Cum se determină costul real al deţinerii unei flote auto

Costul total de deţinere - TCO - oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea unui autovehicul şi măsoară cel mai bine eficienţa mobilităţii. Specialiştii în leasing operaţional spun că trebuie considerat criteriul esenţial pentru alegerea unei flote auto.
flote auto

Cel mai important beneficiu pe care îl oferă leasingul operaţional cu servicii incluse este posibilitatea de analiză şi optimizare a Costului total de deţinere (utilizare) a unui autovehicul. Intrat în jargonul de specialitate prin intermediul acronimului englezesc, TCO (Total Cost of Ownership) reprezintă o estimare financiară care determină costurile directe şi indirecte ale utilizării unui vehicul.

TCO, care influenţează nivelul ratei lunare, este alcătuit din costul de finanţare, care este calculat, la rândul său, în funcţie de costul de achiziţie şi valoarea reziduală estimată la finalul contractului, şi din gama de servicii selectate de compania-client: întreţinere, anvelope, asigurări, asistenţă pentru vehicul şi şofer, autovehicul de înlocuire, etc.

Miza întregului proces de calcul al TCO este obţinerea unui vehicul cât mai bine echipat la un cost total lunar de utilizare cât mai mic. Specialiştii în leasing operaţional spun că, în majoritatea cazurilor, maşina cu cel mai mic preţ de achiziţie nu are neapărat şi cel mai bun TCO, din cauza valorii reziduale şi, în unele cazuri, chiar din cauza impactului pe care accesoriile opţionale le au asupra valorii reziduale. Iar în acest context, consultanţa companiilor de leasing operaţional în estimarea şi optimizarea costului de utilizare al autovehiculelor dintr-o flotă face diferenţa între profit şi pierdere.

Cum se optimează costurile unei flote auto

Potrivit lui Philip Aarsman, managing director Business Lease România, cea mai mare parte din TCO este reprezentată de depreciere (valoare reziduală) şi carburant, componente pentru care există, însă, o serie de soluţii de optimizare.

flote auto

„Deprecierea poate fi controlată într-o oarecare măsură prin achiziţia de branduri cu un flux de depreciere mai mic, ce integrează opţionale care vor menţine valoarea de piaţă a vehiculului şi după perioada de leasing operaţional”, explică şeful Business Lease România.

De exemplu, acesta arată că mărcile din grupul de firme Volkswagen (VW, Skoda, Audi), Mazda, în special modelele pe benzină, sau Dacia Logan au valori reziduale între 40 şi 50%. De asemenea, noile modele de SUV-uri mai mici, precum VW T-Roc, Hyundai Kona şi Peugeot 3008, au devenit foarte populare.

„Ceea ce este, însă, extrem de important de avut în vedere atunci când discutăm despre valoarea reziduală este că ea este foarte mult influenţată de motorizare, nivelul de echipare şi, în ultima perioadă, de norma de poluare”, spune Philip Aarsman.

De alfel, acesta remarcă şi tendinţa companiilor-client de a alege maşini cu mai multe dotări, aflate în strânsă legătură cu siguranţa angajaţilor, precum Bluetooth, senzori de parcare, cameră video, faruri de ceaţă, airbag-uri sau sisteme de avertizare a unghiului mort prin senzori: „Aceste dotări cresc valoarea estimată de piaţă la final de contract, iar o maşină configurată cu astfel de dotări poate ajunge la un TCO mai mic decât una care nu le include”.

După cum se observă, valoarea reziduală are o pondere importantă în calcul TCO, iar în condiţiile unei pieţe de leasing operaţional concurenţiale, poate fi ea considerată un element diferenţiator în cadrul chiriei?

Business Lease„Preţul cel mai mic nu este elementul diferenţiator în leasingul operaţional. Vehiculele pe care le oferim sunt mai mult sau mai puţin similare vehiculelor comercializate de oricare dintre companiile de profil din piaţă. Difereţele sunt date de valoarea pe care consultantul de leasing operaţional reuşeşte să o aducă şi care se traduce în optimizări de costuri, de resurse, înţelegerea evoluţiei flotei pe termen mediu şi lung. Pentru noi nu este o miză să mergem cu valori reziduale neconforme doar pentru a obţine rate mai mici”, punctează Philip Aarsman, managing director Business Lease România.

Pe firul optimizării parcurilor auto, acesta arată că în ceea ce priveşte carburantul, alinierea la noile norme WLTP furnizează date care sunt mai riguroase. În opinia sa, se remarcă o evoluţie în consumul de carburant, în sensul că, după apariţia WLTP, companiile au putut să monitorizeze cu mai multă acurateţe emisiile de CO2. „Acest fapt a condus la ajustări ale flotelor şi reconfigurări în Politicile Auto a companiilor. Spre exemplu, s-au impus limite de CO2, aspect care, pe de o parte, a redus numărul de maşini din parcurile auto şi, pe de alta, a impus anumite categorii nepoluante. Segmentul mini a cunoscut creşteri semnificative”.

Factori determinanţi în alegerea unei flote auto

Una dintre cele mai importante etape în viaţa unei flote este alegerea maşinilor. Sigur, calculul TCO este un bun început, însă mai sunt şi alţi factori determinanţi.

În opinia lui Philippos Giakoumelos, directorul comercial al companiei Hertz Lease, o ordine firească în alegerea flotei este stabilirea scopului pentru care va fi utilizată. Acesta oferă exemplul echipelor de vânzări cu deplasări în oraş care pot beneficia de costuri mai reduse alegând autoturisme mici, cu un consum redus. Mai mult decât atât, consideră că sunt uşor de parcat şi ajută la îmbunătăţirea experienţei la volan. Tot pentru acest ultim aspect, dar şi pentru creşterea siguranţei personalului, acesta mai arată că există un trend bine definit în care tot mai multe companii aleg vehicule cu mai multe dotări.

