Test Mazda3 Skyactiv-G 122 și Skyactiv-D 116

De ce și-ar îndrepta companiile atenția către o mașină atât de frumoasă, și nu tocmai accesibilă? Simplu, pentru că a patra generație Mazda3 oferă multe caracteristici care fac cu ochiul flotelor auto. Test cu ambele motoare, Skyactiv-G 122 și Skyactiv-D 116. Foto: Mazda



Mazda3 Polymetal Grey

Azi o să fac exact ceea ce nu vă așteptați: o să scriu despre ce poate să facă noua Mazda3, nu despre cum arată, că asta vedem cu toții. Celor care nu văd, le spun direct că mașina asta, cu ochi de gheișă, siluetă de viespe și posterior de Monica Belluci poate ridica serios imaginea unei companii. Hai, că m-am lăsat dus de val! Să revenim la caracteristicile de interes pentru flote.

Mazda3 Polymetal Grey

Probabil o bună parte din companii vor strâmba din nas la aflarea prețului de pornire: 16.714 euro fără TVA. De ce ați plăti suma asta pentru o compactă, în echiparea de bază? Simplu, pentru că versiunea standard este mai bogată decât a tuturor rivalilor, așa cum puteți observa în caseta cu dotări. Iar pentru companii, varianta de bază este arhi-suficientă, deci nu trebuie să „vă aruncați“ la nivelul de echipare Plus, sau să comandați pachete suplimentare.

Mazda3: primele impresii la volan sunt creionate de scaunele perfecte

 

Bord Mazda3

 

Primele impresii la volan sunt creionate de scaunele perfecte: au fost proiectate pentru a menține bazinul orizontal, aidoma poziției sale firești la mersul pe jos, fapt care, după testele de aproape 200 km din Portugalia, nu mi-a creat nicio senzație de oboseală. Apoi, intră în scenă volanul cu reglaje atât de ample, atât în înălțime (cu scaunul la minimum jos, poți coborî volanul până pe picioare), cât și în adâncime (7 cm, + 1 cm față de fosta generație), încât permite șoferilor de orice statură să-și găsească ușor poziția ideală de conducere.

 

 

 

Și ergonomia este bună, cu toate butoanele aproape de mâini, în timp ce ecranele (head-up display-ul care afișează și indicațiile navigației, display-ul de 7 inci aflat între instrumentele de bord și cel de 8,8 inci al sistemului multimedia, fără touch) sunt oferite standard în prețul de bază. Tot standard primești și materiale de calitate, precum și asamblări riguroase, pentru o senzație premium.

Citiți aici testul comparativ Mazda MX-5 vs Mini Cooper S Cabrio!

În spate se stă bine, și îmi rămâne loc de aproximativ 7 cm între genunchi și spătarul scaunului (reglat pentru înălțimea mea, de 1,80 m). Filosofia „Less is more“ privează călătorii de pe banchetă de mufe USB, priză de 12V și guri de ventilație, dar nu și de mânere de viraj sau de un șezut moale și un spătar bine profilat. Aceeași filosofie se extinde și asupra portbagajului, cu un volum de 358 litri și o formă regulată, dar fără elemente ajutătoare, precum cârlige de agățat pungi, ochiuri pentru plasa de amarare, priză de 12V, șine în podea sau clapete de rabatat bancheta. Spătarul acesteia se poate plia folosind manetele de pe spătar și formează o suprafață plană. Volum insuficient? Nicio problemă: noua Mazda3 vine și în versiune sedan, cu portbagaj de 450 l, care, însă, nu a fost disponibilă la primele teste internaționale.

Portbagaj Mazda3

 

Mazda3: direcția fină și comunicativă completează imaginea unei dinamici excepționale

Probabil la fel de impresionantă ca designul exterior este dinamica mașinii: chiar dacă precedenta punte multilink a fost înlocuită cu una mai simplă, semiindependentă cu brațe retrase, stabilitatea pe viraje nu lasă loc de nemulțumiri, iar direcția fină și comunicativă completează imaginea unei dinamici excepționale. Este rezultatul unui reglaj ireproșabil al suspensiei, al deformării elastice controlate a punții spate (care, față de suspensia multilink, păstrează roata verticală pe șosea, maximizând pata de contact și, implicit, aderența) și a sistemului G-Vectoring Control Plus, care frânează individual fiecare roată, pentru o incisivitate greu de întâlnit pentru compacte. Peste toate, ESP-ul a fost reglat perfect și nu intervine peste șofer, iar direcția exactă oferă un feedback decent. Este o combinație între dinamica accentuată și aderența de top, care creează șoferului senzația că este permanent în control.

