Primele măsuri în promovarea electromobilităţii în transportul rutier vor fi instalarea unor staţii electrice de încărcare în incinta parcărilor de lungă durată şi a centrelor de întreţinere şi coordonare (CIC) de pe trei autostrăzi, se arată în Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice 2021-2030, actualizat de Guvern la începutul acestui an.
Potrivit documentului, aceste măsuri vor fi aplicate pe Autostrada Sibiu – Piteşti, pe Autostrada A1, tronsoanele Nădlac–Timişoara–Sibiu şi Piteşti–Bucureşti, precum şi pe Autostrada A2, tronsonul Bucureşti–Constanţa.
În acest moment, CNAIR elaborează documentaţia pentru licitaţiile publice destinate încheierii contractelor de utilizare a zonelor de drum unde vor fi instalate aceste staţii electrice
Sunt propuse un număr de 20 de locaţii, finanţarea fiind asigurată din fonduri naţionale şi europene, precum:
- Programul Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in;
- Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM), care beneficiază de finanţare de la Fondul european de Dezvoltare Regională (FEDR) şi Fondul de Coeziune (FC).
„În perioada programatică 2014–2020 prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei – CEF sunt finanţate acţiuni ce vizează crearea unei reţele sustenabile de combustibili alternativi, fiind astfel demarată implementarea la nivel naţional, a reţelei de combustibili alternativi situată pe principalele tronsoane ale reţelei TEN-T centrale”, se menţionează în Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice 2021-2030 .
Potrivit documentului, România va implementa şi reglementările europene privind eficienţa energetică a clădirilor, care prevăd, printre altele, instalarea de staţii de încărcare.
Astfel, până la 1 ianuarie 2025, va fi instalat cel puţin un punct de reîncărcare şi va fi realizată infrastructura încastrate (tubulatura pentru cabluri electrice) pentru cel puţin un loc de parcare din cinci pentru toate clădirile nerezidenţiale cu peste douăzeci de locuri de parcare (pentru a putea asigura instalarea ulterioară a punctelor suplimentare).
Totodată, va fi instalată tubulatura pentru cabluri electrice şi pentru toate clădirile rezidenţiale noi şi cele supuse unor renovări majore, care au mai mult de zece locuri de parcare.
CITEŞTE ŞI:
Afacerile cu autovehicule şi motociclete, în creştere cu 8,7% în 2019
Carlos Bernabé, noul director general al fabricii de anvelope Continental Timişoara
Valori de referinţă pentru tarifele practicate de service-urile auto
Comentați?