Advertisement

electrice
Home Piaţa auto Flotă verde Va fi 2030 termenul obligatoriu pentru înverzirea flotelor?

Va fi 2030 termenul obligatoriu pentru înverzirea flotelor?

În timp ce Executivul comunitar se pregătește să-și dezvăluie, în trimestrul III din 2023, inițiativa privind înverzirea flotelor corporative – Greening Corporate Fleets, 30 de corporații și organizații cer stabilirea unui obiectiv obligatoriu pentru ca toate mașinile noi de companie să fie electrice începând cu 2030, iar ONG-ul Transport & Environment a modelat impactul ecologic pozitiv al acestei ținte.

Detaliile planurilor Comisiei Europene referitoare la inițiativa privind înverzirea flotelor corporative (Greening Corporate Fleets) sunt puține. Ceea ce se cunoaște până acum sunt intențiile de a propune acțiuni care să stimuleze adoptarea vehiculelor cu emisii zero în flotele corporative, anunțate în Strategia de mobilitate durabilă și inteligentă din 2020, și propunerile din Strategia RePowerEU, lansată ca urmare a crizei energetice cauzate de războiul din Ucraina, în care subliniază că va „lua în considerare o inițiativă legislativă pentru a crește ponderea vehiculelor cu emisii zero în flotele de mașini publice și corporative, de peste o anumită dimensiune”.

30 de entități susțin ”ecologizarea” corporativă

Companii de top, cum ar fi Uber, Ikea, Coca Cola și LeasePlan, și-au unit forțele pentru a cere ca toate mașinile și utilitarele ușoare noi din flotele corporative din UE să aibă emisii zero până în 2030.
Coaliția celor 30 de corporații și organizații globale susține că Executivul comunitar ar trebui să ia în considerare obiectivele de electrificare pentru mașinile de companie ca parte a Inițiativei pentru înverzirea flotelor corporative.
Parlamentul European a aprobat interzicerea vânzării de mașini noi pe benzină și diesel din 2035, dar grupul celor 30, care cuprinde companii de top cu flote mari de mașini, îi cere acum președintei Ursula von der Leyen să se asigure că toate mașinile corporative noi sunt electrice până 2030.

Într-o scrisoare deschisă transmisă Comisiei Europene, coaliția susține că electrificarea mașinilor de companie reprezintă o oportunitate masivă de reducere a emisiilor de CO2, în contextul în care 6 din 10 mașini vândute în Europa fac parte din flotele corporative, iar acestea parcurg de două ori mai mulți kilometri decât mașinile private. În plus, achiziționarea de vehicule electrice ca mașini corporative va avea și un efect secundar benefic pentru restul pieței, deoarece acestea ajung, în general, pe piața second-hand după doar 3-5 ani.

„De prea mult timp, mașinile corporative nu au fost pe agenda Europei. Acest lucru trebuie să se schimbe. Comisia Europeană ar trebui să recunoască potențialul mare de electrificare a flotelor nu numai pentru climă, ci și pentru cetățenii săi, deoarece va aduce pe piață vehicule electrice la mâna a doua la prețuri accesibile”, a precizat Stef Cornelis, directorul programului ”Flote electrice” din cadrul organizației neguvernamentale Transport & Environment (T&E).

Înverzirea flotelor, întârziată

Flotele corporative formează cea mai mare piață auto din Europa. Acestea reprezintă 58% din vânzările noi și – având în vedere kilometrajul lor mare – sunt responsabile pentru 74% din emisiile generate de mașinile noi. Electrificarea mașinilor corporative ar putea accelera rapid întregul proces la nivel continental și, totodată, ar reduce emisiile din transporturi în Europa, un efect crucial, având în vedere că UE și statele membre au sporit recent ambiția Regulamentului privind partajarea efortului, stabilind obiective obligatorii pentru 2030 în ceea ce privește transportul rutier, încălzirea, agricultura, deșeurile și sectorul echipamentelor industriale mici.

Cu toate acestea, piața flotelor rămâne în prezent în urma celei de mașini personale în ceea ce privește adoptarea de vehicule pur electrice, potrivit T&E. ONG-ul citează statisticile publicate de Dataforce, care arată că doar 10,8% din mașinile noi corporative au fost pur electrice pe baterie în 2022, comparativ cu 14,5% în sectorul de retail.

Cifrele anunțate de marile companii de leasing arată că aproximativ 30% din noile comenzi și livrări sunt vehicule ”verzi”, ce includ mașini electrice pe baterie, dar și vehicule hibride plug-in, despre care T&E susține că produc de cinci ori mai multe emisii decât arată datele oficiale WLTP, din cauza autonomiei reduse și a unei lipse de discipline a șoferilor în reîncărcarea bateriilor pentru motorul cu emisii zero. Potrivit T&E, 71% din noile PHEV sunt vândute pe canalele corporative, deoarece companiile și șoferii selectează mașini mai ecologice din motive de taxare.

Avantajele Obiectivului 2030

Stabilirea obiectivului obligatoriu ca toate mașinile corporative noi să aibă 100% zero emisii până în 2030 ar crește cu 11 milioane numărul de vehicule electrice pe drumurile europene și ar economisi încă 30 de milioane de tone de CO2e la finalul deceniului.

