Cum influenţează stilul de condus costurile unei flote auto

Achiziţia unei flote auto este o operaţiune destul de dificilă, care se încheie după multe negocieri, studierea pieţei şi calcule. O dată efectuată tranzacţia, lucrurile se liniştesc aparent, dar numai aparent şi la o privire aruncată superficial. În realitate, războiul costurilor abia începe.



Ţinerea costurilor de exploatare sub control este punctul central al îndatoririlor celor responsabili de parcurile auto. Și asta, pentru că fiecare automobil în parte trebuie întreţinut şi folosit într-o aşa manieră, încât atunci când se trage linie şi se contorizează costurile, beneficiarul să fie cât mai câşigat.

Atâta doar că în tot acest domino al costurilor intervine factorul uman. Mai precis, şoferul. E clar că nu toţi şoferii sunt la fel de responsabili, nu sunt toţi la fel de atenţi şi de grijulii la volan, nu protejează toţi maşina la fel, ba mai mult, stilul de condus al unora este într-o totală neconcordanţă cu ideea de economie.

verde_1Aşa că unul dintre factorii cheie în managementul unei flote de automobile este educarea variabilei umane. Există tot felul de variante de a sfătui şoferii, de la unele costisitoare (cursuri de conducere defensivă, cursuri de conducere economică etc.), până la unele de buget, şi destul de la îndemână.

Astfel, este suficient doar ca managerul parcului auto să facă o muncă de documentare, să-şi însuşească o serie de noţiuni, pe care să fie capabil să le transmită mai departe către cei care se află zilnic la volan.

În acelaşi timp, autovehiculele moderne vin cu din ce în ce mai multe sisteme de sporire a economicităţii în exploatare sau de evaluare a stilului de conducere.

Cum se  îmbunătăţește raportul distanţă parcursă/costuri

Revenind acum la factorul uman, vom încerca să trecem în revistă câteva sfaturi care pot îmbunătăţi raportul distanţă parcursă/costuri. Pornind de la deplasările urbane, una dintre chestiunile esenţiale pe care trebuie să o deprindă un şofer (iar aici putem generaliza, nefiind vorba doar de cei care lucrează cu vehicule de serviciu) este modul în care utilizează pedala de acceleraţie. Trebuie găsită formula de a nu o brusca, deci, practic, de a se renunţa a accelerările bruşte, fără rost, mai ales că în oraş, cel mai probabil ele s-ar întâmpla fix între două semafoare, deci nu s-ar câştiga prea mult timp.

Odată cu temperarea utilizării fără motiv a unor reprize inutile de accelerare s-ar folosi implicit mai puţin şi frânarea bruscă, alt factor care poate influenţa consumul de combustibil.

 

CITEȘTE ȘI:

TCO, un criteriu raţional de alegere a maşinii de flotă

Cum este depreciată artificial valoarea reziduală a maşinilor

 

De semenea, dacă ajungi ca şofer să-ţi optimizezi modul în care frânezi, pe termen lung se poate realiza şi protejarea sistemului de frânare (a plăcuţelor de frână în mod special). Iar una peste alta, un stil de conducere mai ponderat, implicit mai economic, va fi automat şi mult mai sigur, atât pentru şofer, cât şi pentru partenerii de trafic.

Divagând de aici puţin, vom ajunge la un alt factor cheie în conducerea economică: anticiparea la volan, utilă deopotrivă în traficul urban şi în cel extraurban.

În cazul deplasărilor urbane, prin anticipare se poate rezolva problema frânărilor inutile, de care aminteam anterior, se poate alege banda pe care traficul este mai fluid şi tot datorită anticipării se poate renunţa la efectuarea unor manevre inutile. În cazul deplasărilor extraurbane se poate anticipa foarte bine momentul depăşirilor, renunţându-se la unele inutile, făcute în pripă şi cu acceleraţia la podea, aşteptându-se momente mai prielnice, în care manevra se poate efectua fără minim de riscuri.

Tot în cazul deplasărilor extraurbane contează foarte mult o adaptare corespunzătoare a condiţiile atmosferice, viteza fiind unul din factorii care trebuie adaptaţi pe moment. Tot viteza de deplasare contează foarte mult în cazul turismelor.

Să luăm ca exemplu rularea pe autostradă. Dacă pentru un particular respectarea limitei maxime de viteză, sau o depăşire uşoară a acesteia, se poate traduce într-o deplasare rapidă, comodă şi un timp mai scurt, pentru un administrator de flotă auto deplasarea cu viteze relativ mari înseamnă automat o creştere a consumului şi a costurilor.

Cunoaşterea autovehiculului – pare amuzant, dar pentru ca un şofer să fie cât mai eficient trebuie să cunoască foarte bine maşina pe care lucrează. Un minim de cunoştinţe mecanice este binevenit, iar cunoaşterea parametrilor optimi de funcţionare a motorului poate cântări destul de mult pe termen lung. E important ca exploatarea motorului să se facă la turaţii optime, mersul subturat sau supraturat implicând automat un consum mai mare de resurse.

Adaugati comentariu