Advertisement

producătorii auto
Home Piaţa auto Analize de piață Două ”super grupuri”, conduse de Tesla și Mercedes Benz, încearcă să evite amenzile pentru depășirea emisiilor

Două ”super grupuri”, conduse de Tesla și Mercedes Benz, încearcă să evite amenzile pentru depășirea emisiilor

Cum noile standarde privind emisiile de CO2 intră în vigoare în UE din 2025, mari producători de automobile caută tot felul de soluții, în încercarea de a evita amenzile pentru nerespectarea reglementărilor, estimate la 15 miliarde de euro. Una dintre acestea este crearea unor grupuri din care să facă parte și producători exclusiv de mașini electrice, pentru ca emisiile flotei de vehicule puse la comun să fie cât mai reduse.

Potrivit Comisiei Europene, se prefigurează două astfel de ”super grupuri”. Dintr-unul va face parte Tesla, Stellantis, Toyota, Ford, Subaru, Leapmotor și Mazda, ale căror mașini puse în comun echivalează, în Europa, cu 33% din piața totală a vehiculelor și 31% din piața de vehicule electrice. Al doilea super grup va fi format din Mercedes Benz, Volvo și Polestar.

Din 2025, reglementările CAFE prevăd o reducere suplimentară a pragului de emisii de dioxid de carbon, stabilind un obiectiv mediu de 93,6 grame de CO2 pe kilometru parcurs, în scădere de la 106,6 grame în 2023. Depăşirea limitelor de CO2 ar putea duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare gram CO2/km în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute. În aceste condiţii, companiile auto s-ar putea confrunta cu amenzi de 15 miliarde de euro.

Grupul Tesla

În primul ”super grup”, Subaru, Mazda și Ford sunt cele mai îndepărtate de obiectivele lor pentru 2025, în timp ce Toyota și Stellantis sunt mai aproape.

„Având în vedere vânzările din 2024, Tesla va reduce semnificativ decalajul de emisii pentru producătorii auto din cadrul grupului din care face parte, apropiindu-i la doar 4 g CO2 de țintă. Cu toate acestea, nu există o garanție că amenzile vor fi evitate de acest grup”, a menționat Will Roberts, director în cadrul companiei de cercetare a pieței auto Rho Motion.

Roberts a adăugat: „Tesla a vândut mai puține vehicule în 2024 decât în ​​2023, iar o continuare a acestei tendințe nu ar fi de ajutor. În plus, Toyota, Subaru și Mazda nu au scos pe șosea suficientemașini electrice pe baterie și doar cu Toyota care a vândut de trei ori mai multe vehicule decât Tesla, efectul de compensare nu merge prea departe. Cu cât grupul este mai mare, cu atât vor crește și amenzile, deoarece acestea se calculează înmulțind 95 de euro cu numărul de mașini vândute de către grup și cu numărul gramelor de CO2/km care depășesc limita”.

Grupul Mercedes Benz

Mercedes Benz a vrut inițial să opereze pe cont propriu, dar și-a dat seama că s-ar fi confruntat cu amenzi de aproximativ 1 miliard de euro, deoarece, anuol trecut, obiectivul UE era depășit cu 17,3 g CO2/km. Însă prin combinarea mașinilor cu Volvo și Polestar, folosind datele din 2024, ”super grupul” a depășit ținta cu doar 1,3 g, ceea ce înseamnă că în 2025 o poate respecta.

În Europa, grupul reprezintă 8% din piața totală de vehicule și 20% din vânzările totale de vehicule electrice. Beneficiază de o penetrare suficient de mare a vehiculelor electrice pentru a utiliza mecanisme de reducere a emisiilor, cum ar fi factorul ZLEV, care crește ținta de emisii cu maxim 3% (făcând-o astfel mai ușor de atins), dacă mai mult de 25% din vânzările de vehicule au emisii sub 50 g CO2/km.

Ce fac restul producătorilor auto

Alți constructori auto precum VW, BMW, Kia, Jaguar Land Rover, Hyundai și Honda încă nu au anunțat planuri de punere în comun a mașinilor în 2025. Toți depășesc, în prezent, țintele cerute.

Anul trecut, o serie de producători auto au cerut Comisiei Europene să relaxeze sau să amâne intrarea în vigoare a țintelor de emisii pentru 2025, susținând că actualele condiții de piață nu permit îndeplinirea standardelor. Aceste apeluri au avut ecou și în guvernele Italiei și Cehiei, care, la rândul lor, au propus Comisiei să realizeze o evaluare mai devreme de 2027 a deciziei de interzicere a motoarelor termice din 2035 și, ulterior, a obiectivelor pentru 2025. Cu toate acestea, în pofida tuturor acestor solicitări, Comisia și-a menținut ferm angajamentul față de obiectivele privind emisiile pentru 2025 și 2035.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

MIPE își extinde parcul auto cu 16 SUV-uri hibride, finanțate din fonduri europene

 

Ce schimbări vor fi pe piața auto în 2025 și cum vor fi afectați cumpărătorii? Analiză carVertical

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verde

Dacia Spring a ajuns la 20.000 de unități comercializate în România

Divizia Dacia din România a anunțat astăzi că a livrat modelul electric...

Flotă verde

Eldrive România își propune să încheie anul 2025 cu 800 de puncte de încărcare pentru mașini electrice

Eldrive România își propune să încheie anul 2025 cu un total de...

Flotă verdeFonduri publice

Primăria Braşov a lansat licitație pentru instalarea a 80 de noi staţii de încărcare a mașinilor electrice

Primăria Braşov a lansat procedura de achiziţie pentru instalarea a 80 de...

Înmatriculările
Analize de piață

Înmatriculările de mașini pur electrice au scăzut cu 28,4% în ianuarie 2025

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 5,9% în luna ianuarie 2025,...