Pleacă Ford din Europa?

Va urma Ford exemplul companiei General Motors, părăsind piața europeană? Planurile de restructurare combinate cu pandemia de Covid-19 par a îndrepta compania spre un deznodământ inevitabil. Pleacă Ford din Europa?
Ford Puma

Companiile americane nu s-au prea descurcat în Europa, dacă ne referim la industria auto. Cel mai răsunător exemplu este cel al companiei GM, care, după o perioadă de 17 ani consecutivi în care a încasat pierderi de 20 de miliarde de dolari, a capitulat: a vândut mărcile Opel și Vauxhall grupului PSA și s-a retras de pe bătrânul continent. Acum, după preluare, cele două mărci au început să producă bani, sub mâna de fier a lui Carlos Tavares, mai-marele grupului PSA.

Pleacă Ford din Europa? floteauto.ro

Istoria se repetă, ce-i drept, la scară ceva mai mică, cu Ford. Între 1998 și 2018, compania americană a înregistrat pierderi în 12 ani pe piața europeană, iar asta cere măsuri. La începutul lui 2019, șeful Ford, Jim Hackett, a făcut public planul de restructurare, iar prezența în Europa rămăsese în cărți, în ciuda tuturor zvonurilor care dădeau Ford ca și plecat de pe continent. Oricum, planurile prevedeau închideri de uzine, reducerea celor 51.000 de locuri de muncă din staff-ul companiei la numai 39.000 și o prezență mai puternică în segmentul SUV-urilor.

Totuși, pandemia de Covid-19 care a lovit toate companiile în plin a afectat și planurile Ford, care a încasat pierderi globale de aproximativ 560 mil. euro în primul trimestru, pierderi care ar putea crește la valoarea catastrofală de 4,5 mld. euro în al doilea trimestru. Această perspectivă sumbră a determinat compania americană să ia măsuri fără precedent, de la întârzierea lansărilor de noi modele, la sistarea programului de conducere autonomă și chiar la oprirea colaborării dintre Lincoln și Rivian, producătorul american de pick-upuri și SUV-uri electrice. Ce va urma? Pleacă Ford din Europa?

Deci pleacă Ford din Europa?

Colegii de la autocar.co.uk l-au întrebat pe analistul Felipe Muñoz de la JATO Dynamics, iar acesta le-a răspuns că e prea devreme ca să concluzionăm asta.

”În orice caz, situația actuală va avea consecințe asupra pieței auto. Foarte probabil, vom vedea mai multe colaborări, înțelegeri, alianțe și chiar fuziuni”, a spus Muñoz. ”Cazul Ford Europe nu este chiar similar cu cazul GM. Ford are operațiuni mai solide în Europa și nici nu suferă de problemele pe care GM le-a avut în State (în 2008, GM intrase în insolvență). Totuși, există și asemănări: gama de autoturisme este similară, Ford este afectat suplimentar și de Brexit, și este extrem de dependent de piețele NAFTA (SUA, Canada, Mexic), fapt care îi lasă cu puține resurse pentru piețele din Europa și Asia”.

Iar Ford deja are în derulare o colaborare cu VW pe ramura vehiculelor utilitare, în urma căreia vor lua naștere van-uri și un pick-up, pe care cele două companii le vor vinde cu nume diferite. Iar zona vehiculelor comerciale este fix cea din care Ford scoate bani. De asemenea, colaborarea se extinde și la propulsoarele electrice și la platformele dedicate modelelor electrice.

Totuși, este posibil ca, pe termen scurt, Ford să se restructureze… din nou în Europa: probabilitatea cea mai mare este să închidă (sau să micșoreze producția) uzinei din Dagenham (Regatul Unit), care produce numai motoare diesel pentru Transit și Mondeo și care ar putea fi afectată de taxele vamale induse de Brexit la importurile în UE și de scăderea cererii pentru motoarele diesel. Însă viitorul Ford pe termen mediu în Europa rămâne incert.

via autocar

Adaugati comentariu