În România, cea mai ridicată rată a mortalităţii pe șosele din Europa – 96/milion

România se menține pe ultimul loc în UE din punctul de vedere al siguranţei rutiere, înregistrând cea mai ridicată rată a mortalităţii cauzată de accidentele auto, de 96 de decese la un milion de locuitori, aproape dublu față de media europeană de 51/milion.
cutiile negre

Potrivit unui raport de specialitate al Comisiei Europene, cele mai nesigure drumuri din UE sunt în România, Bulgaria și Polonia.

”În 2019, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (22 de decese / milion de locuitori) şi din Irlanda (29/milion), în timp ce România (96/milion), Bulgaria (89/milion) şi Polonia (77/milion) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalităţii. Media UE a fost de 51 de decese la un milion de locuitori”, arată Comisia Europeană.

Evoluția numărului de accidente rutiere mortale, 2010 – 2019

cea mai ridicată rată a mortalităţii

Executivul comunitar estimează că, pe drumurile europene, 22.800 de persoane au murit într-un accident rutier anul trecut, cu aproximativ 7.000 de decese mai puţin decât în 2010, adică o scădere de 23%. În comparaţie cu 2018, numărul a scăzut cu 2%.

În acest context, raportul arată că o serie de state au realizat progrese semnificative, înregistrând reduceri peste medie (între 30% şi 40%) ale numărului de accidente rutiere mortale. Acestea sunt Grecia, Spania, Portugalia, Irlanda, Letonia, Lituania, Estonia şi Croaţia.

”Nici decese, nici vătămări grave pe drumurile europene până în 2050. Acesta este obiectivul nostru. Ne-am propus să reducem cu 50% numărul de decese şi cu 50% numărul de vătămări grave până în 2030 şi ştim că obiectivul nostru poate fi atins. UE a înregistrat în trecut o scădere substanţială a accidentelor rutiere mortale, însă cifrele au stagnat în ultimul timp. În plus, disparităţile dintre ţări rămân enorme. Numai printr-o combinaţie de măsuri legislative, finanţare adecvată, standarde pentru vehicule şi infrastructură, digitalizare şi schimb de bune practici ne vom putea atinge obiectivul”, afirmă comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.

La nivelul UE, tendinţa de fond rămâne descendentă, în condițiile în care opt state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente mortale în 2019: Croaţia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Letonia, Luxemburg şi Suedia.

”Cu toate acestea, progresele au încetinit în majoritatea ţărilor. Prin urmare, obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere între 2010 şi sfârşitul anului 2020 nu va fi atins. Deşi este probabil ca numărul accidentelor rutiere mortale să scadă semnificativ în 2020, ca urmare a măsurilor luate în scopul combaterii pandemiei de coronavirus, această scădere nu va fi suficientă pentru atingerea obiectivului”, precizează CE.

Deşi performanţele statelor membre în materie de siguranţă rutieră converg, numărul de decese cauzate de accidente rutiere din ţara cu rezultatele cele mai slabe (România) rămâne de patru ori mai mare decât cel din ţara cu rezultatele cele mai bune (Suedia).

Comisia Europeană estimează că, pentru fiecare persoană decedată, alte cinci persoane suferă vătămări grave, cu sechele pentru tot restul vieţii (aproximativ 120.000 de persoane în 2019). Costul extern al accidentelor rutiere a fost estimat la aproximativ 280 de miliarde euro, adică aproximativ 2% din PIB-ul UE.

 

CITEȘTE ȘI:

Traficul rutier, în creștere cu 50% în Capitală în prima jumătate a lunii mai

Comisia Europeană recomandă ridicarea restricţiilor de călătorie în UE la data de 15 iunie

Accidentele auto, unul dintre principalele riscuri care îi preocupă pe români

Adaugati comentariu