Primii paşi în optimizarea costurilor generate de parcurile auto

Optimizarea TCO este un demers obligatoriu pentru companiile care deţin parcuri auto. Însă dincolo de alegerea unor maşini de serviciu fiabile şi performante, specialiştii în administrarea flotelor spun că pentru reducerea bugetelor de operare a autovehiculelor, companiile ar trebui să-şi implementeze şi reguli clare de utilizare a vehiculelor de către angajaţi, reguli reunite într-un document intitulat “politică auto”.



Într-o perioadă în care restriţiile de costuri au devenit condiţia sine qua non pentru supravieţuirea afacerilor, optimizarea bugetului unei flote ar trebui inclusă în această strategie.

primii-pasi-optimizare-TCO-floteauto
TCO a devenit de-a lungul timpului un indicator din ce în ce
mai complex

După cum se ştie deja, preţurile afişate de constructorii auto reflectă doar parţial cheltuielile generate de utilizarea unei maşini. Deprecierea, combustibilul, întreţinerea, asigurarea, pneurile, taxele – fiecare în parte – reprezintă un cost, iar toate împreună compun bugetul total necesar aferent autovehiculului unei companii.

De aceea, pentru a-şi administra flota, marile societăţi, dar şi un număr în creştere din segmentul celor mici şi mijlocii, îşi cuantifică viziunea globală asupra a ceea ce înseamnă cheltuieli printr-o metodă de calcul denumită „cost total de deţinere” (Total Cost of Ownership – TCO). Indicatorul a pătruns şi mai puternic în strategiile mediului de afaceri o dată cu dezvoltarea companiilor de leasing operaţional.

Analiza fiecărei componente a TCO

Inventat iniţial de consultanţi Gartner Group, în scopul de a determina costul total al unei staţii de calculator, TCO a devenit de-a lungul timpului un indicator din ce în ce mai complex, incluzând tot mai mulţi parametri. Acesta este motivul pentru care companiile de leasing operaţional acordă clienţilor nu numai soluţia financiară pentru operarea unei flote, ci şi soluţii de optimizare a acestui “cost total de deţinere”.

Adrian-Lacatus-floteautoConsider că în cazul fiecărui client pot exista pârghii diferite de optimizare a TCO. Acesta este, până la urmă, un calcul matematic şi trebuie acţionat în acele direcţii care au ponderile cele mai importante în componenta TCO, de la caz la caz. De exemplu, în situaţiile în care vorbim despre un rulaj consistent, este foarte probabil ca ponderea cea mai importantă să fie cea a consumului de combustibil, pe când în situaţia unui kilometraj mai mic, componenta de depreciere să aibă ponderea cea mai importantă şi, implicit, valoarea de revânzare să devină mai importantă decât consumul”, explică directorul general al BCR Fleet Management, Adrian Lăcătuş, compania de leasing operaţional, subsidiară a BCR Leasing.

Din punctul său de vedere, scăderea preţului petrolului nu reprezintă un element de luat în calcul în reducerea costului de utilizare a vehiculelor în acest an, Adrian Lăcătuş considerând că 2015 nu va aduce o modificare a modalităţii de abordare a optimizării TCO.

“În cazul nostru, nu cred că putem vorbi despre o schimbare consistentă de strategie pentru a optimiza TCO. Preţul petrolului a avut evoluţii oscilante în ultimii ani şi nu aş miza pe acest element pentru a bugeta costuri reduse doar din acest motiv. Telematica poate fi o soluţie pentru flotele care încă nu utilizează aceste sisteme sau pentru cei care, deşi au instalat echipamente telematice pe vehicule, încă nu au monetizat oportunităţile pe care le oferă”, punctează şeful BCR Fleet Management.

Alegerea maşinilor, o decizie importantă

În opinia reprezentanţilor BT Operational Leasing, stabilirea unei valori optime a TCO porneşte de la alegerea maşinilor.

