Flote urbane, fiți pe fază! Acum puteți avea și puțin hatchback, și puțin SUV, pentru că Mazda a inventat un segment nou. Noua Mazda CX-30 derivă din Mazda3 și se situează în gama niponilor între CX-3 și CX-5. Foto: Mazda
Mazda a luat buretele și a șters granița dintre hatch-urile și SUV-urile compacte. Pe locul unde se afla până acum linia de demarcație, a apărut un specimen numit CX-30. Poate fi interpretat în două feluri, fără riscul de a greși. Fie drept o Mazda3 înălțată și mai lungă cu 10 cm, dar care păstrează doar interiorul și tehnica hatch-ului compact, oferind un exterior complet redesenat, fie ca pe un crossover situat între CX-3 și CX-5. Bun, și atunci de ce n-a fost botezat CX-4? Pentru că japonezii i-au dat deja titulatura asta unui SUV mediu coupe aflat în oferta pentru piața din China.
Aceeași rețetă este utilizată și de Kia pentru crossover-ul xCeed, pe care tocmai l-am testat în Marsilia și despre care puteți citi în viitorul număr al revistei. Bine, ca să fim cinstiți, ideea nu e tocmai revoluționară, fiind utilizată în 2013 de Volvo V40 Cross Country și în 2018 de Ford Focus Active. Totuși, niciunul dintre ele nu aducea un design exterior nou, precum CX-30 și xCeed, ci doar niște protecții din plastic aplicate peste caroseria hatch-urilor din care proveneau și o suspensie înălțată.
Spre deosebire de ei, niponii investesc mult în CX-30 și în consecință se așteaptă ca noul crossover să devină bestseller al gamei în Europa. Adică s-o depășească inclusiv pe sora mai mică, Mazda3. Arată la fel de senzual ca și „3“-ul, dar nu refuză nici plimbările pe „coclauri“, pentru că îl protejează panourile din plastic negru dispuse de jur împrejurul mașinii. Garda la sol de 17,5 cm este cu 1,5 cm peste cea a lui CX-3 și cu 1,8 cm sub a lui CX-5. Pare o îngemănare perfectă între coupe, hatch și SUV, armonizată de filosofia de design Kodo și desăvârșită de splendida culoare Soul Crystal Red (630 euro fără TVA).
Citește aici testul cu Mazda3, modelul din care provine CX-30!
La interior sunt întâmpinat de aceleași elemente de la „3“, iar asta e foarte bine: n-am nimic să-i reproșez compactei, nici ca ergonomie, nici ca dotări. În plus, calitatea asamblărilor și materialele din habitaclu sunt de top: mai puțin plastic și mai multă imitație din piele pe uși și pe bord creează o atmosferă premium. Mă asistă displayul head-up proiectat pe parbriz (inclus în pachetul Luxury), care afișează inclusiv limitele de viteză și indicațiile sistemului de navigație. Comenzile climatizării sunt separate de cele ale sistemului multimedia, care, apropo, poate fi controlat doar din jog-ul de pe tunelul central, pentru că ecranul de 8,8 inci nu este tactil. Nicio problemă, pentru că meniul simplu și cele patru butoane-scurtături din jurul lui îmi simplifică munca.
Scaunele, preluate de la hatch-ul compact, nu arată spectaculos, dar îmi „îmbracă“ natural coloana vertebrală și au reglaj electric pe înălțime în zona frontală, care mă împiedică să alunec spre înainte. Au tapițerie din piele (opțional în pachetul Luxury, care mai include scaune reglabile electric, scaun șofer cu memorie și head-up display, la 1.260 euro fără TVA), și împreună cu volanul cu reglaje ample, creează o poziție la volan extrem de bună, care, după 200 km petrecuți pe traseele din landul Hessen, nu mi-au indus vreo senzație de oboseală.
În spate se stă jos, pentru că niponii au coborât șezutul banchetei pentru a permite și călătorilor mai înalți să încapă fără efort. Pot spune că le-a ieșit parțial: pasagerii de 1,80 m au spațiu suficient la cap, iar dacă și în față stau două persoane de dimensiuni asemănătoare, spațiul dintre genunchi și spătarele scaunelor este de aproximativ 3 cm. Decent, dar nu impresionant, limitarea fiind cauzată de ampatamentul cu 7 cm mai mic decât la Mazda3. Nu lipsesc cotiera centrală, mânerele de viraj și gurile de ventilație (ultimele absente la hatch-ul 3), dar suspin după mufe USB (sunt disponibile doar două în față) și după o priză de 12V. Vizibilitatea laterală este, însă, excepțională, datorită liniei orizontale a geamurilor.
Ușoara limitare a spațiului la genunchi este recuperată cu vârf și îndesat în portbagaj, care are 430 l, cu 92 l peste cel al hatch-ului. Hayonul cu manevrare electrică (opțional), generos dimensionat, asigură o deschidere lată de peste 1 m și un prag de încărcare relativ jos, de 73,1 cm deasupra șoselei. Mai mult, înălțimea la care se ridică este impresionantă, de peste 1,85 m, deci nu riscați să-l loviți cu capul decât dacă sunteți foarte înalt. Portbagajul este simplu – nu veți găsi nici priză de 12V, nici buzunare laterale, dar primiți banchetă fracționată 40/60% care, odată pliată, formează o suprafață plană.
Pentru impresii de condus, verdict, date tehnice și galerie foto, apasă 2!
Comentați?