Prețul de achiziție, consumul, capacitatea portbagajului, soliditatea tehnicii: iată principalii factori pe care ne bazăm atunci când alegem o mașină pentru flote. Dar cum rămâne cu calitatea materialelor și cu cea a asamblărilor? Când mașina străbate zeci de kilometri zilnic, toate cele de mai sus pot influența gradul de oboseală a șoferului și pot da indicii clare despre rezistența în timp a mașinii. În test, Citroën C3, Ford Fiesta, Kia Rio, Nissan Micra și Seat Ibiza.
În primul rând, motorul, cu tot cu accelerații, reprize și consum, apoi transmisia, sistemul de frânare, sistemele de asistență și, probabil, frânele: acestea sunt elementele pe care orice dealer auto vă va recomanda să le verificați înainte să cumpărați o mașină. Doar că o mașină nu trebuie doar să accelereze, să vireze și să frâneze. Trebuie să fie un loc primitor și funcțional pentru șoferul de flote, să reziste în timp și să transporte în siguranță încărcătura. Dacă în fiecare număr al revistei Flote Auto găsiți tot felul de măsurători dinamice și statice, azi ne-am decis să verificăm materialele, finisajele și funcționalitatea. Le-am grupat sub denumirea generică de „factor de calitate“ și le-am notat cu maximum 5 puncte pe fiecare. Media finală va dicta și clasamentul, care poate cântări în plus la alegerea unei mașini mici pentru flote.
Habitaclu
La vânătoare de plastice moi
Volkswagen Polo – 4,13
Tabloul de bord, acoperit cu plastic moale chiar și în zona inferioară, contribuie decisiv la rezultatul excelent al germanului, favorizat de asamblarea impecabilă a panourilor. Totuși, compartimentele de depozitare nu sunt capitonate cu material moale, cu excepția compartimentului pentru încărcarea wireless a telefonului și a spațiului de sub cotiera din față.
Atenția pentru detalii este evidentă și se regăsește în mai tot habitaclul. Bordul este acoperit cu plastic relativ moale, în rest – doar plastic tare (cu excepția cotierelor de pe panourile ușilor). Comenzile, în special cele de pe volan, sunt bine realizate, ca și butoanele rotative ale climatizării, cu inele cauciucate pentru o priză bună. Singurele hibe de montaj sunt la torpedo, defectuos aliniat cu panourile din jurul său.
Nissan Micra – 4,00
Impresia lăsată de habitaclu este pozitivă, datorită tabloului de bord acoperit cu plastic moale în zona superioară și cu piele artificială în zona frontală. Asamblarea nu lasă loc de critici, cu lufturi minime și uniforme între elemente, iar comenzile sunt bine realizate și plăcute la utilizare. Singurul compartiment capitonat cu plastic moale este cel de sub comenzile climatizării.
Dacă luăm în calcul doar asamblarea, vom fi plăcut surprinși, însă bordul este realizat în întregime din plastic tare, iar singurele plastice moi se găsesc pe fețele interioare ale ușilor din față. Privitor la comenzi, potențiometrele sunt zimțate pe margine, iar butoanele au cursa scurtă și se acționează silențios. Singurele compartimente căptușite sunt cel de la baza consolei centrale si cel de sub cotiera față. Detaliu perfectibil: tasta pentru pornit instalația de sunet, aflată în interiorul potențiometrului de volum, se rotește împreună cu acesta, ajungând să fie poziționată incorect.
Kia Rio – 3,89
Nici modelul coreean nu are plastic moale pe bord și pe panourile ușilor. Pe de altă parte, asamblările sunt realizate cu grijă, iar butoanele, în special cele de pe volan, se acționează foarte plăcut. Apoi, butoanele rotative sunt zimțate, iar cele ale difuzoarelor de aer sunt cauciucate. Ca și la concurenți, numai câteva compartimente de pe tunelul central sunt căptușite.
Bordul este acoperit cu plastic tare, cu excepția zonei frontale din partea dreaptă, căptușită cu stofă. Textura fiecărei piese este uniformă, dar dacă privim două piese adiacente, găsim diferențe. Nimic de reproșat la asamblarea pieselor, mascată inteligent prin artificii de design (precum zona din stofă de pe bord, care nu lasă expuse eventuale abateri de la aliniere). Niciun compartiment nu este, însă, capitonat cu plastic moale. Comenzile sunt bine realizate, cu butoane silențioase, dar care au cursa cam lungă.
