Vă considerați nedreptățiți de modul în care un service auto v-a reparat mașina? Vreți să faceți o reclamație la Protecția Consumatorilor? Dacă,da, trebuie să știți că veți avea nevoie de câteva documente. Însă puteți evita de la bun început aceste probleme, dacă vă luați câteva măsuri de precauție.
Sfaturi pentru consumatori
- Înainte de a lăsa autoturismul într-un service asiguraţi-vă că acesta funcţioneaza legal şi este autorizat de RAR pentru această activitate.
- Preţurile sunt libere: ele pot varia de la o societate la alta. Service-urile care au personal deosebit de calificat şi au o dotare tehnică specială, deosebită pentru reparaţii pot să practice tarife mai mari.
- Informaţi-vă în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul şi nu ezitaţi să solicitaţi şi un deviz estimativ al intervenţiei.
- Service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat (ora fizică sau baremurile de timp/ora tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător).
- Service-ul este obligat să furnizeze o factură, care este emisă în dublu exemplar, originalul fiind remis clientului însoţit de chitanţa (formularul fiscal) sau chitanţa eliberata de POS (la plata cu card);
Ce trebuie să conţină factura
- denumirea societăţii şi adresa;
- numele clientului;
- data şi locul efectuării reparaţiei;
- modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp/ora tehnologică;
- piesele de schimb utilizate (cantitate/preţ);
- alte materiale de întreţinere, consumabile utilizate (cantitate/preţ);
- numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).
Puteţi face o estimare a costului facturii verificând catalogul de operaţii tehnologice împreună cu personalul service-ului.
Solicitarea unui deviz vă ajută să estimaţi costurile şi nu vă angajează, el trebuie să conţină:
- descrierea precisă a lucrarilor care se vor efectua;
- costul manoperei;
- lista pieselor de schimb necesare;
- termenul de reparaţie;
- durata de valabilitate a devizului.
Dacă devizul este semnat de ambele părți, el se poate transforma astfel într-un contract comercial şi trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparaţie.
CITEȘTE ȘI:
Externalizare sau internalizare în administrarea flotei?
Cifre-cheie pentru managerul de flotă
Nota de comandă (reparaţie) se redactează pe un formular cu antetul societăţii si trebuie să cuprindă:
- data;
- identitatea clientului;
- tipul/modelul autovehiculului şi kilometrajul;
- natura exactă a reparaţiilor de efectuat;
- costul probabil al acestor intervenţii;
- durata imobilizării autovehiculului.
Starea autoturismului în timpul reparaţiei poate să fie menţionată în notă şi clientul poate să atragă atenţia asupra unor echipamente care sunt montate.
Service-ul devine răspunzator de starea autoturismului şi răspunde pentru orice pagubă produsă pe perioada intervenţiei.
Este important deci, ca ambele părţi să consemneze în scris toate informaţiile, pentru a evita discuţiile la preluarea vehiculului, dacă veţi constata pagube sau lipsa unor accesorii.
Comentați?