În privinţa costurilor, directorul comercial Hertz Lease este de părere că „simplul acces la o mentenanţă specializată ajută la optimizarea costurilor în sine. Principalul beneficiu al leasingului operaţional este standardul ridicat de gestionare al flotelor pe care îl oferă. O flotă în continuă mişcare trebuie să fie şi sănătoasă”.

Iar pentru a avea o flotă sănătoasă, acesta consideră că, în primul rând, este nevoie de o întinerire a parcului auto.

Philippos Giakoumelos„Operarea unei flote auto care şi-a depăşit durata de viaţă aduce deja o contribuţie semnificativă la calitatea aerului pe care îl respirăm în Bucureşti, dar şi în multe alte oraşe din ţară. Nevoia de mobilitate este în continuă creştere şi este esenţială, până la urmă, dezvoltării. Atât timp cât infrastructura nu dă semne de îmbunătăţire rapidă, este nevoie de o schimbare a mentalităţii şi a priorităţilor pe care le avem. Şi până la urmă, este o datorie”, subliniază Philippos Giakoumelos.

Referitor la soluţiile de „înverzire” a flotelor, acesta consideră că România este cu mult în urma mediei europene. „Lipsa infrastructurii, dar şi costul încă peste medie al soluţiilor «verzi» de mobilitate întârzie adopţia acestor inovaţii ale industriei auto. Cu toate acestea, primim din ce în ce mai multe cereri de proiectare a unor soluţii «verzi» de mobilitate adaptate la contextul actual”, menţionează directorul comercial al Hertz Lease.

Pentru Radu Manea, Head of Fleet Management în cadrul Porsche Finance Group, factorii determinaţi în alegerea unei flote auto sunt legaţi de activitatea economică şi specificul de business a fiecărei companie-client în parte: „Diferenţele între maşini utilizate pentru activităţi de distribuţie sau vânzare şi cele utilizate pentru management sunt considerabile, atât din punctul de vedere al rulajelor, cât şi din perspectiva dotărilor, claselor etc”.

În plus, acesta arată că un contractul de leasing operaţional ţine cont de mai mulţi parametri ce au impact în valoarea ratei lunare – configuraţia şi preţul maşinii în primul rând, apoi durata de utilizare, kilometrajul anual estimat şi eventualitatea asocierii unor servicii de administrare flote – pachete de întreţinere, managementul combustibilului sau al anvelopelor, asistenţa rutieră etc.

„Totodată, este vorba aici şi despre abordarea clientului în ceea ce priveşte maşinile – îşi doreşte proprietatea sau mai degrabă vizează utilizarea. În cazul celei din urmă, clientul nu este proprietar, pur şi simplu închiriază vehiculele”, explică Radu Manea.

Impactul WLTP în structura flotelor

„Intrarea în vigoare a noii proceduri de testare a vehiculelor – WLTP – a determinat, în companii, modificări în modul de alegere al maşinilor de flotă”, arată Philip Aarsman, managing director Business Lease România.

Din discuţiile cu clienţii companiei, acesta spune că au fost identificate trei elemente centrale care influenţează opţiunile atunci când companiile îşi construiesc parcul auto.

„Există astfel un interes în zona protejării mediului şi presiuni constante în rândul companiilor multinaţionale de a se alinia tendiţelor verzi. Evident ca WLTP ajută cu atât mai mult la monitorizarea performanţelor parcurilor auto şi clienţii de acest tip vor fi mai deschişi spre car sharing, vehicule electrice şi variante de automobile cu un consum redus de combustibil si emisii de CO2. Sunt apoi companiile care îşi concentrează atenţia pe optimizarea costurilor, iar aici vom regăsi printre practici maşinile cu TCO mic, control mai mare al costurilor, asigurări cu franşiză, refacturarea parţială a costurilor către angajaţi în caz de accidente sau pentru utilizarea vehiculelor de serviciu iîn interes personal. Cel te-al treilea element important pe care companiile îl iau în considerare atunci când îşi construiesc flota auto este axat pe oameni. Poziţionarea aceasta aduce în flotă maşini de cele mai multe ori premium, cu dotări, fiind şi o formă de bonusare a angajaţilor”, explică Philip Aarsman.

În ceea ce priveşte soluţiile de înverzire a flotelor, acesta este de părere că astfel de tendinţe sunt dictate tot de companiile multinaţionale.

„Sperăm că forţa cu care au cerut înverzirea parcurilor auto să îşi menţină intensitatea pe parcursul întregului an. Ne bucurăm pe de altă parte că reţeaua de încărcare se dezvoltă susţinut şi că avem tot mai multe resurse şi semnale că lucrurile vor cunoşte îmbunătăţiri în această direcţie. Veşti bune vin şi din partea producătorilor de autovehicule electrice care anunţă modele cu autonomie tot mai mare. Din păcate companiile româneşti nu au îmbrăţişat aceste tendinţe atât de viguros şi aici încă încă gasim parcuri auto în care vechimea medie a vehiculele din flotă depăşeşte media normală de utilizare de 7 ani”, conchide Philip Aarsman, managing director, Business lease România.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, Suplimentul ”Finanțarea și administrarea mașinilor de companie”, martie 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

Ministrul Bode pledează pentru un sprijin financiar coordonat în transporturile europene

Străzile din staţiunea Neptun-Olimp, reabilitate cu fonduri europene

Românii pot compara și preţurile măştilor, mănuşilor sau dezinfectanţilor

 

Adaugati comentariu