Scaune
Mai mult decât o chestiune de confort
Ford Fiesta – 4,13
Versiunea testată are tapițerie mixtă, din piele neagră și stofă gri, iar scaunele și bancheta sunt bine realizate, fără cute și cusute uniform cu ață albă. Spătarele ambelor scaune sunt prevăzute cu buzunare de depozitare cu stofă pe interior. Tapițeria de pe șezut se extinde până sub scaun, acoperind inclusiv părțile metalice. Șinele au capetele acoperite cu plastic, protejând încălțămintea pasagerilor din spate.
Kia Rio – 3,91
Scaunele sunt îmbrăcate în stofă gri antracit, cu aspect sobru și robust. Cusăturile albe sunt uniforme, iar șinele scaunelor au terminații îmbrăcate în plastic, pentru a evita deteriorarea pantofilor pasagerilor din spate. Tapițeria pe spatele spătarului este simplă, dar bine fixată. Totuși, doar scaunul din dreapta are buzunar pe spătar. Pârghiile de reglare sunt foarte la îndemână.
Nissan Micra – 3,88
Stofa este bicoloră: antracit cu inserții de culoarea fildeșului pe lateral. Tapițeria este simplă și bine finisată. Atenție la maneta pentru reglaj în înălțime, prea apropiată de șezutul scaunului, de aceea când reglați scaunul, puteți ”ciupi” tapițeria. Și rotița care reglează înclinarea spătarului este situată prea aproape de stâlpul central, iar mâna încape cu greu acolo. Finisajul spătarului este mediocru și doar scaunul din stânga are buzunar pentru locurile din spate.
Citroën C3 – 3,80
Scaunele lui C3 au o formă neobișnuită, retro, care amintește de cele ale mașinilor din anii 70. Tapițeria este de bună calitate, cu stofă gri și antracit îmbinată cu cusături roșii, de efect. Elementele din plastic de pe exterior sunt corect montate pe șezut, iar ambele spătare au buzunare pe spate. Nu există însă protecții din plastic în capătul șinelor, dar poziția este ușor de reglat: numai rotița de reglaj a înclinării spătarului este situată prea sus.
Seat Ibiza – 3,78
Finisarea scaunelor modelului spaniol nu lasă loc de critici: tapițeria în două nuanțe este cusută cu atenție, iar comenzile pentru reglaje sunt la îndemână. Ambele spătare sunt prevăzute cu buzunare, iar tapițeria de pe șezut se extinde până sub scaun. Păcat de șinele cărora le lipsesc terminațiile din plastic.
VW Polo – 3,50
Scaunele modelului german seamănă foarte bine cu ale spaniolului. Astfel, defectul lor evident este lipsa protecțiilor din plastic, care costă doar câțiva cenți. În față sunt ascunse, dar în spate ating vârfurile pantofilor. Tapițeria este însă mai sobră, cu nuanțe de gri și cusături albe.
Funcționalitate
Dispariția mânerelor
Ford Fiesta – 3,82
Micul Ford se remarcă prin câteva detalii care înlesnesc și fac mai sigure călătoriile. Este singurul model din grup cu elemente reflectorizante pe ușile din față, foarte utile în întuneric, iar mecanismul de reglare pe înălțime a centurilor de siguranță este ușor de folosit, cu buton mare pentru deblocare. Din păcate, mânerele de viraj de pe pavilion au dispărut, iar difuzoarele de aer pentru călătorii de pe banchetă lipsesc.
VW Polo – 3,64
Spre deosebire de Fiesta, călătorii din spate au picioarele calde: există difuzoare de aer sub scaune. Totuși, lipsesc elementele reflectorizante de pe uși. În rest, aceeași situație: fără aeratoare în spate, mânere de viraj, sistem simplu de reglare a centurilor de siguranță, geamuri electrice cu impuls și climatizare automată simplu de controlat.
Kia Rio – 3,55
Iată un capitol la care orice detaliu contează: Rio are mânere de viraj, dar numai geamul șoferului poate fi ridicat și coborât complet printr-un simplu impuls. Capitonajul de pe plafon este foarte consistent, revenindu-și repede la forma inițială dacă este apăsat cu degetul.
