Apetenţa evidentă a companiilor pentru produsul de leasing financiar se datorează numeroaselor sale avantaje, spun finanţatorii. În plus, aceştia consideră că acest produs de finanţare este potrivit firmelor care urmăresc consolidarea flotei pe o perioadă mai lungă, ţintind spre un ciclu de utilizare mai lung pentru maşinile achiziţionate.
Ca noţiune, leasingul financiar reprezintă un pachet integrat de finanţare, asigurare şi servicii post-vânzare pentru achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată.
Activul finanţat, cum ar fi vehiculele, se constituie în cele mai multe cazuri drept singura garanţie a finanţării, iar aprobarea dosarului se face de cele mai multe ori mai rapid în comparaţie cu un credit bancar.
De asemenea, TVA-ul este finanţat de facto, iar plăţile acestuia sunt eşalonate de-a lungul perioadei de leasing.
Finanţarea poate include şi gestiunea unor servicii care, în cazul creditului bancar, rămân în sarcina utilizatorului, precum asigurările RCA şi CASCO, înmatricularea ori alte servicii – contract de întreţinere, asistenţă rutieră sau monitorizarea flotei.
Leasingul financiar mai este caracterizat şi de o serie de beneficii nemonetare, cum ar fi, de exemplu, flexibilitatea contractelor prin faptul că oferă utilizatorului opţiunea de închidere anticipată, posibilitatea prelungirii perioadei iniţiale sau alternativa de a achiziţiona vehiculul la terminarea contractului.
Maşinile utilizate generează venituri
Pentru Helian Redai, Head of Sales&Marketing, Porsche Finance Group (PFG), leasingul financiar este ales, de obicei, de companiile care doresc la finalul contractului de finanţare proprietatea asupra maşinilor din parcul auto. Utilizând această soluţie, firmele nu trebuie să îşi blocheze lichidităţile într-o achiziţie, dar pot folosi autovehiculele în baza plăţii unui avans şi apoi a unor rate lunare, pe măsura ce activele folosite generează, la rândul lor, venituri pentru firma utilizatoare.
Totodată, reprezentantul PFG consideră că leasingul financiar este un produs flexibil, care are şi avantajul deductibilităţii anumitor cheltuieli.
“În portofoliul Porsche Finance Group avem şi un produs de leasing financiar ce funcţionează pe baza principiului deprecierii – Perfect Leasing. Avantajele pentru companii sunt, pe de-o parte, rate lunare reduse, proporţionale cu gradul de utilizare a bunului şi, pe de altă parte, multiple opţiuni pentru finalul perioadei contractuale: prelungirea contractului, achitarea valorii reziduale şi dobândirea proprietăţii sau predarea bunului şi înlocuirea cu unul nou tot în sistem leasing”, arată Helian Redai.
În opinia sa, leasingul financiar este un produs popular de finanţare pentru piaţa din România şi există interes pentru el din partea mai multor sectoare economice.
“În ultimul an, am observat un interes crescut din partea firmelor care activează in industria bunurilor de larg consum şi cea a transporturilor, acestea extinzându-şi în general flotele pe fondul creşterii consumului. Leasingulfinanciar este un produs destinat companiilor ce urmăresc consolidarea flotei pe o perioadă mai lungă, ţintind spre un ciclu de utilizare mai lung pentru maşinile achiziţionate”, subliniază reprezentantul PFG.
Deşi în portofoliul companiei predomină contractele încheiate în euro, sunt clienţi care solicită şi finanţare în lei. În acest context, Helian Redai precizează că, în decursul anului trecut, costul finanţării a fost stabil, sperând să poată spune acelaşi lucru şi despre 2019, deşi acest aspect depinde foarte mult de stabilitatea pieţei financiare. Cert este că, în 2018, PFG a înregistrat creşteri atât pe segmentul autoturismelor, cât şi pe cel al vehiculelor comerciale uşoare şi grele.
Potrivit lui Helian Redai, activitatea PFG s-a concentrat în ultimul timp pe digitalizarea şi automatizarea proceselor şi fluxurilor, cu scopul final de a oferi clienţilor acces simplu şi rapid la soluţii complete de mobilitate.
“Unul dintre proiectele noastre importante a fost lansarea Porsche Bank Shop, prima platforma de vânzare a pachetelor de mobilitate online din România: maşina, finanţare şi asigurare. Clienţii pot alege dintr-un stoc de maşini, fără drumuri suplimentare la bancă sau în showroom, perfectând tranzacţia online, în siguranţă. Un alt proiect important ar fi integrarea calculatoarelor de rată în configuratoarele mărcilor auto ale grupului, înlesnind astfel accesul clienţilor la un instrument util prin care să îşi poată calcula rata lunară pe oricare dintre produsele noastre pe măsură ce îşi configurează maşina. În paralel, ne-am consolidat poziţa pe piata finanţărilor de
vehicule grele, continuând parteneriatul de succes cu MHS Truck& Bus, importatorul local al mărcii MAN”, conchide Helian Redai, Head of Sales&Marketing, PFG.
