TEST COMPARATIV Jeep Gladiator vs Toyota Hilux

Toyota Hilux

Au în comun bena și apartenența la același segment, dar, conceptual, sunt extrem de diferiți. Jeep Gladiator este strălucitor și dur, în timp ce Toyota Hilux este traditional și practic. I-am pus față în față cu două motorizări turbodiesel.

Complet echipate pentru a ajunge în zone inaccesibile, gata să fie încărcate cu tot ceea ce-ți trece prin minte – legume și fructe, materiale de construcții sau lemne de foc, ori echipamente pentru aventură – pick-up-urile reprezintă o ”specie” aparte. Una care a prins pe toate meridianele, dar a găsit expresia maximă a succesului peste Ocean. Acolo unde, de peste jumătate de secol, un exponent al segmentului este cel mai bine vândut model.

Este adevărat, în cazul nostru nu am avut parte nici de întinderile nesfârșite din America și nici de tunetul unui V8. Dar n-am pierdut decât un pic din poezie. Pentru că, până la urmă, este limpede că atunci când tragi linie, fie că ai parte de o experiență în zonele rurale ori în așezările urbane de mari dimensiuni, printre citadine și SUV-uri, un pick-up este, în esență, expresia unei alte laturi a vieții.

Lucru valabil și-n cazul celor doi rivali ai nostril, ambii în versiune Double Cab. Jeep Gladiator, cu ai săi 5,59 metri, disponibil la comercializare, în Italia, în versiunea 3.0 V6 Multijet de 264 CP și 600 Nm. Născut din Wrangler, profită de clasicele trăsături stilistice ale acestuia, ca și de caracterul eclectic al legendarului off-road-er (spre exemplu, dacă-ți dorești, îl poți lăsa fără acoperiș), reușind însă să-și croiască drum spre propriul destin, distinct.

De cealaltă parte, o bucată serioasă din istoria mărcii Toyota. Hilux, aflat acum la generația a opta, a fost, de-a lungul vremii, protagonist pentru experiențe epice. Să amintim doar de faptul că a ajuns la Polul Nord magnetic și a urcat, ca nimeni altul, pe pantele dure ale celebrului vulcan islandez cu nume imposibil de pronunțat pentru non-rezidenți, Eyjafjallajökull. O generație a opta care se bucură de o masivă restilizare. Care oferă o senzație amplă de forță, chiar dacă cifrele ne relevă faptul că actualul Hilux 2.8 D4-D măsoară acum mai puțin decât predecesorul.

Ochii pe caracterul practic

Și dacă am amintit de dimensiuni, fără îndoială, când vine vorba despre un pick-up, nu proporțiile generale ale modelului sunt cele mai importante, ci bena. Și pentru că nu vorbim despre repere în ceea ce privește înălțimea (sau, în fine, limitarea este data de legile fizicii), măsurătorile clasice pe care le folosim în cazul automobilelor sunt irelevante. De această data ne focusăm pe alte cote și mai ales pe capacitatea de încărcare. Descoperind că Gladiator se oprește la 565 kg, în timp ce Hilux poate ajunge la 937.

jeep

 

Pick-up-ul american își ia revanșa la capitolul dotări ale benei. Pentru că oferă o priză de 230 V (waterproof) pe partea dreaptă a compartimentului, care se poate activa prin intermediul unui buton aflat în stânga volanului. Sau acea zonă poliedrică glisantă din lunetă. Cu dublu rol. Căci poate reduce turbulențele atunci când se merge cu toate ferestrele deschise și este utilă și pentru că poți strecura pe acolo obiectele lungi pe care le ai în habitaclu, precum undițele, și nu ai nici problema că se vor ”plimba” de colo-colo.

Un pick-up implică și personalizarea părții posterioare. Sincer, la inscripția Invincible by Toyota se poate renunța, mai cu seamă că trebuie să apelezi la portofel. Mai greu poți rezista însă tentației de a monta un bloc suplimentar de lumini pe roll-bar, care are și rolul de suport de prindere pentru curelele sau corzile de ancorare pentru obiectele voluminoase.

Apoi, desigur, în discuție intră și acoperirea de benă. Se poate opta pentru variante soft sau rigide, inclusiv cu închidere (Jeep apelează, prin tradiție la Mopar), bare de amarare, cârligele de remorcare și, în cazul Toyota, chiar și hard-topul în aceeași culoare, care-l transformă, măcar vizual, într-un off-road-er clasic.

Ce transformare

Cabina dublă sporește calitatea vieții la bord, dar acest lucru nu înseamnă că dispare complet caracterul spartan tipic segmentului. Trebuie să ai picioare lungi – sau, măcar, să nu te numeri printre persoanele scunde – pentru a beneficia de o poziție la volan care să-ți permită să conduci cu aplomb. Sigur, nu este o caracteristică restrictive complet, însă în primul caz ai șanse mai mari să te simți mai în largul tău.
Cei ce deja au experiența modelelor Jeep, se vor simți ca acasă în Gladiator. Și se vor bucura de faptul că există încă numeroase comenzi fizice, pe care le poți acționa inclusiv cu mănușile de lucru. Un alt aspect demn de remarcat este acela că interiorul (tapițerie, podeaua și panourile ușilor) sunt din materiale lavabile. Astfel că noroiul, nisipul sau pământul ajuns în cabină nu mai sunt o problemă foarte mare. Dar cireașa de pe tort este hard-top-ul din trei secțiuni, care-ți permite un contact mai bun cu exteriorul. Iar atunci când decizi să renunți de tot la acesta, îl poți pune într-o zonă dedicată, și să te bucuri de noile orizonturi deschise segmentului pick-up.

