Cum se justifică scutirile de TVA în transportul intracomunitar

Ministerul Finanţelor a modificat modul de justificare a scutirilor de TVA în transportul intracomunitar, consultanţii fiscali fiind de părere că astfel procedurile au fost aliniate normelor europene.
tva

Potrivit Ordinului de modificare şi completare a Ordinului 103/2016, justificarea transportului intracomunitar în vederea aplicării scutirii de TVA pentru livrări intra-UE se va realiza prin îndeplinirea prevederilor europene de la art. 45a din Regulamentul UE 282/2011, adică prin prezentarea a două documente non-contradictorii, emise de două părţi independente atât una de cealaltă, cât şi de vânzător şi cumpărător. În cazul transporturilor asigurate de cumpărător, declaraţia pe propria răspundere a acestuia, că bunurile au ajuns în statul membru de destinaţie, este de asemenea necesară.

În cazul situaţiilor neacoperite de Regulamentul UE, cum ar fi utilizarea unui transportator afiliat ori realizarea transportului cu mijloace proprii, justificarea transportului intracomunitar în vederea aplicării scutirii de TVA se va realiza pe baza legislaţiei naţionale prin:

1. Un document direct legat de transport: CMR semnat sau o scrisoare de trăsură semnată, un conosament, documentul specific de transport aerian de mărfuri (Air Waybill);

2. Un document suplimentar ales dintre: o poliţă de asigurare, documente bancare care să ateste plata pentru expediere sau transport, documente oficiale eliberate de o autoritate publică (notariat) sau de către un depozitar, altul decât cumpărătorul, care să ateste sosirea bunurilor în statul membru de destinaţie, declaraţia cumpărătorului care atestă că bunurile au fost transportate în statul membru de destinaţie.

Spre deosebire de proiectul iniţial, textul de lege publicat elimină obligativitatea deţinerii a trei documente distincte pentru justificarea transportului bunurilor şi permite justificarea transportului cu două documente distincte, dintre care unul poate fi declaraţia cumpărătorului.

Prioritatea reglementărilor europene pentru justificarea scutirii de TVA este astfel clarificată de autorităţile române, iar pentru cazurile neacoperite la nivel european s-au implementat reguli naţionale.

Definiţia exportatorului din perspectivă TVA

Definiţia exportatorului din perspectiva TVA include şi persoana care transportă bunuri în afara Uniunii Europene, în lipsa unei tranzacţii comerciale (ex. situaţii de transfer de bunuri proprii în afara UE).

Alinierea regulilor cu prevederile vamale

Documentele necesare pentru justificarea scutirii de TVA la exporturi, mai exact factura şi declaraţia vamală de export, se completează/înlocuiesc cu:

  • în cazul produselor accizabile deplasate în regim suspensiv de accize utilizând EMCS, prin raportul de export prin care se atestă faptul că bunurile au părăsit teritoriul UE (în locul declaraţiei vamale de export);
  • în cazul în care furnizorul nu este stabilit în Uniunea Europeană şi nu poate avea calitatea de exportator din punct de vedere vamal, acesta va putea justifica scutirea de TVA dacă datele sale de identificare şi ale facturii aferente exportului sunt menţionate în caseta 44 a declaraţie vamale de export;
  • în cazul în care furnizorul este stabilit în Uniunea Europeană, însă nu are calitatea de exportator din punct de vedere vamal, acesta va putea justifica scutirea de TVA dacă deţine declaraţia vamală de export, unde datele sale de identificare şi ale facturii emise de acesta pentru livrarea bunurilor transportate în afara Uniunii sunt menţionate în caseta 44 a declaraţiei.

În lipsa declaraţiei vamale de export, ieşirea efectivă a bunurilor de pe teritoriul UE poate fi dovedită şi prin alte mijloace de probă (în linie cu decizia CJUE în cauza C-275/18 Milan Vins).

Clarificarea aplicabilităţii altor scutiri de TVA

Totodată, Ordinul de modificare şi completare a Ordinului 103/2016 prevede şi anumite clarificări pentru aplicarea altor scutiri de TVA menite să asigure alinierea cu deciziile CJUE în speţe similare.

Astfel, pentru justificarea scutirii de taxă pentru prelucrarea bunurilor mobile corporale achiziţionate din România sau din alte state membre ori importate în vederea prelucrării în România, se introduce obligaţia deţinerii documentului din care să rezulte că bunurile prelucrate au fost transportate în afara UE (în plus faţa de celelalte documente necesare, contractul încheiat cu clientul şi factura pentru serviciile de prelucrare).

Prestările de servicii, inclusiv transportul şi cele accesorii transportului, legate direct de exportul de bunuri şi care pot beneficia de scutire de TVA sunt doar cele care contribuie la realizarea efectivă a exportului şi care sunt furnizate direct exportatorului ori destinatarului bunurilor exportate (în linie cu decizia CJUE în cauza C-288/16 LC IK).

Se menţionează că platformele utilizate preponderent în poziţie imobilă pentru explorarea/exploatarea zăcămintelor de hidrocarburi nu sunt nave atribuite navigaţiei în largul mării, neputând beneficia de scutire de TVA (în linie cu decizia CJUE în cauza C-291/18 GSP).

Se menţionează că scutirea de TVA aplicabilă serviciilor de încărcare/descărcare pe/de pe o navă atribuită navigaţiei în largul mării se aplică pe întreg lanţul de prestare (în linie cu decizia CJUE în cauza C-33/16 A Oy).

Se modifică de asemenea modalitatea de determinare a perioadei analizate pentru a determina dacă o navă este efectiv şi preponderent utilizată pentru navigaţie în largul mării prin raportare la ultimii cel mult 5 ani, indiferent de proprietarul navei.
Se menţionează că scutirea de TVA pentru livrarea de aeronave este aplicabilă şi în cazul livrării către un operator economic, care nu este el însuşi companie aeriană, dar care face această achiziţie în scopul utilizării exclusive de către o astfel de companie, de exemplu în cadrul unei operaţiuni de leasing.

Termen prelungit

Termenul pentru prezentarea documentelor în scopul justificării scutirilor de TVA a fost extins de la 90 până la 150 de zile calendaristice de la data la care intervine faptul generator (în general, data livrării /prestării).

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

Autostrada București-Brașov. Cine va realiza documentația tehnică pentru Nodul Rutier ”Comarnic Nord”

Și vehiculele lente pot fi înmatriculate la RAR. Care sunt acestea

Pandemia a schimbat preferințele de mobilitate, maşina personală redevine opțiunea principală

 

 

Adaugati comentariu