Vânzările globale de mașini electrice au crescut cu 109% în 2021, la 6,5 milioane de unități, în contextul în care piața auto mondială a urcat cu numai 4%, pe fondul restricțiilor impuse de pandemie și a deficitului de semiconductori, arată o analiză realizată de Canalys, companie de cercetare în domeniul tehnologiei.
Potrivit studiului, livrările de vehicule electrice au reprezentat 9% din vânzările totale de autoturisme în 2021.
”Cererea de vehicule electrice a rămas puternică în 2021, dar vânzările ar fi fost mult mai mari dacă nu ar fi intervenit lipsa cronică de componente care încă afectează fiecare producător auto din întreaga lume”, se menționează în analiza Canalys.
Datele companiei arată că 85% dintre vehiculele electrice vândute la nivel global au fost livrate clienților din China continentală și Europa. De altfel, jumătate din numărul mașinilor electrice, 3,2 milioane de unități, au fost vândute anul trecut în China continentală, reprezentând 15% din totalul livrărilor noi din țară. În Europa, au fost vândute 2,3 milioane de vehicule electrice, reprezentând 19% din mașinile noi. Comparativ, în timp ce cererea este în creștere, doar 4% dintre mașinile noi vândute în SUA, în 2021, au fost vehicule electrice, aproximativ 535.000 de unități.
„Peste 3,2 milioane de vehicule electrice au fost vândute în China continentală în 2021 – jumătate din toate mașinile electrice vândute la nivel mondial și cu 2 milioane mai mult decât au fost vândute în țară în 2020. În China continentală sunt lansate în fiecare lună multe modele noi, în fiecare segment important de piață, de la mașini de clasă mică, până la sedanuri și SUV-uri standard și premium. 15% dintre mașinile noi vândute în 2021 în China continentală au fost vehicule electrice – mai mult decât dublul procentajului din 2020 și există încă o oportunitate uriașă de creștere în 2022 și ulterior”, a precizat Jason Low, analist principal la Canalys
Wuling Hongguang Mini EV a fost cel mai bine vândut model electric în China continentală în 2021. Succesul său a inspirat și alți producători auto să lanseze mașini similare. Vehiculele electrice de la Tesla au ocupat următoarele două locuri, modelul Y depășind Tesla Model 3. Dar concurența pe piața chineză este în creștere. BYD și-a extins gama de vehicule electrice și a fost marca lider de vehicule ”verzi”, cu câteva modele populare electrice și hibride plug-in. Alte mărci cu vânzări puternice de mașini electrice în China continentală au inclus Aion, Changan, Chery, Li Xiang, Ora, Roewe și Xpeng.
În Europa, unde se înregistrează încă cel mai înalt nivel de adoptare a vehiculelor electrice, Tesla Model 3 a fost cea mai vândută mașină electrică în 2021, dar Volkswagen Group a fost principalul producător de vehicule electrice, vânzări importante înregistrând mai multe modele de la Audi, Skoda și VW.
„Cererea de mașini electrice continuă să fie puternică în Europa. De fapt, în multe țări europene, vehiculele electrice au reprezentat mai mult de un sfert din mașinile noi vândute. Dar clienții trebuie să aibă răbdare. Un timp de așteptare de la nouă până la 12 luni pentru un nou EV nu este neobișnuit”, a arătat Ashwin Amberkar, analist la Canalys.
Pe de altă parte, vânzările de vehicule electrice din SUA continuă să fie mai scăzute față de cele din China continentală și Europa. Doar 4% dintre mașinile noi vândute în SUA în 2021 au fost vehicule electrice, dar interesul consumatorilor este în creștere. Tesla continuă să domine vânzările de vehicule electrice în SUA, cu o cotă estimată cu puțin sub 60%.
„În SUA, vânzările de vehicule electrice ale celorlalți producători auto nu sunt deloc aproape de cele ale Tesla, deoarece livrările Model 3 au crescut din 2018. Tesla chiar depășește multe mărci de mașini premium pe piața generală. Utilitarele ușoare vor contribui, însă, la creșterea uriașă a pieței de vehicule electrice din SUA în 2022. Rivian a fost primul care a dat acest semnal la sfârșitul anului 2021, în timp ce Ford și GM se bazează puternic pe F-150 Lightning și, respectiv, GMC Hummer Pickup”, a explicat Chris Jones, analist la Canalys.
Cei mai mari producători de mașini electrice în 2021
Tesla a condus anul trecut piața mondială de mașini electrice, cu o cotă de 14%. Vânzările modelului Y au demarat pe piețele majore în 2021 și le-au depășit rapid pe cele ale Modelului 3 în China continentală și SUA. Tesla va demara producția în Europa în prima jumătate a anului 2022 și se concentrează pe livrarea modelelor existente, mai degrabă decât pe lansarea unora noi în acest an.
Volkswagen se află pe locul secund, cu o cotă de piață la nivel mondial de 12%. Producătorul auto și-a dublat vânzările de vehicule electrice în 2021 față de 2020 și a fost lider pe piața din Europa. Aproape 60% din vânzările de vehicule electrice ale grupului au fost marca VW.
SAIC, care include SGMW, compania mixtă dintre SAIC, GM și Wuling, a avut anul trecut o cotă de 11%. Cel mai mare succes în cadrul grupului încă îl reprezintă Wuling Hongguang Mini EV, care este cea mai bine vândut model din China continentală. Vehiculele electrice de la Baojun, Maxus, MG și Roewe, mărcile deținute tot de SAIC, au contribuit la succesul său.
BYD a urcat pe locul patru, cu o cotă de 9%. Vânzările sale de vehicule electrice au crescut cu peste 200% în 2021, peste 10 modele fiind disponibile în China continentală. Producătorul auto a început să se extindă și la nivel mondial, pregătind lansarea unor noi modele în 2022.
Stellantis se află pe poziția a cincea, cu o cotă de piață de 6%. Versiunile electrificate ale mașinilor compacte populare în Europa au fost cheia succesului său, modelele Peugeot, Opel/Vauxhall și Fiat înregistrând vânzări foarte bune. Stellantis va lansa patru noi platforme EV pentru a fi utilizate pentru toate vehiculele celor 14 mărci ale grupului.
BMW Groupe a deținut o cotă de 5% în 2021, crescând vânzările de vehicule electrificate cu 70%, dar a pierdut teren în fața concurenților săi cu un avans mai rapid. Cel mai vândut vehicul electric al său în 2021 a fost BMW iX3, construit în China, care este, de altfel, și cea mai mare piață a sa. Mini Cooper SE a fost al doilea cel mai bine vândut vehicul electric al grupului, depășind cifrele înregistrate de BMW i3.
Hyundai Motor Group a obținut o cotă de 5% din piața vehiculelor electrice în 2021. Hyundai și Kia au avut rezultate bune cu modelele lor „gemene”. Hyundai Ioniq 5 și Kia EV6 au fost lansate la jumătatea anului 2021, în timp ce Hyundai Kona și Kia Niro s-au vândut destul de bine în 2021. Potrivit Canalys, grupul a gestionat deficitul de semiconductori mai eficient decât majoritatea concurenților.
Sursa foto: Canalys
CITEȘTE ȘI:
Comisia Europeană a finalizat pachetul de sancțiuni impus Rusiei. Sunt vizate 5 mari domenii
Noi noduri rutiere pe autostrăzi. Cine va elabora documentația
Comentați?