Porsche Finance Group este finanţator oficial al mărcilor Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Volkswagen Comerciale şi MAN.
Flexibilitatea la final de contract
La rândul său, şi Florin Chiriac, director general RCI Romania, consideră că apetenţa evidentă a companiilor pentru produsul de leasing financiar se datorează numeroaselor sale avantaje. Astfel, din raţiuni de impozitare, compania utilizatoare este tratată drept proprietarul obiectului închiriat, pe care îl înregistrează în bilanţul propriu şi apoi îl depreciază în scopul impozitării şi contabilităţii.
Din punctul de vedere al deductibilităţii, bunurile ce fac obiectul contractului de leasing financiar se înregistrează ca mijloace fixe în contabilitatea utilizatorului, astfel fiind deductibile :
- Cheltuielile pentru amortizarea bunurilor finanţate – în limita a 1.500 lei/lunar per auto;
- Cheltuielile legate de dobândă pe care compania de leasing le facturează.
“Dar cel mai important avantaj este flexibilitatea la final de contract. În cazul unui leasing financiar, clientul are trei opţiuni la final de contract : plata valorii reziduale şi dobândirea proprietăţii, refinanţarea valorii reziduale sau predarea autovehiculului societăţii de finanţare”, punctează Florin Chiriac, directorul general RCI România.
De altfel, acesta este de părere că leasingul financiar este cel mai accesibil produs de finanţare pentru companii, prezentând avantajul faptului că bunul finanţat este considerat garanţie. În plus, în opinia sa, cultura locală este orientată către produse de finanţare a achiziţiei, ataşamentul faţă de proprietate al clienţilor fiind mult mai mare decât în pieţele cu economii mature.
Potrivit datelor RCI România, aproximativ 75% din finanţările în leasing financiar sunt contractate în moneda euro, acest lucru fiind determinat şi de faptul că principalele segmente de clientelă au venituri în euro.
“Varianta în care leul va domina piaţa este puţin probabilă, întrucât există un ecart de dobândă între cele două monede şi, mai nou, indicele ROBOR creşte, ceea ce va impacta şi dobânzile oferite clienţilor. Dacă ne ghidăm după un principiu de prudenţă financiară, indicat ar fi să te împrumuţi în moneda în care ai veniturile, pentru a evita riscul valutar”, arată Florin Chiriac.
În privinţa costurilor de finanţare, acesta spune că, în 2018, RCI România a reusit să păstreze un cost echilibrat al finanţării în euro, un lucru resimţit pozitiv de clienţi, cu atât mai mult cu cât sunt practicate dobânzi fixe, iar în 2019 a fost continuată aceeaşi politica de protecţie a clienţilor. Pe de altă parte, Florin Chiriac recunoaşte că, în lei, costurile finanţării sunt uşor mai mari faţă de euro, însă compania pe care o conduce a căutat să le menţină, totuşi, la un nivel confortabil pentru clienţi.
În portofoliul RCI România, volumul cel mai consistent de finanţări în leasing financiar a fost îndreptat anul trecut către sectorul de autoturisme, cu o pondere de 75%, restul de 25% fiind destinat vehiculelor comerciale.
“Nu estimăm modificări majore, dat fiind specificul Grupului în care activăm şi care orientează această segmentare”, precizează Florin Chiriac.
RCI (Renault Credit International) este componenta grupului Renault care sprijină vânzările gigantului auto peste tot în lume.
Datele companiei arată că segmentul IMM-urilor are cea mai importantă pondere in activitatea de finanţare, însă flotele mari ajung la societăţile de distributie, rent-a-car, în industria farmaceutică, agricultură şi telecomunicaţii.
De altfel, pentru RCI România, anul 2018 a marcat lansarea unui proiect inovator pe segmentul de leasing financiar dedicat clientilor companii: mecanism de tip BOX care include finanţare şi pachete de servicii integrate (contract de intreţinere, garanţie extinsă, asistenţa rutieră).
“În 2019, mizăm pe o strategie de consolidare şi optimizare, cu diferite noi argumente, toate în avantajul clientului, care va beneficia de o rată lunara de tip All Inclusive, fără grija gestiunii parcului auto. Ne preocupă în egală măsură eficientizarea activităţii şi relaţia cu clientul. În consecinţă, am iniţiat demersuri în digitalizarea proceselor şi îmbunatăţirea experienţei client prin automatizarea emiterii contractelor şi implementarea semnăturii electronice”, conchide Florin Chiriac, directorul general RCI România.
(Articol publicat în revista Flote Auto, Suplimentul „Soluţii de Finanţare şi Administrare”, martie 2019)
CITEŞTE ŞI:
Cum scazi factura maşinii. TCO, cheia reducerilor de costuri
Cum sunt finanţate maşinile de companie prin OTP Leasing
Cum să NU pierzi bani cu flota auto. Avantajele leasingului operaţional
Comentați?