Nissan Micra – 3,50
La Micra, materialul textil de pe plafon nu este foarte durabil. Printre altele, nu există nici opțional geamuri electrice în spate. Luați în calcul și lipsa mânerelor de viraj, ca și panourile mult prea simple ale ușilor din spate. Controalele climatizării sunt, însă, calitative și ușor de folosit.
Citroën C3 – 3,45
Francezul se remarcă prin mânerele interioare retro ale ușilor, extrem de practice. Nu la fel de practice sunt controalele climatizării, integrate în meniul multimedia. Toate geamurile sunt electrice și au comandă pe impuls, dar nu există difuzoare de aer pentru picioarele pasagerilor din spate.
Seat Ibiza – 3,40
Spaniolul nu are niciun mâner de viraj, iar centurile de siguranță nu se reglează. Capitonajul de pe plafon nu impresionează, iar buzunarele ușilor din spate au bavuri de la matrițele în care au fost turnate. Comenzile pentru geamurile electrice și sistemul de climatizare sunt identice cu cele de la Polo.
Chedere
Departe de zgomote
VW Polo – 4,19
Chederele ușilor includ, pe lângă inelul tipic de etanșare, o ”buză” foarte eficientă în eliminarea zgomotelor. Ușile din spate au, în plus, garnituri în zona inferioară, care se întind până în zona geamurilor laterale.
Seat Ibiza – 4,10
O dotare asemănătoare cu Polo, dar cu unele economii: nu există garnituri nici la baza ușii, nici în zona frontală a capotei motorului. Apărătorile de noroi de pe contraaripi sunt realizate din plastic, nu din textil, ca la Polo.
Citroën C3 – 4,00
Asemănător cu Polo, C3 are un cheder cu buză aflat între zona frontală a ușii și aripa față pentru a limita zgomotele. În plus, C3 punctează prin capacul din plastic de deasupra pedalierului, care ”sigilează” zona de sub bord.
Ford Fiesta – 3,92
Echiparea este similară cu a multor automobile concurente, cu cheder cu buză pe cadrul ușii. Totuși, chederele sunt slab fixate pe ghidajele din tablă.
Nissan Micra – 3,88
Ca și la celelalte modele din test, capetele chederelor nu sunt lipite unul de altul, ci îmbinate liber. Pe de altă parte, fixarea chederului pe ușă și finisarea acestuia sunt bune.
Kia Rio – 3,69
Chederele ușilor sunt slab fixate în zona ferestrelor, dar au o suprafață fină, plăcută. Protecțiile din plastic ale contraaripilor nu sunt foarte extinse.
Caroserie
Luciu peste tot
VW Polo – 4,30
Vopseaua albă este uniform distribuită, iar lacul incolor care o acoperă se extinde și în compartimentul motor. Chiar și sudura în puncte a foilor de tablă și masticul de la îmbinări ating perfecțiunea.
Seat Ibiza – 4,13
Ibiza profită din plin de legătura de rudenie cu Polo: foile din tablă sunt la fel de bine îmbinate, cu puncte de sudură distanțate egal și vopsea uniformă, dar nu are strat din lac transparent în compartimentul motor.
Ford Fiesta – 4,10
Compartimentul motor este acoperit inclusiv cu lac transparent, dar are aspect de coajă de portocală. Asamblarea foilor este corectă, dar la ușă sudurile sunt vizibile și inestetice.
Nissan Micra – 3,88
Vopseaua nu impresionează pe deplin: nu are strat transparent în compartimentul motor și nici nu este perfect uniformă. Chiar și îmbinările panourilor, deși impecabile funcțional, sunt mai puțin estetice.
Kia Rio – 3,50
Nu are lac transparent nici în compartimentul motor, nici pe interiorul hayonului și nici pe interiorul stâlpilor din spate. Zona superioară a ușilor este alcătuită din două foi tăiate rectiliniu și sudate împreună.
Citroën C3 – 3,45
Și în acest caz lipsește lacul transparent sub capotă și pe cadrul din jurul deschiderii hayonului. Chiar și masticul de pe îmbinări este aplicat numai în punctele expuse eventualelor infiltrații.
Lufturi
Mai mic e mai bine
Seat Ibiza – 4,38
Combinația dintre panourile mobile și cele fixe este impecabilă, cu lufturi foarte mici (3-3,5 mm) și constante. Impresionează mai ales lufturile dintre hayon și aripi, de numai 2 mm.
