Sistemele telematice pot ieftini asigurările auto?

Asigurările telematice sunt considerate, la nivel mondial, o soluţie pentru reducerea tarifelor poliţelor auto. De câteva luni, au intrat şi în portofoliul a doi asigurători din România, iar specialiştii estimează că integrarea lor pe piaţa locală se va face abia într-o perioadă de 3-5 ani.



RCA

Fără doar şi poate, idealul în materie de asigurări auto este stabilirea unor tarife astfel încât acestea să redea cât mai fidel riscurile. Cu alte cuvinte, nivelul primei să fie corelat cu comportamentul la volan al şoferului. În practică, însă, cel puţin în ceea ce priveşte asigurările RCA, conducătorii auto au fost structuraţi ca risc doar statistic, pe clase de vârstă, nu individual. Şi astfel, nivelul primelor nu a reuşit întotdeauna să exprime riscul asiguratului, o persoană care conduce, de exemplu, 40.000 de km/an fiind evaluată similar celei care conduce doar 10.000 de km/an.

O soluţie pentru această situaţie pare că există. Ea este aplicată de câţiva ani în statele dezvoltate, iar acum îşi face simţită prezenţa şi în România. Este vorba despre asigurările bazate pe telematică, primele fiind calculate pe baza datelor colectate de dispozitive de înregistrare montate în maşină („black box” – cutii negre) sau prin intermediul unor aplicaţii disponibile pentru iOS şi Android. „Telematic” este termenul generic utilizat pentru a defini conectivitatea şi geolocalizarea pentru vehicule (autoturisme, camioane, containere, trenuri etc.).

Care este diferenţa

În varianta clasică, pentru a evalua riscurile conducătorilor auto, cele mai multe societăţi de asigurare, atât la nivel european, cât şi mondial, utilizează criterii statistice, dar statice, precum vârsta proprietarului, domiciliul, marca şi modelul, puterea motorului, vârsta maşinii, daunele înregistrate.

În cazul asigurărilor telematice, la stabilirea tarifelor sunt luate în calcul, pe lângă criteriile statice, şi patru tipuri de parametri dinamici: distanţa, timpul (după-amiază, pe timp de noapte, ore de vârf etc.), locaţia (autostradă, drum, dimensiunea oraşului, zona de parcare) şi comportamentul şoferului la volan (frânare bruscă, evenimente de accelerare, evenimente de viteză, viteza maximă etc.).

Generic, astfel de asigurări sunt denumite „Used Based Insurance” (UBI, asigurări bazate pe folosinţa masinii) sau PAYD („pay as you drive” – „plăteşti cât conduci”) ori PHYD („pay how you drive” – „plăteşti cum conduci”). În principiu, astfel de dispozitive sunt folosite de aproape 20 ani în lume pentru a înregistra eventuale furturi, recuperări sau ciocniri. În ultimii ani, utilitatea lor a fost extinsă şi pentru a monitoriza comportamentul şoferului în scopul determinării expunerii la risc.

Beneficii

Un sondaj realizat de Asociaţia Brokerilor de Asigurare din Marea Britanie (BIBA, engl.) relevă că o persoană care optează pentru  asigurări telematice reuşeşte să-şi reducă prima de asigurare auto cu 25-30%,  în unele cazuri şoferii putând economisi anual până la 1.000 de lire sterline. În Irlanda, asigurătorul AXA promovează programul „Drivesafe”, program ce are la bază tehnologia telematică şi care implică reduceri de primă de până la 20% pentru asiguraţii tineri (17-24 de ani).

Toate aceste pot fi posibile, pentru că utilizarea asigurărilor telematice permite:

– scăderea cu 40% a riscului de accidente atunci când un nou şofer are o politica telematică;

– reducerea medie cu 38% a parametrilor cu impact direct sau indirect asupra riscului de accident (vătămări, despăgubiri);

– creşterea cu 70% a numărului şoferilor care îşi îmbunătăţesc scorul de conducere după introducerea clauzei autocontrol;

– reducerea cu 30% a cererilor de despăgubire;

– scăderea cu aproximativ 10% a kilometrajului anual/vehicul dacă se adoptă clauza de asigurare auto PAYD în funcţie de numărul de kilometri parcurşi (Pay-as-you-drive).

