modelul german fiind mult mai bine plasat.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 9

 

Trecând în domeniul vehiculelor comerciale, atenția este atrasă de sectorul utilitarelor sub 3,5 tone, unde avansul Dacia este mult mai redus decât în cazul autoturismelor.

TOP 10 MĂRCI comerciale ușoare (trimestrul I – 2015)

  1. DACIA: 562
  2. FORD: 425
  3. FIAT: 226
  4. MERCEDES-BENZ: 194
  5. OPEL: 171
  6. RENAULT: 166
  7. VOLKSWAGEN: 156
  8. PEUGEOT: 154
  9. CITROEN: 110
  10. TOYOTA: 72

După cum se observă, Dacia și Ford domină categoric acest top, în condițiile în care Ford demonstrează o evoluție chiar mai bună decât a mărcii autohtone – de înțeles, câtă vreme Dacia se bazează în proporție de 80% pe modelul Dokker, în timp ce gama Transit numără nu mai puțin de 4 membri, din mai multe categorii, la care se mai adaugă și pick-up-ul Ranger.

În rest, se mai remarcă un boom în martie al mărcii Opel, datorită unui nou contingent de modele Movano, majoritatea destinate transportului elevilor (deci vorbim de o comandă guvernamentală, punctuală). În schimb, Volkswagen are o evoluție contrară celorlalte mărci din acest top, vânzările din marte fiind sub nivelul din ianuarie.

Dacă la începutul materialului remarcam un regres al înmatriculărilor pe acest segment, al comecialelor ușoare, situația stă invers dacă vorbim de vânzări/livrări (datele comunicate de importatori). Astfel, din ianuarie până în martie vânzările de utilitare ușoare au crescut cu 50% – lucru îmbucurător, chiar dacă vorbim de un volum mic, de sub 2.500 de exemplare în primele trei luni din 2015.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 10

 

TOP 10 MODELE comerciale ușoare (trimestrul I – 2015)

  1. DACIA DOKKER VAN: 444
  2. FORD TRANSIT: 229
  3. FIAT DUCATO: 157
  4. MERCEDES-BENZ SPRINTER: 156
  5. OPEL MOVANO: 130
  6. RENAULT MASTER: 123
  7. DACIA DUSTER VU: 110
  8. PEUGEOT BOXER: 105
  9. CITROEN JUMPER: 96
  10. TOYOTA HILUX: 70

Chiar dacă, deloc surprinzător, Dokker Van rămâne cea mai vândută utilitară la început de 2015, adevărul este că segmentul vehiculelor comerciale sub 3,5 tone este dominat de ”dubele” de clasă mare, unde Ford Transit este lider autoritar, depășindu-și fără drept de apel rivalii, în principal Mercedes-Benz Sprinter.

Se remarcă evoluția bruscă a lui Opel Movano în martie, care, așa cum arătam mai sus, se datorează unui contract guvernamental, în rest celelalte modele din top având evoluții normale. Toyota, pe ultimul loc al acestui top, este și în primul trimestru din 2015 cea mai preferată marcă pentru companiile care au nevoie de pick-up-uri 4×4, dar, iată, e ușor devansată de versiunea utilitară Duster, care e de așteptat să facă o figură bună și în cursul anului.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 11

 

Rămânând în sfera vehiculelor comerciale, să aruncăm o privire asupra domeniului vehiculelor grele de transport (cele peste 16 tone), cu un volum de unități suficient de important, de circa 1.300 de vehicule (adică peste jumătate din totalul utilitarelor ușoare).

TOP MĂRCI vehicule comerciale grele (trimestrul I – 2015)

  1. VOLVO: 335
  2. MERCEDES-BENZ: 277
  3. MAN: 225
  4. DAF: 189
  5. SCANIA: 140
  6. IVECO: 97
  7. RENAULT: 92

Volvo termină primul trimestru din 2015 în poziția de lider, deși acest lucru părea, la un moment dat, că va fi realizat de Mercedes-Benz. Iată, însă, că luna martie ne arată o scădere a mărcii germane de camioane, de care beneficiază MAN, cu o evoluție constantă de-a lungul celor trei luni.

Chiar dacă acest segment comercial are o dinamică puternic influențată de alte domenii (cum ar fi cel de logistică sau al construcțiilor), per ansamblu vorbim de o creștere continuă a vânzărilor de-a lungul celor trei luni, de la 370 de vehicule în ianuarie la peste 500 în martie.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 12

 

Voi încheia această analiză a vânzărilor de vehicule din primul trimestru al lui 2015 cu o remarcă privind modalitățile de achiziție ale mașinilor. În continuare, domeniul autoturismelor privilegiază soluțiile de tip cash și rate în defavoarea leasingului (care are o pondere de numai 36%). O situație similară se înregistrează și în domeniul vehiculelor comerciale de peste 3,5 tone, unde leasingul este preferat în proporție mai mică, de circa 31%.

Doar în domeniul utilitarelor ușoare, sub 3,5 tone, cota finanțărilor prin leasing este ceva mai mare, de peste 47% – asta deși în ianuarie și februarie leasingul a fost la 50-60% din totalul soluțiilor de finanțare. Cu alte cuvinte, așa cum am arătat în alte analize până acum, piața de leasing rămâne un teritoriu de explorat și în 2015, marile companii din domeniu urmând a oferi instrumente și mai atractive.

piata auto trimestrul 1 2015 - floteauto 13

Adaugati comentariu