VW Polo – 4,30
Chiar și la micul german lufturile dintre elementele caroseriei sunt mici și uniforme. Asamblarea nu are abateri sau alinieri greșite.
Kia Rio – 4,00
În general, caroseria este bine asamblată, cu abateri minime la uși, hayon și capotă. Totuși, chederele din zona inferioară a geamurilor laterale nu sunt perfect aliniate pe uși.
Citroën C3 – 3,88
Întâlnim mici diferențe de aliniere între ușile din spate și aripi. În plus, nici ușile din față nu sunt perfect centrate.
Nissan Micra – 3,63
La micul japonez, elementele mobile nu sunt perfect aliniate, fapt care se observă la o privire mai atentă. Este vorba despre lufturi de 2,5–4 mm, deci nimic grav. Aceeași poveste la alinierea capotei motorului cu aripile față (3-5 mm în stânga, 2-3 mm în dreapta).
Ford Fiesta – 3,35
Exemplarul nostru are probleme mari de finisare a caroseriei: toate asamblările sunt neuniforme, cu lufturi inegale între panourile adiacente. Nu ne-am fi așteptat la asemenea neglijențe de la Ford!
Portbagaj
Cu ochii pe finisare
Seat Ibiza – 4,33
Finisajul portbagajului este decent: mocheta folosită la capitonaj este de bună calitate, există patru inele pentru benzile de fixare a încărcăturii (două pliabile și două fixe), două cârlige pentru sacoșe și două benzi elastice pe laterale. Inelul de închidere a hayonului este încastrat într-o protecție din plastic.
VW Polo – 4,00
Puțin surprinzător, Polo este ceva mai slab decât Ibiza: inelele pentru fixarea încărcăturii sunt fixe, elasticele late-rale lipsesc, iar chederul lipsește pe o porțiune de la baza hayonului.
Citroën C3 – 3,80
Portbagajul lui C3 este capitonat cu mochetă de calitate medie. Există două inele pliante fixate pe traversa din spate și două pe spatele banchetei. Există și un cârlig în partea dreaptă pentru agățarea sacoșelor. Inelul de blocare a hayonului este protejat cu plastic, la fel ca și broasca.
Ford Fiesta – 3,67
Mochetă peste tot, dar niciun inel pentru fixarea bagajelor, ci doar două cârlige pentru sacoșe. Inelul hayonului este la vedere, dar broasca are capac din plastic.
Kia Rio – 3,33
Coreeanul este singurul din grup care are pereții laterali ai portbagajului realizați din plastic. Pâslă se află pe spatele banchetei, pe podeaua falsă și sub ea, în zona inferioară a portbagajului. Plasa de fixare a bagajelor este ancorată în „urechi” turnate din plastic, care nu par foarte durabile. Nici broasca, nici inelul de închidere a hayonului nu sunt protejate de plastic.
Nissan Micra – 3,10
Curios, japonezii nu oferă inele de fixare a bagajelor și nici broască sau inel protejate cu plastic. Din păcate, rabatarea banchetei lasă un prag și nici nu există o podea falsă care să formeze o suprafață plană. Totuși, mocheta acoperă toată suprafața și este de bună calitate.
Un test detaliat, la sfârșitul căruia înțelegem că nivelul de calitate din clasa mică este satisfăcător. Există, totuși, diferențe între modele. De exemplu, câștigătorul de azi, Polo, are cele mai slabe scaune, cu tapițerie simplă și fără protecții din plastic. Păstrarea costurilor de fabricație la un nivel scăzut obligă producătorii la compromisuri legate de materialele folosite, de soluțiile tehnice alese sau de funcționalitate. Primele două clasate, Polo și Ibiza au habitacluri foarte asemănătoare, cu excepția bordului acoperit cu plastic moale la neamț, care oferă și chedere mai bune. Portbagajul este însă mai bine dotat la Ibiza. În final, de remarcat diferența mică de puncte dintre câștigător și ultimul clasat.[/mb_verdict]
Clasament final
1. Volkswagen Polo – 4,02
2. Seat Ibiza – 4,01
3. Ford Fiesta – 3,86
4. Kia Rio – 3,70
5. Nissan Micra – 3,69
6. Citroen C3 – 3,68
Comentați?