Înmatriculările de autoturisme au scăzut ușor, cu 1%, în primele 11 luni

Înmatriculările de autoturisme în România au scăzut ușor în primele 11 luni, cu 1%, comparativ cu perioada similară anului trecut, timp în care autoturismele “electrificate” au ajuns să dețină o cotă de piață de 14,2%, de peste două ori mai mare decât cea pe care o aveau în perioada similară a anului trecut.
Înmatriculările

”În primele 11 luni ale anului 2021, observăm o evoluție mixtă în ceea ce privește înmatriculările de autovehicule, majoritatea lunilor fiind în creștere semnificativă față de 2020, dar prin raportare la o bază foarte mică in 2020 (perioada stării de urgență). Luna noiembrie 2021 vine cu o scădere de 10,8% față de luna similară a anului 2020”, a arătat vineri Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA)

Pe piaţa naţională, clasamentul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale), după 11 luni din 2021, este condus de Dacia (33.250 unităţi), urmată de Ford (10.714), Renault (8.879), Toyota (8.863), Hyundai (8.442), Volkswagen (8.427), Skoda (7.340), Mercedes Benz (6.474), Suzuki (4.171) şi Peugeot (3.586).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 82% din total) au înregistrat, în luna noiembrie 2021, un volum de 11.358 unităţi, cu 13,6% mai puţin decât în luna similară din 2020. Cu toate acestea, pe ansamblul celor 11 luni din 2021, se înregistrează o scădere generală de 1%, comparativ cu perioada similară a anului anterior.

Înmatriculările

Segmentarea pe clase arată că, în intervalul analizat, există o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+20,5%), Clasa B (-4,2%), Clasa C (-18,0%), Clasa D (-7%), Clasa E (+1,2%), Clasa F (+162,4%), SUV (+15,4%), MPV (-16,1%) şi Clasa Sport (-0,4%).

În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 44,1%, în creştere cu 6,3 puncte procentuale, faţă de 2020, urmat de Clasa C, cu o cotă de 27,8%, în scădere cu 5,8 puncte procentuale, şi Clasa B, cu o cotă de 20,5%, în scădere cu 0,7 puncte procentuale, comparativ cu perioada similară din 2020.

Înmatriculările

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, după 11 luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere de 0,2 puncte procentuale faţă de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 66,3%. Totodată, autoturismele cu motoare diesel au consemnat un recul de 7,2 puncte procentuale, de la an la an şi deţin o cotă de 19,5% din total.

Înmatriculările

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plugin), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după primele 11 luni din 2021, o cotă de piaţă de 14,2%, care este de 2,1 ori mai mare decât cea pe care o aveau în perioada similară a anului trecut (6,7%).

„Ca şi în anul 2020, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele ‘verzi’ au performat, în anul 2021, achiziţiile din această categorie s-au dublat (+108,6%), comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor plug-in hybrid (+217,1%). Cu atât mai mult, la 11 luni din anul 2021, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 1.537 de unităţi, model lansat anul acesta, Volkswagen Up! (387 unităţi, în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent cu 125%) şi Hyundai Kona (334 unităţi, în creştere cu 101,2%)”, menţionează APIA.

Înmatriculările

APIA evidenţiază că la autoturismele Plug-in, top 3 pe modele este condus de Renault Captur – cu 229 de unităţi (creştere de 114 ori faţă de anul anterior), Ford Kuga (220 unităţi, +168,3%) şi Mercedes Benz GLC (208 unităţi, +230,2%). În plus, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc modelul Toyota Corolla – cu 2.022 de unităţi (+85,7% faţă de 2020), urmată de Toyota C-HR (1.880 unităţi, +34%) şi Toyota RAV4 (1.483 unităţi, +79,1%).

În privinţa tipului de proprietar, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de persoanele juridice, care acoperă 54% din totalul achiziţiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 46%.

La categoria autovehiculelor comerciale uşoare (minibuse şi pick-up) s-a consemnat un salt de 19,7%, raportat la perioada de referinţă, o evoluţie mult mai bună decât cea a autoturismelor (-1%). În acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară
din 2020.

APIA

 

CITEȘTE ȘI:

Categoriile de persoane exceptate de la regulile de carantinare în perioada 10 decembrie – 8 ianuarie

Care este decalajul între zonele bogate și cele sărace din România. Studiul GfK Purchasing Power

 

Adaugati comentariu