Germania a inclus costurile legate de poliţia rutieră în taxa de drum. Ce spune CJUE

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis că la calculul taxelor de trecere pentru utilizarea reţelei rutiere transeuropene nu pot fi luate în considerare costurile legate de poliţia rutieră, dat fiind faptul că nu fac parte dintre costurile infrastructurii.
CJUE

Decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene a pornit de la litigiul dinre companiile BY şi CZ şi statul german.

Companiile BY şi CZ operau o societate de drept polonez care desfăşura activităţi de transport rutier în special pe teritoriul german. În acest cadru, BY şi CZ au plătit, pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2010 şi 18 iulie 2011, taxe de trecere în valoare de 12.420,53 euro pentru utilizarea autostrăzilor federale germane.

Estimând că modalităţile de calcul al taxelor de trecere pe care au trebuit să le achite reprezintă o obligaţie financiară excesivă, BY şi CZ au introdus o acţiune la instanţele germane, având ca obiect obţinerea rambursării taxelor de trecere.

Sesizat în apel cu acest litigiu, Tribunalul Administrativ Superior al Landului Renania de Nord-Westfalia a solicitat Curţii de Justiţie să stabilească dacă includerea costurilor legate de poliţia rutieră în calculul taxelor de trecere constituie o încălcare a Directivei de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri.

Prin hotărârea dată, Curtea a constatat, mai întâi, că directiva impune statelor membre care introduc sau menţin taxe de trecere asupra reţelei rutiere transeuropene o obligaţie precisă şi necondiţionată de a determina nivelul acestor taxe de trecere ţinând seama doar de costurile infrastructurii, şi anume cele de construcţie, de operare, de întreţinere şi de dezvoltare a reţelei rutiere respective.

„În consecinţă, un particular poate invoca în mod direct în faţa instanţelor naţionale această obligaţie împotriva unui stat membru atunci când acesta nu a respectat-o sau a transpus-o incorect”. arată CJUE.

În continuare, în ceea ce priveşte aspectul dacă şi costurile legate de poliţia rutieră se încadrează în noţiunea de costuri de operare şi, pe acest temei, pot fi cuprinse în calculul taxelor de trecere, CJUE a arătat că această noţiune se raportează la costurile care decurg din exploatarea infrastructurii respective. Or, activităţile de poliţie intră în responsabilitatea statului care acţionează în exercitarea prerogativelor sale de putere publică, iar nu ca operator al infrastructurii rutiere. În consecinţă, costurile legate de poliţia rutieră nu pot fi considerate ca fiind costuri de operare, prevăzute de directivă.

În ceea ce priveşte împrejurarea că, în speţă, luarea în considerare a costurilor legate de poliţia rutieră ar determina numai o depăşire relativ scăzută, de ordinul a 3,8 % sau a 6 % din costurile infrastructurii, Curtea de Justiţie a arătat că directiva se opune oricărei depăşiri a costurilor infrastructurii care ar rezulta, printre altele, din luarea în considerare a unor costuri neeligibile.

În cele din urmă, Curtea a respins cererea Germaniei privind limitarea în timp a efectelor acestei hotărâri.

 

CITEȘTE ȘI:

Se redeschide măsura 1 – Microgranturi pentru IMM-uri de 2.000 de euro

Construcția Autostrăzii de Centură Sud a Capitalei va începe în acest an

Cum se justifică scutirile de TVA în transportul intracomunitar

 

 

 

Adaugati comentariu