Cărăuș pe munte cu Fullback

Una dintre cele mai bune metode de a testa o autoutilitară de teren este aceea de a o folosi pe toate categoriile de drum și, în plus, de a o pune la muncă în teren accidentat și în condiții meteo nu tocmai optime.



Fiat Fullback _15

Propunerea de a participa la o nouă acțiune umanitară a celor de la Off Road Adventure România s-a potrivit mănușă cu intenția noastră de a testa cel mai nou produs al gamei Fiat Professional, pickup-ul Fullback. Desigur, este foarte ușor de recunoscut că mașina este, la bază, un Mitsubishi L 200, un pick-up cu renume pe piața acestor tipuri de vehicule pe piață. Dar există unele diferențe și, în plus, nu strică niciodată să verificăm o nouă variantă pentru un model consacrat.

Clasa de sus

Dacă în urmă cu ceva ani clienții de autoutilitare de teren erau în general micii întreprinzători sau companiile care aveau nevoie de vehicule pentru echipe tehnice și scule sau materiale, pentru lucrul în zone mai greu accesibile, acum pickup-urile au prins o cotă bună de piață și pentru cei care merg la pescuit sau în vacanțe la munte. Fiat a înțeles foarte bine că ar putea să ofere clienților lor un vehicul polivalent, bine dotat și la un preț decent. Așa a luat naștere Fiat Fullback, un pick-up suficient de bine dotat pentru a fi o mașină de familie și de vacanțe, dar suficient de robustă pentru a putea fi folosită și pentru muncă.

Pe scurt, singurele opțiuni pentru care trebuie dați bani în plus sunt culorile metalizate, dar nici acelea nu sunt prea scumpe. Mașina vine standard cu sistem multimedia cu display de 6,1 inch și 6 difuzoare, sistem de navigație, cruise control, senzori de ploaie și lumini etc.

Drumul spre locația unde avea loc acțiunea umanitară prin care se distribuiau ajutoare pentru o școală și încă 400 de persoane a fost în comuna Mogoș din județul Alba, la o distanță de 400 de  kilometri de București. Prin urmare, cele patru persoane care au luat loc în Fullback chiar puteau spune ceva despre confortul mașinii la drum lung. Pentru locurile din față situația a fost destul de bună, dar pentru persoanele de pe banchetă au apărut amorțeli după mai multe ore de mers. Ca la orice pick-up, dacă nu are bena acoperită bagajele devin o problemă când sunt mai multe persoane. Cu toate că eram patru, plus bagaje ce includeau saci de dormit, izoprene și alte cutii cu mâncare, am reușit să ne descurcăm în habitaclul de cinci persoane al mașinii. Teoretic am fi putut lăsa ceva ancorat în benă dar prognoza meteo ne spunea că va ploua.

Plecarea spre acțiunea umanitară a avut loc din parcarea unui centru comercial din vestul Bucureștiului. Timp de câteva minute a tot trebuit să repetăm că nu suntem cu un Mitsubishi ci cu un Fiat Fullback. Ulterior, întrebările tehnice au început să curgă.

Tehnologii dovedite

Motorizarea este aceeași, de 2,4 litri turbodiesel ca și la L200, doar că acum nu mai apare sigla celor trei diamante pe capacul anti-fonic al motorului. Cei patru cilindri sunt supraalimentați cu o turbină și oferă, desigur, aceeași putere precum fratele său japonez. Atunci când italienii au decis că este momentul să aibă și ei în portofoliu un pick-up au ales unul dintre cei mai buni producători. În plus, au ales și un vehicul care putea oferi marja tehnică de preț care să permită o vânzare suplimentară pe piața europeană. Marele avantaj al lui Fullback este că are binecunoscuta cutie de viteze cu sistem Super Select ce permite rularea în regim 4×4 cu trei diferențiale. Celelalte mașini similare de pe piață fie sunt integrale permanent fie au transmisii fără diferențial central. La Fullbac prezența unui diferențial central permite mașinii să meargă tot timpul cu transmisia integrală cuplată și doar la nevoie să mai blocheze și diferențialul central.

Suspensia față este independentă, iar spatele se bazează pe o osie rigidă susținută de arcuri lamelare. Sarcina utilă a mașinii depășește o tonă și, de reținut, este sarcina utilă standard pentru Fullback. Nu are diverse versiuni de arcuri și amortizoare în funcție de sarcina utilă permisă ceea ce înseamnă că aveți, din start, o mașină care va rezista mult și bine în condiții de stres mecanic. Dezavantajul ar putea fi că mașina devine mai inconfortabilă atunci când nu are bena încărcată sau când sunt denivelări pe drum. Relativ adevărat, pentru că mașina va încetini automat dacă întâlniți denivelări și trasee mai proaste. ESP-ul va detecta că roțile de pe spate încep să piardă aderența și va reduce automat cuplul motor. Dacă tot vorbim despre benă, putem spune că este suficient de mare pentru a transporta orice.

