Judecând după anumite canoane, am putea spune despre Honda Jazz că este o maşină de clasă mică. Dar, ca şi spaţiu interior, se ia la trântă direct cu vehicule din clasa compactă.
Monovolumele au fost un trend pe care lumea l-a abandonat destul de repede în favoarea SUV-urilor. Cu toate acestea, există şi la ora actuală pe piaţă anumite modele care nu doar că refuză să îmbătrânească dar se menţin în standardele de spaţii interioare şi de consum la nivelul maşinilor lansate anul acesta. La salonul auto de la Frankfurt am putut vedea şi viitoarea versiune de Jazz (facelift) care va veni în România la jumătatea anului viitor. Până atunci însă, ne-am bucurat de micuţa japoneză care a trecut, nu ştim exact din ce motive, prea pe lângă apetitul cumpărătorilor români.
Monovolumul mic
Prin designul său, Honda Jazz este un monovolum de clasă mică. Are cam tot ce-i trebuie pentru a intra în această categorie: formă, dimensiuni şi spaţiu interior. Singurul element care i-ar lipsi ar fi înălţimea. De obicei monovolumele sunt destul de înalte tocmai pentru a facilita spaţiul interior. Honda însă a reuşit să scadă din înălţime fără să sacrifice spaţiu interior, prin amplasarea grupului motopropulsor cât mai în faţă. A creat un compartiment motor foarte mic care, estetic, se prelungeşte cu montanţii parbrizului. Deoarece la generaţia precedentă au fost aspru criticaţi de toată lumea pentru unele unghiuri moarte, acum japonezii au rezolvat parţial problema prin înclinarea parbrizului şi inserarea unui set de geamuri în spatele montanţilor faţă. În unele situaţii însă se formează un unghi mort spre dreapta-faţă, mai ales la intersecţiile între străzi perpendiculare. Designul exterior general este plăcut, dar poate prea modest pentru cât de spaţioasă şi de multe are de oferit maşina. Alt motiv vedem pentru care să nu fi avut vânzări bune.
Spaţiu pentru orice
Pentru a avea succes, este important ca o maşină să ofere mai mult decât media clasei sale. La capitolul spaţiu interior, ce-i drept, Jazz este foarte încăpătoare. Chiar dacă scaunele din faţă erau reglate pentru persoane de 1,80 m înălţime, în spate puteau sta confortabil două persoane adulte fără să atingă cu genunchii scaunele din faţă. Trei persoane ar sta ceva mai înghesuite din cauza lăţimii interioare, nu din cauza spaţiului de la cap sau de la genunchi. Portbagajul este foarte generos, oferind 354 de litri, ceea ce ar încadra-o în media vehiculelor de clasă compactă. Spre deosebire de alţi concurenţi de pe piaţă, Honda Jazz prezintă sistemul “Magic Seats” care constă în modularitatea banchetei. Aceasta se poate plia în sus sau rabata complet în faţă. Se obţine astfel un spaţiu interior foarte mare. ce ajunge până la un volum total de peste un metru cub. Dacă ar trebui să transportate doar două persoane, dar cu foarte multe bagaje, Jazz va face faţă cu brio.
Calitatea materialelor de la interior este pe alocuri medie iar în alte părţi bună. Astfel, plasticele de pe bord şi portiere nu am putea spune că excelează. În schimb, tapiţeria scaunelor este dintr-un velur plăcut la atingere, de o calitate mai bună decât tapiţeriile multor maşini de pe piaţă de la ora actuală. La capitolul spaţii de depozitare, Jazz pune la dispoziţie unul în cotieră, unul la baza consolei centrale a bordului şi spaţii în portiere. Ce-i drept, cotiera dintre cele două scaune este prea joasă, fiind inutilă pentru a te putea sprijini de ea, la drum lung.
La nivelul dotărilor, Jazz are o paletă bogată de dotări încă din nivelul de bază, Trend. Aveţi practic tot ce este nevoie şi chiar ceva în plus. Jazz are instalaţie audio cu bluetooth, încălzirea în scaune, patru geamuri acţionate electric şi aer condiţionat standard. Din punct de vedere dinamic, Jazz se comportă neaşteptat de bine. Declaraţia de consum a producătorului este de 6,1 l/100 km în regim urban. Ei bine, la oră de vârf în Bucureşti am obţinut 6,7 l/100 km ceea ce indică drept foarte plauzibilă valoarea indicată de Honda. Precizez că am folosit deseori aerul condiţionat în tot acest timp. Pe parcurs extraurban, dacă nu depăşiţi 100 km/h se pot obţine valori de 4 l/100 km. Pe viraje, micuţul Jazz se ţine foarte bine datorită centrului de greutate coborât şi a masei proprii reduse. În eventualitatea în care ar putea apărea derapaje, sistemul de control al stabilităţii intervine destul de prompt şi eficient.
Dotări
Standard:
Airbag-uri frontale, laterale şi cortină, controlul stabilităţii, asistenţă la plecarea în rampă, cruise control, comenzi pe volan, oglinzi reglabile electric, scaune faţă încălzite, radio-CD cu bluetooth, sistem activ de frânare în oraş, 4 geamuri acţionate electric, display multi-informaţii, port USB + Aux in.
Oţional:
Vopsea metalizată 348 euro
Recomandare pentru flotă
La preţul de 15.000 de euro, Honda Jazz este o alternativă foarte bună pentru o maşină de clasă compactă. Este mai uşor de parcat, mai economică şi cu impozite foarte mici. La drumuri lungi, ce-i drept, s-ar putea să fie mai obositoare din cauza ampatamentului cu aproximativ 10 cm mai scurt decât o clasă compactă. Dar în niciun caz nu vă va dezamăgi.
(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2017)
Comentați?