Mentenanţa specializată, asigurări Casco cu franşiză, dotarea vehiculelor cu opţiuni care să prevină incidentele în trafic sau cursuri de educaţie rutieră, precum cele de condus defensiv sunt câteva dintre soluţiile pe care companiile de leasing operaţional le recomandă pentru un ciclu de viaţă sănătos al maşinii.
Maşinile din parcul auto al unei firme reprezintă a doua sau a treia sursă de cheltuieli, după salarii şi, eventual, chiria birourilor. Însă odată flota externalizată către o companie de leasing operaţional, reducerile de costuri vor fi evidente, iar durata de viaţă a acestora va creşte.
„Asigurarea unei mentenanţe impecabile este esenţială pentru reducerea costurilor. Cel mai apreciat beneficiu raportat de clienţi este consilierea specializată oferită de firmele de leasing operaţional”, arată Philippos Giakoumelos, directorul comercial al companiei Hertz Lease.
Şi Radu Manea, Head of Fleet Management în cadrul Porsche Finance Group consideră că mentenanţa specializată va asigura un ciclu de viaţă sănătos al maşinii.
„Un pachet de mentenanţă pliat pe specificul utilizării vehiculelor va ajuta utilizatorul să respecte intervalele de service, să păstreze astfel garanţia maşinii şi să conducă mereu o maşină în care este în siguranţă. Toate acestea sunt incluse în valoarea lunară de plată, care, în funcţie de tipul de pachet ales de client, poate fi o valoare fixă, uşor bugetabilă şi care evită astfel cheltuieli neprevăzute”, explică acesta.
Pe de altă parte, pentru Philip Aarsman, managing director Business Lease România, economiile în bugetul de administrare a flotelor pot veni pe două direcţii: pe de o parte din obţinerea unor preţuri mai bune, deoarece compania de leasing operaţional poate negocia bugete mai avantajoase pe volume, iar pe de alta, din menţinerea activităţii neîntrerupte. În plus, Philip Aarsman consideră că o companie de leasing operaţional, având o flotă mai mare în portofoliu, poate accesa o reţea de service-uri mai mare, are posibilitatea de a obţine oferte avantajoase de la producător, poate beneficia de garanţii extinse şi prioritizare a reparaţiilor în unităţile reparatoare.
„Utilizatorul nu iroseşte timp preţios în vederea programării în service, acest lucru fiind gestionat prin intermediul Service Line, iar pentru efectuarea ITP-ului există informări preventive. Serviciile de asistenţă rutieră şi auto de înlocuire permit totodată continuarea activităţii fără întrerupere. Câştigul vine şi din raportarea simplă a istoricului de reparaţii, administratorul având totul la îndemână”, precizează Philip Aarsman, directorul general al Business Lease România.
Minimizarea riscurilor de accident
Analizele realizate de Business Lease România indică faptul că 10% dintre incidentele în care sunt implicate maşinile aflate sub contract sunt avarii la elementele vitrate (parbriz), 50% implică alte autoturisme (accidente), 39% au autor necunoscut, iar sub 1% implică acte de vandalism sau furt. Pentru a minimiza şi preveni incidentele din trafic, compania recomandă, în primul rând, dotarea vehiculelor cu o serie de opţiuni. În funcţie de marcă acestea pot include: senzori de parcare, cameră, senzor punct mort, bluetooth, faruri de ceaţă, detector de oboseală, Control Adaptiv al vitezei de croazieră şi Pilot Assist cu funcţie specială de frânare, care menţine o distanţă sigură între maşinile din trafic.
Din punctul de vedere al companiei Hertz Lease, cele mai frecvente accidente ale maşinilor aflate sub contract sunt cele uşoare, produse din cauza folosirii telefonului mobil la volan.
„Daunele cauzate în urma acestor accidente au un impact direct asupra costurilor totale, comparativ cu alte ţări europene. Pentru a diminua aceste costuri neprevăzute, este nevoie de un efort comun din partea companiilor de leasing operaţional şi al clienţilor”, consideră directorul comercial al Hertz Lease.
Din punctul său de vedere, pentru minimizarea riscurilor de accident se recomandă măsuri de educaţie rutieră pentru conducătorii auto.