Probele de muncă

Indiferent dacă mergeți des sau nu la munte, este bine să știți că aveți pe cine să vă bazați. Ei bine, Fullback este genul de mașină pe care vă puteți baza cu cea mai mare încredere. La drumurile lungi, pe autostrăzi și drumuri naționale, sistemul LDW (Lane Departure Warning) ete foarte util pentru că vă atrage atenția dacă vă depășiți banda fără să semnalizați. Desigur, acest sistem se poate decupla de la un simplu buton. Odată ajunși în satul Mogoș am pregătit sacii ce urmau a fi împărțiți a doua zi celor 400 de persoane nevoiașe din cătunele arondate localității. Fiecare sac avea aproximativ 50 de kilograme. A doua zi de dimineață am început încărcarea. Nouă, cu Fullback-ul, ne-au revenit 15 saci plus câteva lămpi și becuri pe care nu le-am mai pus la socoteala kilogramelor. Traseul a început pe asfalt, cu tracțiunea spate. Nu aveam nevoie de altceva. Curând, a venit rândul nostru să începem să golim din saci și am urcat pe zone mult mai dificile.

Ghidul nostru, reprezentant al Primăriei, ne-a călăuzit pe trasee unde cel mult căruțele cu boi au mai trecut în ultimii ani. Am trecut prin vaduri cu apă puțină. Mult sub cei 60 cm cât suportă mașina. Noroaiele însă abia ne așteptau să ne cuprindă în mreje și să ne azvârle pe șleauri sau spre diverse râpe. Fullback s-a descurcat admirabil. Deja eram în modul 4×4 și motorul torcea liniștit la 1500 rpm. Cuplul mare, pornit destul de jos ca turații, permitea urcarea rampelor abrupte. Din când în când, pe coborâri, retrogradam din padelele metalice amplasate în spatele volanului. Abia atunci se mai urca turația spre 3.000 rpm. Am împărțit câțiva saci la o familie, câțiva mai departe și, ca în legile lui Murphy, ultima locație era și cea mai dificilă. Ghidul aproape că rătăcise drumul (e mult spus drum, doar niște urme vagi de căruțe). Mi-a indicat în zare, pe vârful unui deal, un acoperiș de casă: „Acolo trebuie să ajungem”. Am părăsit orice urme de roți tăind tăpșanul pieptiș. Motorul a icnit și Fullback a pornit la deal parcă fără să depună cine știe ce efort. După două șanțuri cu apă și câteva sute de metri la deal am ajuns la ultima locație. O bătrână cu lacrimi în ochi ne-a mulțumit pentru darurile primite invitându-ne la un pahar de palincă. Am refuzat invitația dând vina pe vreme.

Între timp se pornise ninsoarea (am verificat și data, era 8 aprilie, dar ningea) și știam că avem de coborât destul de mult. Bătrâna ne-a indicat un traseu de urmat, dar cum drumul știut este cel mai scurt am pornit la vale pe șleauri, șanțuri cu apă și urme de căruțe. Cei care zâmbiseră ironic atunci când au văzut un Fiat urcând încărcat au fluierat a admirație. Fullback nu s-a dezmințit și a reușit să-și ducă la îndeplinire sarcinile pentru care a fost adoptat în familia italiană. Era veriga lipsă din gama vehiculelor utilitare Fiat. Acum, de la micul Fiorino și până la mai-marele Ducato, Fiat Professional oferă câte un vehicul pentru orice aplicații.

ModelFiat Fullback
Motor/ nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)2.442
Putere maximă/turație
(CP/rpm)181/3.500
Cuplu maxim/turație
(Nm/rpm)430/2.500
Transmisie4x4 nepermanent
Cutie de viteze5 trepte, automată
L/l/h (mm)5.285/1.815/1.780
Ampatament (mm)3.000
Masă la gol/remorcabilă1.875/3.100
Lungime/ad‰ncime benă (I)1.520/475
Accelerație 0-100 km/h (s)-
Viteză maximă (km/h)190
Consum mixt (l/100 km)7,5
Emisii CO2 (g/km)196
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s)4,5
0-100 km/h (s)10,7
0-130 km/h (s)17,9
400 m cu start de pe loc17,5
1 km cu start de pe loc (s)32,3
Reprize
Repriză 70-90 km/h (s) (tr. VI)3,9
Repriză 70-120 km/h (s)(tr. VI)10
Fr‰nare de la 100 km/h
La gol, rece (m)/
decelerație (m/s2)44,6/(0,88)
Pe asfalt ud/pavaj (m)/decelerație (m/s2)49,1 (0,80)
Consum
La 90/100/130 km/h
(l/100 km)8,06/9,00/12,5
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km)10,98/8,84/11,76
Consum î”n test (l/100 km)10,52
Autonomie (km)710
Masă și dimensiuni
Masă măsurată (kg)2.105
Sarcină utilă (kg)1.035
Zgomot interior
la 50 km/h (dBA)57,4
”În accelerare maximă (dBA)72,1
COSTURI & GARANȚIE (lei cu tva)
Garanție3 ani fără limită de km
Interval revizii (km)15.000
Costuri de exploatare 3 ani (lei cu TVA)
Cost carburant 100.000 km52.500
Impozit pe an341
Rovignetă pe an436
RCA pe an1.030
CASCO pe an2.761
Cost revizii 100.000 km/3 ani3.855
Cost pe km0,69

 

RECOMANDARE DE FLOTĂ

Dacă aveți un manager de flote, aceasta ar trebui să fie mașina lui. Este genul de vehicul care va putea fi utilizat pentru orice aplicație, inclusiv pentru transportat rapid o echipă de asistență tehnică și uneltele aferente în locul unde este nevoie. Mai mult, pentru iarnă i se poate monta o lamă pentru dezăpezire și va putea fi curățată, rapid și eficient, platforma și parcarea unde își au locul restul mașinilor companiei. Pentru că, oricum, Fullback își va găsi un loc. Totuși, am opta pentru versiunea cu transmisie manuală de 6 trepte.

 

Adaugati comentariu