Mazda3 Polymetal Grey

Toate versiunile Mazda3 aflate la test erau în echiparea de top, Plus, cu jante de 18 inci, de aceea, dacă optați pentru versiunea standard și, implicit, pentru jantele de 16 inci, veți experimenta o ușoară scădere a ținutei de drum în favoarea confortului. Nu există cale de mijloc: jantele de 17 inci lipsesc din ofertă.

Jantă Mazda3

 

Mazda3: cele două motoare sunt economice și cultivate, însă nu prea sportive

Există, în schimb, două motoare economice și cultivate, însă nu prea sportive. Primul, Skyactiv-G de
122 CP, este un aspirat pe benzină care, deși a apărut pe piață în 2012, a fost înzestrat cu cele mai recente tehnologii: a primit sistem mild-hybrid pe 24V, cu baterie de 0,17 kWh și, în plus, poate dezactiva doi cilindri la sarcini scăzute.

 

Skyactiv-GA primit și un sistem de injecție multistage, o supapă nouă pe traseul sistemului de răcire și pistoane reproiectate, și, cu acest cumul de atuuri, a consumat în testul din Portugalia 6,1 l/100 km în condiții normale (8,8 l/100 km la rulare agresivă). Sistemul este foarte docil, cu o forță de tracțiune dezvoltată progresiv, începând de la 2.000 rpm, și care își atinge maximumul în palierul 3.000-4.500 rpm. Este un comportament clar mai plăcut decât al rivalilor cu 3 cilindri, de 1.0 litru, datorită lipsei zgomotului și vibrațiilor.

 

 

TOTUL despre Mazda2 facelift!

Motorul diesel Skyactiv-D, care și-a făcut debutul pe CX-3 anul trecut, le înlocuiește în gama Mazda pe fostele versiuni de 1.5 l și 2.2 l. Propulsorul trage constant de la 1.600 rpm, este, la fel ca fratele pe benzină, foarte bine echilibrat, și chiar mai economic decât acesta: numai 5,8 l/100 km la mers normal spre alert. Indiferent de motor, cea mai bună soluție rămâne transmisia manuală, foarte ușor și precis de acționat. Cutia automată nu alege mereu treapta optimă, retrogradează prea repede la sarcini parțiale (în combinație cu benzinarul) și crește consumul cu aproximativ 1 l/100 km, iar prețul de 2.100 euro fără TVA n-o recomandă. Indiferent de cutie, ambelor motoare le lipsește sportivitatea.

Schimbător Mazda3

Flotele cu șoferi grăbiți vor trebui, deci, să aștepte sfârșitul anului, când va apărea versiunea de top Skyactiv-X, echipată cu primul motor pe benzină cu aprindere prin comprimare de pe piață, la un preț aproximativ de 19.500 euro fără TVA. Acesta va dezvolta, foarte probabil, 181 CP și va putea fi cuplat la un sistem de tracțiune integrală.

 

 

Verdict FloteAuto

O mașină pe cât de frumoasă, pe atât de capabilă: ținuta de drum și calitatea fabricației sunt de top în segment. Prețul de pornire piperat se reflectă din plin în echiparea standard cvasi-completă. Cine-a zis că mașina de flote trebuie să fie plictisitoare și conformistă?
  • Design șarmant
  • Ținută de drum excelentă
  • Calitate ridicată a fabricației
  • Motoare economice și rafinate
  • Transmisie manuală exactă
  • Reprize lente
  • Transmisie automată neconvingătoare
Date tehniceMazda3 
ModelSkyactiv-G 122 (AT)Skyactiv-D 116 (AT)
Motor/nr. cilindriL4, benzinăL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.9981.759
Putere maximă/turație (CP/rpm)122/6.000116/4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)213/4.000270/1.600-2.600
Transmisiefațăfață
Cutie de vitezemanuală (automată), 6 tr. manuală (automată), 6 tr.
L/l/h (mm)4.460/1.795/1.4354.460/1.795/1.435
Ampatament (mm)2.7252.725
Volum portbagaj (l)358358
Masă la gol (kg)1.275 (1.300)1.299 (1.320)
Accelerație 0-100 km/h (s)10,4 (10,8)10,3 (12,1)
Viteză maximă (km/h)202199
Consum mixt WLTP (l/100 km)6,0 (6,4)5,0 (5,7)
Emisii CO2 (g/km)136 (145)132 (149)
Preț standard (euro fără TVA)16.714 (18.815)18.479
Preț Plus (euro fără TVA)17.806 (19.907)19.571 (21.672)

Adaugati comentariu