Dincolo de avantajul ieftinii poliţei în cazul utilizării telematicii în asigurări,  Ptolemeus Consulting Group, unul din liderii mondiali ai consultanţei în domeniu, arată că mai există şi alte patru tipuri de beneficii:

  1. Beneficii sociale: Reducerea frecvenţei şi severităţii accidentelor; reducerea timpului de răspuns al accidentului; urmărirea şi recuperararea vehiculelor furate; stabilirea corectă a vinei pentru şi echitatea în soluţionarea plângerilor; reducerea conducerii autovehiculelor, reducerea poluării, decongestionarea traficului şi reducerea consumul de energie.
  2. Beneficii pentru mediu: Creşterea utilizării rutelor fără aglomerare ȋn trafic şi limitarea utilizării autovehiculelor; reducerea consumului de combustibil; îmbunătăţirea întreţinerii autovehicolelor; reducerea emisiilor de CO2.
  3. Beneficii pentru furnizorii de asigurări: Eliminarea clasificărilor eronate de risc; îmbunătăţirea preciziei preţurilor; păstrarea profitabilităţii; eliminarea cererilor frauduloase; posibilitatea unor prime reduse; reducerea costurilor de despăgubire; diferenţierea mărcii.
  4. Beneficii economice: Reducerea şansei de accidente; creşterea operativităţii procesării cererilor; detectarea precoce şi prevenirea fraudelor; stabilirea primelor pe baza profilurilor de risc.

Consiliul Concurentei, adeptul modelului

În România, oficial, modelul asigurărilor telematice a fost prezentat de Consiliul Concurenţei în perioada scandalului declanşat de transportatori cu privire la nivelul extrem de ridicat al primelor, necorelat cu riscurile. Pe fondurl protestelor, instituţia a arătat că asigurările UBI pot reprezenta o soluţie eficientă pentru calculul primelor.

„Întrucât există semnale puternice în sensul trecerii de la practicile standard de a stabili preţurile în funcţie de vârstă şi istoricul clientului către tehnologia telematică, ce suplineşte datele statistice folosite în mod uzual, recomandăm o reacţie proactivă a asigurătorilor şi brokerilor de asigurări auto din România, în sensul anticipării momentului în care utilizarea tehnologiei telematice va deveni un standard al sectorului asigurărilor auto”, spuneau, în 2016, reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

În opinia lor, expansiunea acestei tehnologii este uşurată de scăderea costurilor componentelor hardware – “cutiile negre” fiind acum mult mai accesibile, de reducerea temerilor clienţilor cu privire la un eventual comportament de tip «Big Brother» al societăţilor de asigurare, dar şi de dezvoltarea de noi aplicaţii disponibile pe smartphone. Nu în ultimul rând, mai arăta instituţia, clienţii care acceptă această tehnologie beneficiază de prime de asigurare reduse, ceea ce face ca asigurarea telematică să fie deosebit de atractivă pentru şoferii tineri.

Schimbările legislative din România

Conform schimbărilor legislative de pe piaţa RCA, şi asigurătorii din România pot lua în calcul, la stabilirea tarifelor, tilizarea tehnologiilor telemtaice de către şoferi.

Astfel, în Ordonanţa de Urgenţă nr. 54/2016 (RCA), se precizează, la articolul 18, că, „pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asigurătorul RCA ia în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani de raporturi contractuale, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum şi utilizarea unor tehnologii telematice”.

În accepţiunea Autorităţii de Supraveghere Financiară, „tehnologia telematică este definită ca tehnologia care foloseşte tehnica transmiterii la mare distanţă şi a valorificării informaţiilor, care combină informatica cu sateliţi si alte procedee moderne de comunicaţii. De exemplu, tehnologia telematică poate să se refere la dispozitivele sau aplicaţiile (smartphone, GPS) care monitorizează locaţia autovehiculului sau cum este condus acesta, monitorizare care are ca scop reducerea ratei daunalităţii şi, în consecinţă, reducerea primelor de asigurare”.

Pionierii pieţei româneşti

Primele companii de asigurări care au introdus asigurările telematice pe piaţa românească sunt Omniasig VIG şi Groupama.

Omniasig utilizează sistemele telematice pentru flotele asigurate RCA. „Am lansat acest produs alături de poliţele RCA pentru atragerea flotelor mari şi pentru a putea îmbunatăţi rezultatul tehnic al acestora”, a explicat Mihai Tecău, preşedintele Directoratului şi CEO. Pentru acest an, obiectivul asigurătorului este de a monta aproximativ 3.000 de dispozitive telematice la companiile care deţin flote de vehicule şi care au un istoric mai puţin bun.