Sistemul de infotainment, deja bine-cunoscutul Uconnect (ajuns la a patra generație), beneficiază de un ecran tactil de 8,4 inchi, și este mai intuitiv și mai interesant din punct de vedere al graficii dacă-l raportăm la unitatea Toyota cu ecran de 8 inchi.

 

toyota

 

Nici Hilux nu duce lipsă de butoane fizice și, în plus, lucru care pentru mulți este important, comenzile sunt mai automatizate. Iar scaunul șoferului este reglabil electric, spre deosebire de cazul lui Gladiator, cel care nu oferă nici support dedicat piciorului stâng, lucru pe care sunt și persoane care nu-l vor agrea.
Neprețuitul sentiment de control total este prezent imediat ce te-ai așezat la volan, ambele mașini conferindu-ți senzația că privești traficul de sus. În cazul lui Gladiator însă, vizibilitatea nu este la fel de bună, din pricina stâlpului frontal și al oglinzii generoase. Dacă ambele pot conta, pentru manevrele în marșarier, pe camera spate, pick-up-ul american este singurul care oferă (contra cost) una frontală. Concepută pentru a identifica obstacolele în conducerea off-road, aceasta se dovedește de un real ajutor și în jungla urbană, atunci când vine vorba despre trotuare sau despre gropile ori gurile de canal.

După cum puteți ghici cu ușurință, traficul urban este cel în care vehiculele de acest tip se simt mai puțin confortabil. În special Gladiator, care, în mijlocul orașului, oferă imaginea unui elefant într-un magazin cu cristale Swarowski. În pofida dimensiunilor, nu duce lipsa de manevrabiltate, însă riscul de a ”ciupi” vreun obstacol este cât se poate de real, astfel că vă îndemnăm să conduceți cu cea mai mare atenție. Nici Hilux nu este o mașină mica, dar cei 26 de centimetri mai puțin pot însemna mult atunci când îl manevrezi în spații care nu-s deloc generoase.

Propulsorul turbo diesel cu șase cilindri al lui Jeep Gladiator îți oferă un răspuns prompt și viguros de la atingerea accelerației, iar grație cuplului generos, de până la 600 Nm, este gata și pentru depășiri. De partea cealaltă, unitatea cu patru cilindri a niponilor, chiar dacă oferă cu 60 CP mai puțin, nu suferă de vreun complex de inferioritate în fața rivalului. În plus, este mai puțin zgomotos, în special din punct de vedere aerodinamic, de la 100 km/h în sus.

”Americanul” iese din nou la rampă atunci când vine vorba despre suspensiile spate. Cu abilități similare cu ale lui Ram 1500, nu-ți permite să trasporți la fel de multă încărcătură precum Hilux, dar îți oferă un răspuns superior atunci când vine vorba despre obstacolele întâlnite în teren. Pe de altă parte, ambii combatanți nu strălucesc în ceea ce privește frânarea. Distanța în condiții de uscat are valori mici, ceea ce este bine, însă nu la fel stau lucrurile pe pavaj (Gladiator) sau suprafețe cu aderență scăzută (Hilux). Dificultăți întâmpină și în ceea ce privește la frânarea în condiții de încărcare la limită.

Off-road

Spre deosebire de off-road-erele SUV, pick-up-urile au un unghi de degajare mai puțin bun din pricina benei. În ciuda acestui fapt, cele două modele au avut performanțe bune pe traseul nostru de test de la Vairano, Jeep Gladiator simțindu-se un pic mai confortabil.

Sistemele 4×4 sunt similare și pun accent pe puntea spate pentru a împinge. Prin intermediul unui sistem de control dedicat (levier la Gladiator, rotiță la Hilux) se poate trece la tracțiune integrală (4H) sau cu reductor (4L). O mențiune specială merită sistemul info dedicat performanțelor în off-road de care beneficiază Gladiator, care vă permit să aveți o imagine despre diferiți parametri: de la temperaturile lubrifianților pentru motor și cutie, la unghiurile ”pitch and roll”, al direcției sau date privind poziția și locația (incluzând altitudinea).

Jeep Gladiator

(Text: Andrea Rapelli. Traducere și adaptare: Răzvan Codorean. Foto: Wolfango -Quattroruote)

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

SUV Fest 2021: Sărbătoarea SUV-urilor, în acest weekend, la TCS Racing Park

Ca număr de tichete, Rabla Plus 2021 a depășit deja programul de anul trecut

 

Adaugati comentariu