Încă de la primele discuţii, le recomandăm clienţilor alegerea autovehiculelor în funcţie de specificul activităţii, de utilizatori şi de caracteristicile jobului acestora. Chiar dacă, de cele mai multe ori, clienţii vin cu propuneri de autovehicule pe care le cunosc sau de care ştiu că au anumite performanţe, de fiecare dată venim cu soluţii alternative pentru autovehicule cel puţin la fel de fiabile şi performante şi despre care ştim, din experienţa de până acum, că ar putea avea o valoare de revânzare mai mare sau costuri mai mici de întreţinere, obţinându-se astfel o reducere a TCO pentru companie”, arată Alexandru Scrieciu, directorul de vânzări al BT Operational Leasing, membră a Grupului financiar Banca Transilvania, având ca obiect principal de activitate leasingul operaţional şi închirierea de autoturisme şi autovehicule rutiere uşoare.

Acesta adaugă, totodată, că în analizarea costurilor, se pune un accent deosebit pe o aproximare cât mai corectă a rulajului estimat pentru autovehicule, pentru a putea recomanda clienţilor perioada optimă de utilizare, care să conducă la reducerea costurilor cu flota auto. Cum consumul de combustibil este una dintre componentele principale ale TCO, directorul de vânzări al BT Operational Leasing mai arată că şi utilizarea cardurilor de combustibil este o decizie care conduce la reducerea cheltuielilor.

Cardurile de combustibil sunt deja folosite de cele mai multe din companiile medii şi mari, astfel ca încercăm să consiliem şi IMM-urile pentru implementarea unor astfel de soluţii de optimizare a costurilor”, precizează Alexandru Scrieciu.

De altfel, acesta consideră că şi în 2015, companiile vor continua să acorde o atenţie deosebită optimizării costurilor şi implicit a reducerii TCO pentru parcul auto.

„Nu prevedem schimbări majore în abordarea strategiei de optimizare, în continuare cea mai importantă decizie pentru companii este aceea de a înlocui autovehiculele din parc la momentul oportun, având în vedere că după un anumit rulaj efectuat, costurile de exploatare cresc substanţial”, explică directorul de vânzări al BT Operational Leasing.

Acesta consideră că se va menţine şi trendul de creştere a numărului de companii care îşi trimit angajaţii la cursuri de conducere defensivă, concomitent cu alte soluţii pentru încurajarea unui comportament responsabil la volan, ce pot avea un impact important în reducerea TCO.

În ceea ce priveşte impactul cotaţiilor scăzute ale petrolului în costul total de deţinere al unui autovehicul, Alexandru Scrieciu este de părere că există premisele unui TCO mai mic pentru companii in 2015.

„Având în vedere atingerea unui prag minim al preţului petrolului la începutul anului 2015, nu estimăm că se va menţine acelaşi trend pentru restul anului, ci mai degrabă ne aşteptăm la o uşoară creştere şi apoi o stabilizare la un nivel, care se va menţine însă sub media anului 2014, astfel că există premisele unui TCO mai mic pentru companii în 2015. De asemenea un preţ mai mic al combustibilului pentru anul în curs, comparativ cu anul precedent, poate încuraja companiile în luarea unor decizii de înlocuire sau dezvoltare a parcului auto”, conchide directorul de vânzări al BT Operational Leasing.

Regulile pentru o gestionare eficientă

Specialiştii în administrarea flotelor spun că optimizarea TCO este un element necesar, dar insuficient cînd se urmăreşte controlul cheltuielilor într-un business. Companiile care deţin parcuri auto au nevoie şi de reguli clare de utilizare a vehiculelor de serviciu de către angajaţi, care, reunite, alcătuiesc ceea ce se numeşte “politică auto”. Din punct de vedere juridic, nu există nicio obligativitate pentru instituirea unui asemenea set norme, dar, în practică, implementarea lor a permis eficientizarea afacerilor. În general, o politică auto ţine cont de 3 principii generale:

  1. politica generală a companiei;
  2. grila de autovehicule – mărcile, modelele, durata de utilizare şi kilometrajul;
  3. condiţiile de utilizare.