„Majoritatea proiectelor de educaţie rutieră dau rezultate măsurabile. Fie că vorbim despre cursuri de condus defensiv sau despre bonusarea şoferilor disciplinaţi, impactul oricăror măsuri în diminuarea numărului accidentelor se simte imediat, dar şi pe termen lung. În România este nevoie de multe astfel de proiecte, fapt pentru care unul din obiectivele noastre pentru anul în curs este să protejăm şoferii noştri prin măsuri de siguranţă rutieră”, precizează Philippos Giakoumelos.
Şi pentru Radu Manea, responsabilizarea şoferilor reprezintă o soluţie pentru minimizarea riscurilor de accident.
„Cu siguranţă cursurile de conducere defensivă sunt importante şi ajută, la fel şi asigurarea CASCO cu franşiză. Este, până la urmă, vorba şi despre responsabilizarea şoferilor. Acestea trebuie, însă, consolidate cu adoptarea unei politici de management intern, la nivelul clienţilor care utilizează aceste vehicule”, conchide acesta.
Recomandări pentru returnarea maşinilor la final de leasing operaţional
Dincolo de avantajele pe care le aduce leasingul operaţional, el impune companiilor-client şi câteva cerinţe. Una dintre cele mai importante obligaţii este cea referitoare la restituirea autovehiculelor “într-o stare normală de uzură”.
Cu alte cuvinte, starea tehnică a maşinilor returnate trebuie să fie conformă cu vârsta maşinii şi kilometrajul rulat. Cum se poate îndeplini cu succes această obligaţie fără a plăti suplimentar reparaţii?
“În general, fiecare companie de leasing operaţional are nişte reguli clare după care evaluează vehiculele la momentul finalizării contractului de leasing operaţional”, arată Radu Manea, Head of Fleet Management, Porsche Finance Group. „Atâta timp când clientul este informat despre acestea şi are la dispoziţie documentele necesare pentru a putea pregăti maşina de predare într-un mod corespunzător, nu au de ce să apară probleme. Noi, de exemplu, aşa funcţionăm. Ghidul nostru privind returnarea este pus la dispoziţia clienţilor încă de la semnarea contractului, este parte integrantă a acestuia. În plus, el este disponibil online în orice moment, iar structura sa este una uşor de urmărit şi intuitivă, tocmai pentru a facilita o predare cât mai simplă şi rapidă a vehiculelor. Noi ne contactăm clienţii cu ceva timp anterior finalizării contractului, tocmai pentru a le reaminti de subiect şi a le oferi timp suficient pentru a se asigura că maşina este pregatită de predare”, explică acesta.
Din punctul de vedere al Business Lease România, în momentul returnării maşinii, există o oarecare flexibilitate în evaluarea stării acesteia la exterior, însă, la interior, elementele lipsă, rupte sau arse nu pot fi, din păcate, acoperite de asigurare şi sunt considerate neglijenţă şi exploatare deficitară.
„Cea mai bună măsură pe care companiile o pot lua pentru a nu avea costuri de returnare mari este să recomande utilizatorilor să folosească maşina de companie ca şi cum ar fi propria maşină şi să nu permită fumatul în interior. De asemenea, pot compensa cheltuielile pentru spălare autovehiculului la fiecare două săptămâni. Aceasta va menţine maşina în condiţii foarte bune, iar şoferii vor avea motive să fie mândri şi fericiţi. Iar când şoferul observă deteriorări ale vehiculului, spre exemplu după ce maşina a fost parcată, să ne contacteze. Aceasta ne va scuti de surprize ulterior. Suntem, însă, în permanenţă alături de clienţii noştri şi le oferim consultanţă pentru reducerea costului de returnare, le punem la dispoziţie un Ghid de Returnare uşor de urmărit şi posibilitatea unui pre-evaluări”, precizează Philip Aarsman, managing director Business Lease România .
(Articol publicat în revista Flote Auto, Suplimentul *Finanțarea și administrarea mașinilor de companie”, martie 2020)
CITEȘTE ȘI:
Un BMW și un Mercedes înghițite de aceeași groapă
Circulaţia pe Podul de la Adunaţii Copăceni va fi deschisă mai devreme
Comentați?