România se află printre puţinele ţări care şi-au exprimat rezerve faţă de implementarea noilor reguli Euro 7, prin intermediul cărora Comisia Europeană vrea să înăsprească standardele actuale Euro 6/VI privind emisiile poluante. Dar care este impactul real al Euro 7 asupra mediului, consumatorilor și competitivității industriale, dincolo de creșterea medie cu 2.000 de euro a prețului mașinilor? Concentrându-se pe fapte și date, industria auto europeană pune 7 întrebări despre Euro 7.
Statele membre UE şi Parlamentul European urmează să negocieze în acest an noile reglementări ”Euro 7”, care îşi propun să înăsprească regulile cu privire la poluatori precum oxizi de azot şi monoxidul de carbon. De asemenea, normele Euro 7 sunt concepute să abordeze particulele poluante rezultate din procesul de frânare şi din anvelope. Normele Euro 7 ar urma să intre în vigoare la 1 iulie 2025 pentru autoturisme şi utilitare, iar doi ani mai târziu, pentru autobuze şi camioane. În acelaşi timp, Comisia Europeană a stabilit un termen limită pentru 2035 pentru eliminarea treptată a producţiei de maşini alimentate cu combustibili fosili, deşi a introdus recent o scutire pentru acele vehicule care funcţionează cu combustibili sintetici.
România se află printre puţinele ţări, împreună cu Italia, Polonia şi Spania, care şi-au exprimat rezerve faţă de implementarea Euro 7. ”Poziţionarea Ministerului Economiei şi a României a fost clar în această direcţie. Ne-am exprimat rezervele faţă de implementarea Euro 7. Suntem una dintre puţinele ţări, împreună cu Italia, Polonia şi Spania, care am exprimat o astfel de opinie, tocmai pentru a putea să susţinem acest lanţ valoric din domeniul automotive”, spune ministrul Economiei, Florin Spătaru.
Un studiu realizat de Frontier Economics a calculat costurile per vehicul la aproximativ 2.000 de euro pentru mașini și camionete cu motor cu ardere internă și la aproape de 12.000 de euro pentru camioane și autobuze diesel. ”Aceste cifre sunt de 4 până la 10 ori mai mari decât estimările Comisiei din evaluarea sa de impact Euro 7, în care costurile per vehicul erau de 180 – 450 euro pentru mașini și camionete și de 2.800 euro pentru camioane și autobuze”, arată Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care reunește 14 mari constructori auto europeni.
În acest context, ACEA analizează impactul viitoarelor reguli prin 7 întrebări, demonstrând că propunerea Euro 7 va distrage atenţia industriei auto de la electrificare.
1. Productiv sau contraproductiv pentru mediu?
S-au înregistrat progrese semnificative în UE în ceea ce privește reducerea poluării aerului provenită de la vehicule, în conformitate cu standardele actuale Euro 6/VI. Constructorii auto consideră, astfel, că este puțin probabil ca Euro 7 să aibă un impact mult mai mare și poate fi chiar contraproductiv, deoarece riscă să încetinească reînnoirea flotelor.
În perioada 2014-2020, standardele Euro 6/VI au asigurat o reducere cu 25% a emisiilor totale de oxizi de azot (NOx) provenite de la autoturisme și vehicule comerciale ușoare și o reducere cu 36% a celor provenite de la vehicule grele. Impactul Euro 6/VI este diminuat, însă, de proporția mare de vehicule mai vechi care încă se află în circulație. De exemplu, la opt ani după introducerea Euro VI, camioanele pre-Euro VI încă reprezintă trei sferturi din total și sunt responsabile de 92% din emisiile NOx.
Potrivit producătorilor auto, propunerea Euro 7 ar reduce doar emisiile de NOx din transportul rutier cu mai puțin de 4% pentru autoturisme și utilitare ușoare (comparativ cu nivelurile Euro 6) și cu aproximativ 2% pentru camioane. Dar va implica resurse umane și financiare semnificative. Fără a aborda vehiculele mai vechi, Euro 7 va avea un impact abia perceptibil asupra emisiilor de NOx din transportul rutier.
2. Ajută sau împiedică decarbonizarea?
Toate investițiile industriei auto sunt orientate spre decarbonizarea transportului rutier, pentru a ajunge la neutralitatea climatică și pentru a îmbunătăți calitatea aerului. Propunerea Euro 7 riscă să facă tranziția ”verde” o perspectivă mai îndepărtată.
Industria auto europeană folosește la maxim de forța de muncă și capitalul pentru a îmbunătăți tehnologiile cu emisii zero, investind peste 250 de miliarde de euro în electrificare. Aceasta, alături de dezvoltarea combustibililor alternativi, este cea mai eficientă modalitate de a reduce emisiile de CO2 din transportul rutier. Este, de asemenea, de departe cel mai eficient mod de a minimiza emisiile de poluanți și, prin urmare, de a îmbunătăți calitatea aerului.