“În România, în afara utilizării autovehiculelor de companie în interes de business, politica auto are şi o componentă consistentă de motivare a angajaţilor. Orice «car policy» trebuie să ţină cont de cultura organizaţională a respectivei companii, de modul în care sunt structurate pachetele de beneficii şi nu în ultimul rând, de standardele din industria în care aceasta activează. Implementarea sau modificarea unei «car policy» poate aduce nişte economii în bugetul flotei auto, dar poate avea un impact mult mai consistent la nivelul business-ului”, consideră directorul general al BCR Fleet Management, Adrian Lăcătuş.

Pe de altă parte, specialiştii în administrarea flotelor spun că implementarea unei
asemenea politici nu trebuie să fie doar apanajul organizaţiilor mari sau foarte mari.

“Cele mai multe dintre companiile mari au o politică de utilizare a autovehiculelor
pentru angajaţii proprii bine pusă la punct, care le permite o gestionare mult mai buna a costurilor şi, implicit, o reducere a TCO. Acest lucru nu se întâmplă însă şi la IMM-uri, unde, deşi de cele mai multe ori administratorii conştientizează nevoia unei astfel de reglementări, nu au implementate nişte reguli bine definite pentru utilizarea autovehiculelor firmei. De aceea, în consultanţa pe care o acordăm clienţilor, punem un accent deosebit şi pe acest aspect, care împreună cu alte măsuri şi decizii, pot conduce la o reducere importantă a costurilor de exploatare cu flota auto a companiilor”, punctează directorul de vînzări al BT Operaţional Leasing, Alexandru Scrieciu.

Trenduri pentru 2015

Piaţa de leasing operaţional a încheiat anul 2014 înregistrând un volum de autovehicule cu 14,4% mai mare decât la finalul anului 2013. Astfel, previziunile de la sfârşitul trimestrului al III-lea, care indicau o piaţă totală de 50.000 de autovehicule în administrare, au fost aproape atinse, piaţa înregistrând un număr de peste 49.200 de unităţi la final de an. În 2014, companiile de profil au înmatriculate aproape 80.000 de autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare noi.

În ceea ce priveşte trendurile pieţei din 2015, directorul de vînzări al BT Leasing
Operaţional spune că, în ultima perioadă s-a manifestat din partea companiilor o cerere crescută, în special, pentru autoutilitare de până în 3,5 tone, utilizate în distribuţie, dar şi pentru cele speciale, carosate şi modificate pentru mărfuri speciale, utilizate de industria alimentară.

“De asemenea, din ce în ce mai multe firme de transport sunt interesate de leasing-ul operaţional pentru camioane, ce poate indica o creştere a cererii şi implicit o revigorare a economiei, cu impact pozitiv asupra deciziei de investiţii la nivelul companiilor din toate industriile, astfel că ne aşteptăm şi în 2015 la un trend crescător în industria auto şi în piaţa leasing-ului operaţional”, adaugă Alexandru Scrieciu.

Cu toate acestea, sectorul societăţilor de stat rămâne o redută greu de cucerit pentru companiile de leasing operaţional. Cel puţin în România următorilor 2-3 ani.

“Există instituţii publice care au optat pentru varianta leasing-lui operaţional, însă interesul manifestat de stat pentru această variantă de finanţare a parcului este mai degrabă unul scăzut. Consider ca birocraţia, “vechile obiceiuri” şi reticenţa faţă de o alternativă destul de puţin cunoscută, reprezintă barierele în adoptarea unei astfel de abordări de către mai multe companii publice. Cred insă că în următorii 2-3 ani, leasing-ul operaţional va reprezenta o soluţie cu o pondere importantă şi pentru instituţiile publice din România”, este de părere directorul de vînzări al BT Operaţional Leasing.

În opinia sa, şi sectorul public ar trebui să aprecieze, la fel cum o face deja cel privat avantajele certe ale acestei soluţii de finanţare, precum cele legate, în special, de îmbunătăţirea cash flow-ului şi optimizarea costurilor.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, luna martie 2015)

 

 

 

Adaugati comentariu