Aproape 60% dintre români nu cunosc drepturile pasagerilor. Eurobarometru

Potrivit unui sondaj Eurobarometru privind drepturile pasagerilor în Uniunea Europeană, mai mult de jumătate (58%) dintre românii care au călătorit cu avionul, cu trenul pe distanţe lungi, cu autocarul, cu vaporul sau cu feribotul în ultimele 12 luni nu ştiu că UE a instituit drepturi pentru pasageri. Rezultatul este apropiat mediei europene, de 57%.



drepturile pasagerilor

„Uniunea Europeană este singura zonă din lume unde cetăţenii sunt protejaţi printr-un set complet de drepturi ale pasagerilor. Totuşi, aceste drepturi trebuie să fie mai bine cunoscute şi mai uşor de înţeles şi de aplicat. Normele noastre ar trebui, de asemenea, să ofere mai multă securitate juridică pasagerilor şi industriei. Din aceste motive, Comisia a propus modernizarea drepturilor pasagerilor aerieni şi feroviari. Acum este rândul Consiliului şi al Parlamentului European, care trebuie să ajungă rapid la un acord privind aceste drepturi, pentru a asigura faptul că persoanele care călătoresc în UE sunt protejate în mod eficient”, a precizat Comisarul pentru transport, Adina Vălean.

Drepturile pasagerilor sunt aplicate de către furnizorii de servicii transport, iar asigurarea respectării lor revine organismelor naţionale. Disparităţile dintre practicile naţionale pot face dificil ca pasagerii să aibă o imagine clară asupra a ceea ce trebuie să facă şi cui să se adreseze, mai ales în condiţiile în care pasagerii adesea traversează mai multe frontiere din UE.

Potrivit Eurobarometrului, 26% dintre români (incluzându-i pe cei care nu au călătorit recurgând la unul dintre modurile de transport menţionate mai sus în ultimele 12 luni) ştiu că în UE există drepturi ale pasagerilor pentru transportul aerian, feroviar, rutier, cu vaporul sau cu feribotul. Însă numai 10% ştiu că există drepturi specifice pentru transportul aerian, 5% pentru cel feroviar, 6% pentru transportul cu autocarul şi 2 % pentru transportul cu vaporul sau cu feribotul.
Respondenţii care au călătorit recurgând la cel puţin unul dintre aceste moduri de transport sunt mai informaţi despre drepturile pasagerilor (42 % faţă de 26 %), deşi acest procent rămâne sub 50 %.

La nivel european, procentul de călători care consideră că au fost bine informaţi cu privire la drepturile lor de către societăţile de transport înainte de a călători variază în funcţie de modul de transport: 40% pentru pasagerii aerieni, 29% pentru pasagerii transportaţi cu vaporul sau cu feribotul, 26% pentru pasagerii feroviari şi 26% pentru cei transportaţi cu autocarul. Procentele sunt chiar mai mici în ceea ce priveşte informaţiile primite în timpul călătoriei şi după aceasta.

Respondenţii care au întâmpinat nereguli cu ocazia unei călătorii cu avionul au depus mai multe reclamaţii decât cei care au recurs la alte moduri de transport: 37% dintre pasagerii aerieni, faţă de 26% dintre pasagerii care au călătorit cu autocarul, 24% dintre pasagerii feroviari şi 18 % dintre pasagerii care au călătorit cu vaporul sau cu feribotul. Toate modurile combinate: 26%. Dintre respondenţii care au întâmpinat nereguli cu ocazia unei călătorii dar nu au depus o reclamaţie oficială (72%), motivul cel mai frecvent pentru nereclamare a fost sentimentul că ar fi fost inutil să o facă (45%), urmat de suma de bani implicată, considerată ca fiind prea mică (25 %).

Dintre cei care au întâmpinat perturbări cu ocazia unei călătorii cu avionul în ultimele 12 luni, 53% au indicat că linia aeriană a oferit un oarecare ajutor (fie alimente şi băuturi, fie zboruri alternative, rambursări, compensaţii financiare, cazare, etc.) indiferent dacă pasagerii au depus sau nu reclamaţie. Numai 43% dintre respondenţii care au călătorit cu trenul şi 38% dintre respondenţii care au călătorit cu autocarul, vaporul sau feribotul au indicat faptul că societăţile de transport au oferit ajutor în cazul unor perturbări.

Conform sondajului, 55% dintre respondenţii care depus reclamaţie la societatea de transport cu privire la nereguli au declarat că au fost mulţumiţi de modul în care a fost tratată reclamaţia lor, însă numai 37% dintre cei care s-au confruntat cu nereguli au declarat că au fost mulţumiţi de modul în care societatea de transport i-a informat cu privire la procedurile de depunere a reclamaţiilor.

O mare majoritate (81%) a celor care la un moment dat au solicitat asistenţă pentru o persoană cu handicap sau cu mobilitate redusă (adică 8% dintre respondenţi) au declarat că au fost satisfăcuţi de reacţia societăţii de transport. Un procent mai mic (60%) dintre călători s-au declarat satisfăcuţi atunci când au recurs la mai multe moduri de transport.

Rezultatele sondajului vor fi luate în considerare în cadrul a două proceduri legislative aflate în curs de derulare care vizează drepturile pasagerilor care călătoresc cu trenul şi cu avionul, precum şi în cadrul evaluărilor drepturilor pasagerilor care călătoresc cu autobuzul sau cu autocarul, a drepturilor pasagerilor care călătoresc cu vaporul sau cu feribotul şi a drepturilor pasagerilor care călătoresc cu avionul şi care sunt afectaţi de un handicap sau au mobilitate redusă. Accesibilitatea transportului multimodal pentru aceşti pasageri, precum şi pentru alţi călători, va fi, de asemenea, luată în considerare în acest context.

Sondajul a fost efectuat între 19 februarie şi 4 martie 2019 şi a implicat intervievarea a 27 973 de cetăţeni din UE.

În UE există legislaţie care se aplică tuturor modurilor de transport şi care vizează protejarea drepturilor pasagerilor şi asigurarea faptului că respectarea lor nu se pierde într-o multitudine de norme naţionale – acest aspect este unic în lume: pe niciun alt continent nu se oferă pasagerilor o astfel de protecţie pentru toate modurile de transport.

 

CITEŞTE ŞI:

Amendă uriaşă în Polonia pentru Volkswagen în scandalul Dieselgate

Peste 90% dintre şoferi vor preţuri de referinţă pentru reparaţiile auto

Soluţia completă de la WebEye pentru un bun management al flotei

 

Adaugati comentariu