În timp ce piața vehiculelor electrice este în impas, producătorii auto se află într-un moment de cotitură din cauza standardelor CAFE (Corporate Average Fuel Economy), ce vor intra în vigoare de la începutul lui 2025. Pentru a reduce emisiile totale ale mașinilor noi înmatriculate, producătorii au la dispoziție două opțiuni: creșterea vânzărilor de mașini electrice sau reducerea producției de modele termice.
Confruntați, în Europa, cu prudența cumpărătorilor individuali și cu dezinteresul tot mai mare al companiilor față de vehicule electrice, producătorii se confruntă cu o alegere dificilă. Strategia lor vizează respectarea reglementărilor de la Bruxelles privind reducerea emisiilor de CO2.
Noile obligații CAFE se rezumă, de fapt, la obligația ca 25% din vânzările totale să fie constituite din vehicule electrice, de la 1 ianuarie 2025. Având în vedere piața actuală, acest obiectiv pare greu de atins. Cifrele pieței sunt clare: livrările de mașini electrice au ajuns doar la 17,3% din vânzările din Europa, departe de ținta de 25%. În plus, consumatorii au manifestat încă din vară o preferință clară pentru modelele hibride.
Sancțiunile financiare rămân o amenințare serioasă pentru producători. Luca de Meo, președintele ACEA și CEO al grupului Renault, a fost primul care a atras atenția asupra potențialelor consecințe. Producătorii se confruntă cu amenzi de până la 15 miliarde de euro, ceea ce reprezintă penalități de până la 10.000 de euro pe vehicul vândut care nu îndeplinește criteriile stabilite de Comisia Europeană.
Soluția care vizează reducerea producției de modele termice pentru a crește ponderea vehiculelor electrice în vânzări poate avea rezultate nedorite. Astfel, deciziile Bruxelles-ului vor duce, până la urmă, la o scădere cu 2,5 milioane de unități a producției de mașini în Europa, cu consecințele sociale care decurg de aici.
Alternativa propusă de președintele ACEA este fără echivoc. Acesta, susținut și de Guvernul de la Paris, cere, pur si simplu, să nu se aplice Regulamentul CAFE din 2025 și în schimb să fie acordat un sprijin pentru ecologizarea flotelor companiilor, care ar stimula cererea și ar crea și o piață virtuoasă pentru vehiculele electrice second hand.
(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2024)
CITEȘTE ȘI:
Nokian Tyres își reînnoiește oferta de anvelope pentru dube destinate Europei Centrale
Puma Gen-E, complet electrică și fabricată în uzina Ford Otosan din Craiova, debutează în România
Comentați?