România are, în prezent, 1.008 kilometri de autostradă și drum expres în exploatare, alți 834 km contractați și încă 95 km în licitație, potrivit calculelor Asociației ”Pro Infrastructură”.
Conform sursei citate, suma totală contractată este de 10,8 miliarde euro (fără TVA) la care se adăugă alte 2,1 miliarde euro estimate pe cele 4 proiecte aflate în procedură de achiziție, din care 1,37 miliarde euro numai pentru lotul Poarta Sălajului – Nușfalău, care include Tunelul Meseș, de pe Autostrada Transilvania.
Asociația ”Pro Infrastructură” mai remarcă și faptul că antreprenorii românii – UMB, Coni, Erbașu și Dimex – lucrează pe 60% din cei 834 km parafați și însumează 50% din valoarea totală a loturilor.
Turcii (Makyol, Alsim Alarko, Mapa-Cengiz, Ozaltin și Nurol) construiesc 20% din rețeaua aflată în execuție, dar au proiecte foarte grele și scumpe, așa că dețin 25% cotă de piață din punct de vedere valoric.
Italienii (WeBuild și Pizzarotti) construiesc aproape 13% din lungime cu 17% valoric, iar cele două companii de origine austriacă, Strabag și Porr, sunt responsabile cu 4,6% din rețea și 4,9% valoric.
Ceilalți doi antreprenori rămași, grecii de la Aktor și chinezii de la CCECC, au împreună 3,2% din totalul kilometrilor contractați și 2,3% din bani.
Potrivit asociației, în 2023 au fost inaugurați 13,55 km pe lotul Nușfalău -Suplacu de Barcău, parte din Autostrada A3. Miercuri, 29 noiembrie 2023, se va deschide primul segment din Autostrada de Centură București A0, însă doar între nodurile cu DN 1 și A3, adică 9,5 km. Următorul sector cert este tot pe Autostrada A0, dar pe semi-inelul de sud, între DN 5 și DN 6 (10 km), probabil în jurul datei de 10 decembrie.
Șanse foarte bune de deschidere a circulației sunt și pe lotul Chețani – Câmpia Turzii (15,7 km), parte din Autostrada Transilvania A3, un record național: inaugurare cu peste 8 luni înainte de termen. dar la limită, în perioada 15-20 decembrie.
”Deci dacă adunăm loturile certe/cu șanse foarte bune, avem 48,75 kilometri noi de autostradă în 2023, media mediocră a ultimilor 5 ani. Celelalte două sectoare de drum expres, DEx12 Slatina – Colonești (31,75 km) și DEx11 (rebotezat aiurea DEx16) între A3 și Centura Oradea (13 km), au șanse 50-50 și le vom vedea inaugurate doar dacă ține vremea și antreprenorii vor trage la maxim pe ultima sută de metri”, precizează Asociația.
Potrivit organizației, pe cei 31,75 km din DEx12 oficialii CNAIR ”au tergiversat nepermis o banalitate birocratică la Jitaru și descărcarea provizorie de la Colonești, iar celor de la UMB acest lucru le-a convenit de minune (motiv de extensie de timp), așa că dintr-un tronson pe care-l dădeam sigur la început de 2023 a devenit unul de «Doamne-ajută!»”.
Asociația ”Pro Infrastructură” mai arată că pe cei 13 km de drum expres ai legăturii A3 -Centura Oradea, antreprenorul Strabag are termen martie 2024 și vrea să-i dea în trafic în decembrie, la limită, dar mai are multă treabă de făcut, iar vremea și ultimele livrări necesare pot pune bețe în roate.
”Deci DOAR DACĂ se aliniază toate planetele, la sfârșit de an vom avea 93,5 kilometri noi de autostradă și drum expres pe care putem circula, plus 10 kilometri de autostradă muzeu pe A0 Nord 2 fiindcă iresponsabilii CNAIR nu au făcut descărcarea provizorie promisă de peste un an”, conchide Asociația ”Pro Infrastructură”.
Sursa foto: Asociația ”Pro Infrastructură”
CITEȘTE ȘI:
Volkswagen ia în discuție reducerea forței de muncă pentru a-și recăpăta competitivitatea
Anul 2023 este un an bun pentru industria de leasing și pentru BRD Sogelease
Comentați?