Asalt coreean în cel mai apreciat segment din Europa. A patra generație Kia Rio vine cu toate atuurile necesare pentru a deveni o excelentă mașină de flote: motoare economice, interior spațios, preț de pornire scăzut, garanție fără egal. Sunt, însă, și suficiente pentru a-i permite să înfrunte „greii” segmentului? Test cu versiunea Rio 1,25i Trend. Foto: Adi Cobzașu, Bogdan Grigorescu
Asistăm la un moment important din viața producătorului coreean: al doilea cel mai bine vândut model din gamă s-a înnoit. L-am văzut prima oară anul trecut, la Salonul Auto de la Paris, iar acum îl privesc în carne și oase, gata să-i caut limitele. Ar trebui să aibă calități reale, pentru a putea surclasa cele 450.000 de unități în care a fost vândută generația precedentă în 2016 în lume.
Cel puțin vizual, coreenii au dat lovitura: noul model, desenat în centrul de design din California, arată mai dinamic ca oricând.. Îl ajută combinația dintre elementele de design agresive și proporțiile musculoase. Grila „tiger nose” fără fante de aerisire, continuă firesc cu farurile alungite într-un desen unitar, stilat. Mai jos, o priză de aer supradimensionată completează imaginea frontală de tigru gata de atac. Din lateral, noile proporții afișate de Rio devin evidente: ampatamentul a crescut cu 10 mm, la fel ca și consola față, în timp ce consola spate a fost redusă la minimum, pentru a obțne o siluetă dinamică. A scăzut și înălțimea cu 5 mm, iar montantul lunetei este mai puțin înclinat și mai îngust. Stopurile cu LED au căpătat o semnătură luminoasă dinamică, în forma a trei vârfuri de săgeată. Da, aspectul exterior ar fi un bun aliat pentru flotele cu stil.
Viața la volan
Urc încântat la volan și mă bucur ca un copil de poziția sportivă de conducere, cu șezutul scaunului poziționat la numai 49 cm de șosea, valoare egalată doar de Seat Ibiza în segment. Totuși, nici măcar în modelul spaniol gambele nu stau la fel de înclinate precum în Rio. Cobor volanul cât pot de mult și pare că mă aflu într-un kart cu drept de circulație pe șosea. Mă simt „unul cu mașina”, dar sunt conștient că șoferii care intră și ies des din mașină și-ar putea dori să stea mai sus. Iubesc senzația pe care mi-o dă bordul tineresc, cu puține butoane, dar găsesc sistemul multimedia cu ecran LCD de 5 inch (195 euro), neimpresionant din toate punctele de vedere. Pot comanda cu încă 117 euro excelentul ecran de 7 inch, cu care m-am întâlnit și pe Kia Niro.
Peste tot zăresc spații de depozitare: două tăvițe pentru telefoane se află la baza consolei centrale, toate cele patru uși au suporți pentru sticlele de apă (de 1,5 litri în față și de 0,5 litri în spate), iar alte mici buzunare pot fi umplute cu mărunțișuri. Mă impresionează la fel de mult vizibilitatea, pentru că designerii au îngustat la minimum montanții, reușind să obțină o vizibilitate frontală de top în segment, conform măsurătorilor Quattroruote.
Spațiul în spate
Spațiul pe banchetă este impresionant: libertatea de mișcare a genunchilor este de top în segment (7-38 cm între valorile minimă și maximă), alături de cele ale concurenților Ibiza și Corsa, iar spațiul pentru cap în spate, de 93 cm, nu creează probleme nici pasagerilor înalți. Pe scurt, Kia Rio este una dintre cele mai încăpătoare mașini din segment.
Aceeași impresie pozitivă produce și portbagajul, care a crescut cu 37 de litri, ajungând să măsoare 325 litri (sau 980 litri cu spătarul rabatat), valori depășite marginal doar de Skoda Fabia și Honda Jazz. Toți ceilalți adversari trebuie să se recunoască învinși. Podeaua sa este reglabilă în înălțime, fapt care poate crea o suprafață plană la rabatarea banchetei – un real ajutor la încărcarea și transportul obiectelor grele sau lungi.
Cât consumă?
Înapoi la volan pentru proba de foc: poate motorul de bază, de 1,25 litri și 84 CP să mă impresioneze în vreun fel? Poate, și o face chiar din prima secundă: are patru cilindri, de aceea este bine echilibrat, funcționând mai rotund decât adversarele cu trei cilindri. În rest, este exact genul de motor pretabil flotelor: aspirat, deci nepretențios la întreținere și cu un consum scăzut în trafic real. După aproximativ 100 km rulați prin oraș și 150 km pe drum național, consumul urban s-a stabilizat la 6 l/100 km,iar cel extraurban la 4,5 l/100 km. Firește, performanțele dinamice nu sunt impresionante, însă nu acesta este scopul unui motor de bază și nici elementul determinant în alegerea unui autoturism destinat flotelor.
Cum se conduce?

Pentru cei dornici de adrenalină, motorul turbo T-GDI este alegerea perfectă. Însă și motorul aspirat pe care îl am sub capotă se dovedește sprinten, chiar și la drum întins, dacă este ținut la peste 3.000 rpm. Maneta schimbătorului se mișcă bine printre trepte și nu ”agață”, iar ambreiajul necesită o forță mică de apăsare, care scade gradul de oboseală a șoferului la sfârșitul zilei de lucru, în special în trafic urban. Starea de relaxare este întreținută și de antifonarea îmbunătățită, coreenii căptușind interiorul bordului cu materiale fonoabsorbante pentru a minimiza zgomotul provenit de la motor, creând o nouă structură de rezistență mai rigidă pentru scăderea vibrațiilor cauzate de calea de rulare și adăugând deflectoare de aer sub mașină pentru a minimiza turbulențele la viteze mari. Ar mai fi avut de muncă la suspensia spate, care nu amortizează prea bine denivelările scurte.
O mențiune aparte merită frânele, care opresc mașina în spații scurte, nu sunt sensibile la oboseală și nu produc dezechilibre în nicio situație limită. Precisă și fină se dovedește și direcția, însă „piloții de flote” ar aprecia ceva mai mult feedback în volan, în special în situațiile limită.
Pachetul de siguranță
Un aspect care ar putea fi primordial pentru companiile cu flote de mașini este gama de sisteme de asistență la rulare, care își poate dovedi eficiența în scăderea numărului de accidente sau în limitarea pagubelor. Micuța coreeană oferă opțional un pachet de siguranță numit ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ce include frânare automată cu sistem de recunoaștere a pietonilor (pentru prima dată în segment), asistență la părăsirea benzii de rulare, limitator de viteză și pilot automat, pentru 512 euro.
În viitorul apropiat li se vor adăuga și avertizarea la prezența unui autovehicul în unghi mort, faza lungă automată și detectarea gradului de oboseală a șoferului. Toate acestea, împreună cu comportamentul excelent la impact dat de oțelul înalt aliat, folosit în proporție de 51%, au permis modelului să obțină maximum de 5 stele la testele EuroNCAP.

[/mb_plusminus]
Model | Kia Rio 1.25i Trend |
---|---|
Motor/nr. cilindri | L4, aspirat |
Cilindree (cmc) | 1.248 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 84/6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 122/4.000 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 5 trepte, manuală |
L/l/h (mm) | 4.065/1.725/1.450 |
Ampatament (mm) | 2.580 |
Volum portbagaj (l) | 325-980 |
Masă la gol (kg) | 1.110 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 12,9 |
Viteză maximă (km/h) | 176 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 109 |
Preț (euro fără TVA) | 10.289 |
Comentați?