Electrificarea flotelor ar putea avea cel mai mare și mai rapid impact asupra reducerii emisiilor de carbon în transporturi, atât datorită numărului foarte mare de mașini din parcurile auto, cât și prin contribuția ulterioară la dezvoltarea unei piețe second hand de vehicule electrice.
Mașinile de companie reprezintă mai mult jumătate dintre autovehiculele noi vândute în fiecare an în Europa (58%) și, în condițiile în care circulă în trafic mult mai mult decât autoturismele personale, sunt responsabile pentru 74% din emisiile vehiculelor noi. Drept urmare, ”înverzirea” flotelor corporative ar accelera rapid trecerea la mobilitatea electrică și ar crește economiile de emisii din transportul european, mai ales că UE și statele membre și-au sporit ambițiile, iar în Regulamentul privind partajarea efortului au stabilit obiective obligatorii pentru 2030.
Cea mai mare piață de automobile din UE rămâne însă în urmă în ceea ce privește electrificarea. În 2022, 10,8% dintre mașinile corporative noi au fost vehicule electrice cu baterie, comparativ cu 14,5% pentru piața autoturismelor personale, iar acest decalaj este în creștere.
Viitoarea Inițiativă de ecologizare a flotelor corporative – anunțată de Comisia Europeană în Programul său de lucru pentru 2023 – ar putea fi o oportunitate de a inversa această tendință. O serie de mari corporații, dar și organizații neguvernamentale au cerut, în acest context, Comisiei Europene să stabilească obiective foarte înalte, conform cărora 50% dintre mașinile noi de companie să fie electrice cu baterie până în 2027 și 100% până în 2030. Aceste ținte, deși nerealiste în actualul context economic european, ar reduce emisiile mașinilor cu încă 30 MtCO2e și importurile de petrol cu încă 208 milioane de barili. Mai mult, stabilirea unor ținte obligatorii pentru electrificarea mașinilor de companie, care ar putea aduce suplimentar pe șosele 11 milioane de vehicule ”verzi”, va garanta o cerere în continuă creștere și, prin urmare, va sprijini companiile auto europene să devină producători de mașini electrice.
Electrificarea flotelor este esențială și pentru tranziția mai extinsă la vehiculele ”verzi”, în contextul în care mașinile de companie intră pe piața second hand mai repede decât cele private, de obicei după 3-5 ani. Astfel, vom putea asista în viitor la un aflux continuu de mașini electrice relativ noi și ieftine pe piața second-hand, de aproximativ 12, 5 milioane de unități până în 2035, care va fi disponibil pentru tot mai mulți consumatori.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie – august 2023)
CITEȘTE ȘI:
Auto Italia. Surprize pentru clienții de flote
Comentați?