La rândul ei, Groupama Asigurări a lansat, anul trecut, un proiect pilot prin care utilizează sistemele telematice pe segmentul CASCO, la poliţă fiind ataşată clauza Autocontrol. Potrivit reprezentanţilor companiei, clauza nu presupune plata unor prime suplimentare, aceasta fiind axată pe evaluarea profilului conducătorului auto şi ajustarea primelor de asigurare în funcţie de scoringul obţinut. Clauza poate fi ataşată unei poliţe CASCO atunci când asiguratul alege plata în patru rate şi prima totală este mai mare sau egală cu 800 euro/an. Achiziţionarea acestei clauze aduce o reducere de 20% la prima rată. Conform reprezentanţilor Groupama, până în prezent, reducerea medie acordată clienţilor este de 25,5%. Din punct de vedere al profilului celor care au optat pentru clauza Autocontrol, jumătate sunt persoane fizice, restul fiind, în general, microîntreprinderi cu un număr mic de angajaţi. „Telematica este un lucru extrem de simplu: ai o maşină, pui un black box pe ea, care transmite date către un server, ai un set de algoritmi care interpretează datele şi îţi furnizează un scor, iar acel scor îl aplici în modelul de pricing al tău, fie că vorbim de CASCO sau RCA”, explică directorul general adjunct al Goupama, Călin Matei. În opinia sa, produsele tradiţionale depind de autovehicul şi de datele şoferului, dar stilul de conducere al şoferului este mult mai important decât vârsta sau unde locuieşte acesta. „Modul în care el conduce maşina este mult mai relevant. Ca atare, noul produs telematics ţine cont în proporţie de 50% de stilul de condus. Această soluţie este una câştigătoare pentru toate părţile. Clientul poate reduce preţul poliţei dacă are un stil de condus bun, primeşte servicii suplimentare (asistenţă imediată), există posibilitatea localizării maşinii dacă este furată. În ceea ce priveşte asigurătorul, poate înţelege riscul mult mai bine şi oferă preţul adecvat, pentru că sunt colectate date relevante”, conchide Călin Matei.

Cu toate acestea, specialiştii spun că, în prezent, nu există o preocupare deosebită a şoferilor români spre utilizarea sistemelor telematice, deşi acestea le pot reduce tarifele poliţelor CASCO sau RCA. Potrivit directorului general al Institutul de Studii Financiare (ISF), Ion Stancu, integrarea semnificativă a asigurărilor telematice în România s-ar putea face într-o perioadă de 3-5 ani.

„Rata de adoptare a asigurărilor telematice este redusă în România. Clienţii cu mai multă înclinare spre telematică în asigurări ar fi cei care circulă rar cu maşinile lor personale – au maşină de serviciu sau cu maşini scumpe, de colecţie”, punctează Ion Stancu. Din punctul său de vedere, un beneficiu important îl constituie faptul că tehnologiile telematice determină atât o creştere a ponderii clienţilor cu riscuri mici cărora li se oferă discounturi semnificative, cât şi o reducere a fraudelor în asigurările auto.

Cum creşte piaţa mondială

Conform firmei de consultanţă Oliver Wyman, asigurările auto telematice vor creşte cu 40% pe an, ajungând să reprezinte o piaţă de 3,6 miliarde dolari până în 2020, adică peste numai doi ani. Pe de altă parte, consultanţii de la EY estimează că, tot peste doi ani, asigurările UBI vor acoperi 15% din piaţa mondială de profil, în timp ce Deloitte ia în considerare o acoperire de 17% numai în Europa.

Statisticile Ptolemeus Consulting Group arată că aproape 6 milioane de persoane în lume au optat pentru asigurările de tip UBI, cele mai avansate state în implementarea lor fiind SUA (din 1997), Italia (din 2003) şi Marea Britanie (din 2007). De altfel în Italia, datele de piaţă arată că în 2013, la 10 ani după lansare, 5% din conducătorii auto plăteau asigurări UBI, ceea ce înseamnă că fusese atinsă masa critică necesară pentru ca această linie de business să devină profitabilă. În ultimul timp, modelul s-a extins şi în Franţa, Australia, Noua Zeelandă, Germania, Spania şi Rusia.

Informaţii ce pot fi furnizate de tehnologia telematică

– Lista tuturor călătoriilor efectuate de autovehicul cu hartă detaliată a călătoriei

– Durata fiecărei călătorii individuale

– Distanţa dintre fiecare calatorie individuală

– Timpul de pornire pentru fiecare călătorie individuală

– Timpul de încheiere pentru fiecare călătorie individuală

– Viteza medie a fiecărei călătorii individuale

– Viteza maximă a fiecărei călătorii individuale

– Stilul de conducere. Un scor combinat bazat pe două nivele de acţiune de frânare, accelerare si viraj (numai dacă aparatul de înregistrare este echipat cu un accelerometru cu 3 axe)

– Harta detaliată a călătoriilor pentru fiecare călătorie individuală

– Durata totală a tuturor călătoriilor înregistrate

– Distanţa totală pentru toate călătoriile înregistrate

– Timpul zilei. Un tabel care stochează zilnic orele în care vehiculul este condus

– Călătorii lungi. Procentul de călătorii fără pauză şi cu o durată care depăşeşte pragul predefinit de către compania de asigurări

– Timpul nelivrat.Timpul total petrecut în trafic fără mişcare (indicând blocaje de trafic şi aglomerări).

Profilul asiguratului

Astfel de poliţe, spun consultanţii în telematică, sunt destinate în principal şoferilor tineri, celor începători, celor care merg cu viteză moderată, care au un comportament ireproşabil la volan, celor care parcurg distanţe scurte (traseul casa – serviciu) sau celor care conduc doar ziua.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2018)

Adaugati comentariu