Instructorii auto ar putea fi autorizaţi doar dacă au prestat această activitate timp de minimum 5 ani, fără să mai existe o condiţionare legată de angajarea la o şcoală de şoferi pe o perioadă de minim 5 ani, a propus recent deputatul Lucian Bode, persoana desemnată de Ludovic Orban pentru a prelua portofoliul Transporturilor.
Potrivit ordinului MT nr. 733/2013, Norme privind autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto, la Capitolul II, art 6, alin 4 sunt prevăzute condiţiile referitoare la competenţa profesională pe care trebuie să o îndeplinească o persoană pentru autorizarea ca instructor auto
Astfel, solicitantul trebuie să fi fost angajat ca instructor auto la o şcoală de conducători auto o perioadă de minimum 5 ani sau să fi deţinut autorizaţie de instructor auto.
„Prin aplicarea acestei reglementări autorizarea va fi obţinută doar de către cei care au fost angajaţi în firmă, ceea ce restrânge dreptul de acces la această profesie pentru cei care, de exemplu, au fost administratorii unei şcoli de şoferi şi au lucrat ca profesor de legislaţie/ instructor fără să fie angajaţi în firma respectivă”, arată Lucian Bode.
În plus, acesta consideră că există situaţii în care profesorii de legislaţie şi instructorii auto din cadrul unui liceu autorizat ca Şcoală de şoferi, din cauză că în REVISAL sunt trecuţi ca profesori titulari de specialitate şi nu maistru instructor, nu le este recunoscută vechimea ca angajat – instructor auto.
În aceste condiţii, deputatul a transmis recent Ministerului Transporturilor o solicitare de reanalizare a Ordinului nr. 733/2013 privind Condiţiile de autorizare a şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto, în sensul introducerii posibilităţii autorizării şi pentru persoanele care fac dovada ca au prestat munca de instructor auto o perioada de minim 5 ani, fără să existe o condiţionare legată de angajarea ca instructor auto la o scoală de soferi pe o perioadă de minimum 5 an.
„Relaxarea acestei condiţii trebuie privită şi ca o deschidere a pieţei, o creştere a concurenţei, iar statul are de câştigat de pe urma taxelor plătite de aceste noi şcoli de conducători auto”, susţine parlamentarul.
Ce i-a răspuns Ministerul Transporturilor lui Lucian Bode
Reprezentanţii Ministerului Transporturilor i-ar răspuns deputatului că forma actuală a textutui prevăzută la art. 6 alin. (4) din Ordinului ministrului transporturitor nr. 733/2013, a fost stabilită în urma consultărilor publice, a analizei şi dezbaterii în cadrul mai multor grupuri de lucru la care au participat atât reprezentanţi ai şcolilor de conducători auto, cât şi ai instructorilor auto, precum şi reprezentanţi ai unor instituţii publice – ARR, MAI-DRPCIV, Consiliul Concurenţei, Ministerul Muncii.
Cu aceste ocazii, au fost luate în discuţie şi formele anterioare stabilite pentru autorizarea instructoritor auto, respectiv:
a) „a activat ca angajat cu normă întreagă ca instructor auto în cadrul unei şcoti de conducători auto o perioadă de minimum 3 ani”(art. 4, tit. g) al Anexei nr. 3 a OMT nr. 1019/2009)
b) „instructorul de pregătire practică poate fi autorizat numai dacă a activat cel puţin 3 ani ca instructor auto atestat în cadrul şcolilor autorizate….”(art. I, pct. 18 din Legea nr. 218/2009)
c) „instructorul de pregătire practică poate fi autorizat numai dacă, potrivit dispoziţiitor legale în vigoare a fost angajat cel puţin 3 ani cu normă întreagă sau a activat cel puţin 6 ani ca instructor atestat în cadrul şcotitor autorizate sau dacă face dovada că a deţinut autorizaţie pentru activitatea de pregătire practică a conducătoritor auto eliberată de autoritatea competentă…”(art. I, pct. 3 din OUG nr. 34/2010).
Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au mai spus că, totodată, s-a avut în vedere şi faptul că, odată cu intrarea în vigoare a Ordinutui ministrului transporturilor nr. 733/2013, instructorii auto organizaţi în regim juridic de persoane fizice sunt autorizaţi ca şi şcoată de conducători auto, spre deosebire de actele normative anterioare care prevedeau autorizarea ca instructor auto in condiţiile efectuării numai a pregătirii practice a persoanetor In vederea obţinerii permisului de conducere auto.
Oricum, Ministerul Transporturilor nu a respins propunerea deputatului Lucian Bode. I-a transmis doar că sugestiile transmise sunt în atenţia instituţiei „în vederea analizării oportune cu asociaţiile profesionale şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale”.
Dacă Guvernul Orban va primi votul de încredere al Parlamentului în data de 30 octombrie, situaţia s-ar putea schimba, iar condiiţile de autorizare a instructorilor auto vor fi relaxate.
CITEŞTE ŞI:
Municipiul Galaţi va avea şi Variantă de Ocolire, şi Şosea de Centură
Autostrada Sibiu – Piteşti va costa 1,3 mld. euro. Când va fi gata
Cum scapi de amenda pentru folosirea telefonului la volan
Comentați?