În plus, o țintă obligatorie ar garanta cererea viitoare de vehicule electrice pentru constructorii auto, în contextul în care aceștia investesc deja în unități de producție pentru mașini ”verzi”. În plus, oferta de vehicule electrice pe piața second-hand ar crește, creând posibilitatea unei selecții mai largi de mașini la prețuri accesibile pentru cumpărători.

„Faptul că mașinile corporative rămân în urmă în procesul de trecere la vehicule electrice pe baterie este pur și simplu inacceptabil. Companiile ar trebui să fie în fruntea tranziției la mobilitatea electrică. Beneficiază de o reducere generoasă în impozitarea mașinilor și dispun de resursele financiare necesare pentru ecologizarea parcului auto. Comisia Europeană are ocazia să inverseze această tendință prin stabilirea de obiective obligatorii privind electrificarea mașinilor de companie. Acest lucru ar supraalimenta utilizarea mașinilor electrice în Europa și ar putea aduce până la 12 milioane de vehicule mai ”curate” pe piața second hand, iar, astfel, mobilitatea curată și la prețuri mici va deveni mai accesibilă pentru mult mai mulți cetățeni din UE”, a conchis Stef Cornelis.

Totodată, obiectivul 2030 va influența și reducerea în continuare a importurilor de petrol cu încă 208 milioane de barili de petrol până la finalul deceniului și cu 1 miliard de barili până în 2040. Prin urmare, înverzirea flotelor corporative va aduce și o contribuție importantă la eforturile UE de a crește securitatea energetică și de a deveni mai puțin dependentă de importurile de petrol.

Ținta de 50% pentru 2027

Pe de altă parte, ONG-ul Transport & Environment dorește ca Executivul comunitar să stabilească și un obiectiv interimar, conform căruia jumătate dintre toate mașinile corporative noi să aibă emisii zero până în 2027, subliniind că toate obiectivele trebuie să fie obligatorii, nu voluntare.

IRU, în opoziție

Cu toate acestea, Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), care reprezintă industria transportului rutier de pasageri și mărfuri, cu accent pe vehiculele comerciale grele, susține că impunerea unei obligativități pentru companiile private de a achiziționa vehicule cu emisii zero ar fi nu numai disproporționată și nepotrivită, ci ar duce și la încălcarea legislației UE. Opțiunea de a folosi capital privat pentru îndeplinirea obiectivelor ar trebui să rămână întotdeauna în sarcina companiei private și a filialelor sale, consideră IRU.

Orice obligație de achiziție ar crea o inegalitate și mai mare între companiile care își permit să achiziționeze vehicule mai scumpe și întreprinderile mici și mijlocii pentru care acest lucru va constitui o barieră în derularea afacerilor.
În schimb, IRU îndeamnă Comisia Europeană să propună statelor membre să implementeze stimulente guvernamentale pentru a facilita adoptarea tehnologiilor neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon, inclusiv stimulente financiare pentru adoptarea de vehicule cu emisii zero, precum și sprijinirea și stimularea utilizării pe termen lung a motoarelor pe hidrogen, a carburanților sintetici și a combustibililor neutri din punctul de vedere al carbonului pentru vehiculele grele.

”Întreprinderile mici și mijlocii operează cu marje mici. Ele sunt responsabile pentru profitabilitatea lor și suportă în totalitate orice pierderi financiare. UE nu le poate spune cum să investească și să le dicteze alegerile. Inițiativa Comisiei Europene privind ecologizarea flotelor corporative ar aduce cu adevărat beneficii sectorului și obiectivelor mai largi de decarbonizare ale UE dacă rezultatul ar fi o recomandare ca statele membre să folosească stimulente guvernamentale pozitive pentru a încuraja adoptarea de vehicule bazate pe tehnologii neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon”, spune Raluca Marian, IRU EU Advocacy Director.

Drept urmare, organizația consideră că operatorii de transport rutier comercial ar trebui să aibă libertatea de a achiziționa vehiculele care se potrivesc cel mai bine modelelor lor de afaceri, iar producătorii trebuie să facă astfel de vehicule atractive și competitive.

 

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2023, Suplimentul ”Finanțarea și administrarea mașinilor de companie”)

 

 

CITEȘTE ȘI:

7 din 10 români se tem de o potențială criză economică. Barometru UNSAR – IRES

6 din 10 companii vor investi mai mult pentru a face față schimbărilor climatice

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verde

Puma Gen-E, complet electrică și fabricată în uzina Ford Otosan din Craiova, debutează în România

Ford a prezentat astăzi Puma Gen-E, versiunea complet electrică a celui mai...

România
Analize de piațăFlotă verde

Cât de ”verde” va fi parcul auto al România în 2050?

Numărul total de autoturisme din România este estimat să ajungă la 9,1...

flotele corporative
Flotă verde

De ce ar putea fi interzise mașinile termice pentru flotele corporative din 2030?

Comisia Europeană se pregătește să facă publice propunerile privind accelerarea electrificării pentru...

Electric Up 2
Flotă verdeFonduri publice

Programul Electric UP 2. Bani de la stat pentru instalarea stațiilor de reîncărcare

IMM-urile și operatorilor economici care activează în domeniul HoReCa pot accesa finanțări...