3. Ieftin sau scump?
Propunerea Euro 7 este o reformă complicată și costisitoare. Va duce la prețuri mai mari pentru consumatori și operatori, care riscă să își păstreze vehiculele mai vechi și mai poluante pentru mai mult timp. Acest lucru ar fi în detrimentul mediului și ar perturba afacerile producătorilor de vehicule. Ar reprezenta, totodată, costuri
semnificative pentru industria europeană de automobile, companiile de logistică și consumatorii, dăunând astfel unei economii europene deja fragile.
De fapt, propunerea Euro 7 va crește prețul mediu de achiziție al unei mașini noi cu 2.000 de euro. Respectarea Euro 7 va însemna și alte costuri crescute, care includ cheltuieli suplimentare de cercetare, dezvoltare și producție și testare.
4. Ușor sau complicat?
În loc să actualizeze pur și simplu reglementările Euro 6/VI, propunerea Euro 7 este mult mai strictă pentru autoturisme și utilitare ușoare și reprezintă o revizuire completă pentru camioane, implicând investiții de miliarde de euro.
Euro 7 nu este o simplă „actualizare” a reglementărilor anterioare Euro 6/VI, ci înăsprește semnificativ regulile
pentru mașini și camionete. Pentru vehiculele grele, este o revizie completă, cu strictețe sporită atât în ceea ce privește limitele emisiilor la evacuare, cât și asupra testelor. În același timp, mai spune ACEA, propunerile de testare Euro 7 sunt nerealiste, deoarece extind condițiile de testare pe șosea în situații de conducere irelevante din punct de vedere statistic. Pe de altă parte, actualele condiții de testare Euro 6/VI acoperă peste 95% din evenimentele și condițiile de condus pe șosea posibile statistic.
5. Mai mult sau mai puțin strict decât alte standarde globale?
UE are deja una dintre cele mai cuprinzătoare și stricte abordări ale emisiilor de poluanți la nivel global. Tehnologia de ultimă oră înseamnă că emisiile de la țeava eșapament abia sunt măsurabile.
Cele mai recente standarde – Euro 6/VI – au fost introduse din 2014. De atunci, au fost luate măsuri suplimentare pentru autoturisme și utilitare ușoare pentru a reduce în continuare emisiile de oxizi de azot (NOx) și particule poluante în condiții reale de conducere. Emisiile măsurate pe drum cu ajutorul sistemelor portabile (PEMS) sunt acum la un nivel abia măsurabil. China, Japonia și Statele Unite au, de asemenea, reglementări pentru reducerea emisiilor vehiculelor, dar acestea nu sunt la fel de stricte ca în UE.
6. Termene realiste sau nerealiste?
Industria auto europeană are nevoie de un timp adecvat pentru a dezvolta și implementa tehnologii de reducere a emisiilor în vehiculele noi. În forma sa actuală, propunerea Euro 7 conține termene nerealiste din punct de vedere ingineresc. Este puțin probabil ca Euro 7 să fie adoptat înainte de sfârșitul anului 2024. Este necesar un termen de cel puțin trei ani pentru astfel de schimbări majore.
Propunerea nu oferă un timp suficient pentru dezvoltarea, proiectarea, testarea și aprobarea de tip a tuturor modelelor și variantelor de motoare cu ardere și a vehiculelor electrice vizate de Euro 7. Autoritățile de omologare de tip nu ar avea capacitatea de a gestiona creșterea așteptată a cererilor. Acest lucru ar duce efectiv la o oprire a vânzărilor pentru multe vehicule, iar cu cât timpul de livrare este mai scurt, cu atât va fi mai mare creșterea costului vehiculului, din cauza capacității limitate a furnizorului pe termen scurt.
7. Bun sau rău pentru competitivitatea industriei?
Industria auto din Europa este un motor principal al creșterii economice a UE. Propunerea Euro 7 înseamnă că anumite modele și segmente de vehicule nu mai pot fi produse în UE.Totodată, propunerea Euro 7 riscă să încetinească tranziția către transportul cu emisii zero, fiind necesare investiții semnificative pentru a respecta termenele nerealiste. Drept urmare, impactul economic negativ va afecta competitivitatea globală a industriei auto din UE.
În paralel, alte regiuni economice majore creează un mediu investițional atractiv pentru industria transporturilor. Drept urmare, spune ACEA, Europa are nevoie de o strategie a UE rațională și holistică, care să stimuleze investițiile substanțiale în transportul cu emisii zero în Europa și realizat în Europa.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2023, Suplimentul ”Finanțarea și administrarea mașinilor de companie”)
CITEȘTE ȘI:
România a intrat în linie dreaptă pentru adoptarea generalizată e-factura
OMV Petrom va instala peste 400 de puncte de încărcare pentru mașini electrice
Comentați?