Noul VW Multivan intrigă prin combinația dintre simplitatea aspectului și complexitatea funcțiilor. Bătrânul Bulli ar fi mândru de strănepotul său în care și-au dat întâlnire luxul și sobrietatea!
Vanul negru cu fason de Predator s-a oprit la bordură în liniște mormântală. Fără explozii în camerele de ardere. Doar un val de electroni care îți trimite fiori pe șira spinării. Într-o atmosferă clară, lipsită de gaze de eșapament, ușile laterale glisează automat, deschizând privirilor calea spre pântecele adăpostit de geamurile fumurii. Razele soarelui dezvăluie un fragment de fotoliu. O mare parte din interior se scaldă însă în umbră. Rumoare. Inimile trecătorilor bat cu putere. O bunică zămislește un chițăit scurt și-și trage nepotul de mână, în spate. Un tânăr mai citit, dar cu frică de Dumnezeu, care știe o istorioară despre microbuzul negru, își face cruce cu limba-n cerul gurii și se dă doi pași îndărăt. Tăticii sunt însă acaparați precum Mowgli de prezența hipnotică a lui Kaa.
Un lucru e cert, mașina asta atrage atenția tuturor precum Papa Francisc în robă neagră. Nu, n-am exagerat. Pentru că Bulli (sau Type 2), strămoșul actualului Multivan, a rămas o adevărată religie printre aventurieri, timp de șapte decenii, tocmai pentru că a fost diferit. Deci, bun venit în centrul atenției! E uimitor cum un desen atât de curat poate să frapeze atât de mult. Or fi farurile LED Matrix disponibile standard, or fi jantele Toshima pe 18 inchi de 464 de euro sau poate chiar culoarea Neagră Deep perlat de 974 de euro… Nu știu. Știu doar că prezența Multivanului trezește emoții puternice.
În interior, Multivan e la fel de simplu ca orice Volkswagen. Are trei ecrane și un singur buton, cel al avariilor. Instrumentarul Digital Cockpit Pro de 10,25 de inchi este configurabil, ecranul central de 10 inchi are o grafică frumoasă, dar se poate dovedi un pic cam alambicat în operare. În sfârșit, mai există și un head-up display, de 1186 de euro, proiectat pe parbriz. În rest, multe comenzi virtuale care amintesc de Golf, inclusiv cele pentru volumul sunetului și reglarea temperaturii, ce se realizează prin glisarea degetului pe o suprafață tactilă. Bun venit în viitor! Un viitor care le va plăcea împătimiților de gadgeturi. Nu și mie, iubitor de butoane.
Mie-mi place poziția la volan. Înaltă, ca la orice bus, cu antebrațele sprijinite natural pe cotiera ușii și pe cea rabatabilă din dreapta, cu un parbriz uriaș și cu… patru montanți în față. E drept, mult mai subțiri decât cei „tradiționali“. Explicația? Au apărut două gemulețe laterale lângă parbriz. Este mai bine la trecerile de pietoni, unde vezi ușor oamenii din dreptul stâlpilor. Pentru 696 de euro, primești scaune ergoComfort, care elimină complet oboseala la drumurile lungi. Au masaj, reglaje electrice, inclusiv lombar, și memorii pentru trei poziții. În spate se urcă ușor prin deschiderea largă a celor două uși culisante, opțional electrice, pentru 83 de euro. Iar acolo te așteaptă scaune individuale, cu câte două cotiere, mufe USB-C și, pentru 696 de euro, cele două din rândul 2 sunt încălzite. Dacă pliezi scaunul din mijlocul rândului 3, îl transformi într-o cotieră cu suporturi de pahare.
Și mai e și insula care culisează între primele două rânduri de scaune. Poți s-o transformi în măsuță pentru pasagerii din rândul 2 sau s-o pliezi și s-o împingi între scaunele din față, eliberând loc în spate.
Toate detaliile pot fi descrise în cuvinte și cifre, dar senzația premium nu. E ceva ce numai divizia de vehicule comerciale a nemților se pricepe să facă și implică toate simțurile călătorilor. Totul – liniștea rulării, echilibrul suspensiei, calitatea finisajelor, confortul scaunelor, iluminarea interioară – conlucrează ideal pentru a oferi supremul.
Firește, chiar și supremul lasă loc de mici critici. Hayonul, care, pentru 783 de euro, se deschide electric, dezvăluie un spațiu de 509 l cu scaunele din rândul 3 date la maxim în față. Dar așa nu vei mai avea prea mult loc pentru genunchi, iar dacă le tragi înapoi, portbagajul intră la apă, ajungând de 380 l. Soluția e simplă. Dacă vrei spațiu mai mare, îți cumperi versiunea lungă. Pentru aproximativ 1500 de euro în plus, vei primi 220 l (respectiv 134 ) în plus pentru bagaje.
La cealaltă extremitate a versiunii eHybrid lucrează un sistem PHEV cunoscut de la Golf. Dezvoltă 218 CP, deci nu vei duce lipsă de putere. Nici măcar atunci când bateria e pe sponci. De fapt, dacă nu încarci la priză, cel mai des vei vedea pe display un nivel de încărcare a bateriei de 1%. Ei bine, e suficient pentru a da un boost la depășiri, deci vei avea permanent 218 CP. Acum, trebuie să înțelegi că herghelia se luptă cu 2,2 tone, deci îți imaginezi că are reprize alerte, dar nu fulgerătoare. Clar, dacă aș avea de ales, mi-aș face cadou un diesel. Celebrul 2.0 TDI va veni peste câteva luni. L-aș comanda fără regrete.
Clar, versiunea eHybrid se justifică pe deplin când ai o priză disponibilă și nu ai distanțe lungi de parcurs. O ții la încărcat fie acasă, fie la muncă, iar bateria te ține, conform normelor WLTP, minimum 46 km. Pe mine, m-a ținut 30–35, la 3-6° C, prin București, în trafic de weekend, cu căldura pornită la 22°C. Cei 330 Nm ai motorului electric țin pasul fără efort cu traficul urban. Dacă însă pleci la plimbare prin oraș cu bateria goală, mizează pe un consum de 12 l/100 km. Mizează și pe un transfer fin între termic și electric, mai ales când nu exagerezi cu pedala. Mașina induce un minunat sentiment de relaxare.
Am scos-o din oraș, pe ruta București – Câmpina – retur, cu mers economic la dus și sportiv la întors, și a consumat 7 l/100 km. Dar, dincolo de valori, e admirabil cum programele de rulare disponibile adaptează caracterul lui Multivan la cerințele șoferului. Alege Eco sau Comfort și vei primi un model comod și relaxant. Selectează Sport, și suspensia adaptivă de 1291 euro limitează puternic ruliul, transformând Multivanul într-un „coupé al vanurilor“.
Dar și celelalte două motorizări merită luate în considerare. Dacă mergi des cu mașina goală și n-ai acces simplu la priză, nici versiunea 1.5 TSI, mai ușoară și mai simplă, nu e de lepădat. Dimpotrivă, cel mai sportiv dintre motoare este 2.0 TSI – firește, cu costurile de rulare aferente.
Verdict Multivan T7
Legenda merge înainte. Multivan T7 are un aspect simplu și profită de experiența Volkswagen pentru a oferi ce e mai bun în materie de confort printre vehiculele comerciale.
Avantaje
- Platformă ridigă, care nu scoate zgomote în mers
- Calitate înaltă a asamblărilor
- Echilibru între ținută de drum și confort
- Dotări complete
Dezavantaje
- Preț pe măsura ofertei
- Sistem hibrid plug-in nepotrivit spiritului modelului
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2022)
CITEȘTE ȘI:
FIAT Doblò și E-Doblò. Instrumentul perfect pentru oraș
IVECO a donat Crucii Roșii Române 3 vehicule de 150.000 de euro
Comentați?