Dacia Bigster la București. Pas către concret

Detaliile sunt puține. Însă Bogdan Grigorescu, colegul nostru de la revista AutoExpert, a văzut noul Dacia Bigster. L-a analizat, și-a notat date relevante, și, mai apoi, am împărtășit impresii. Le aveți în rândurile următoare.
Dacia Bigster

În start de 2021, șeful grupului Renault, Luca de Meo, dezvăluia în conferința de prezentare a planului de relansare a grupului, Renaulution, un concept al viitorului SUV care va completa portofoliul Dacia. La un an distanță, a venit și în București. Acolo unde, Yohan Ori, șeful studioului de design Dacia de la București, l-a prezentat cu următoarele cuvinte: ”Conceptul Bigster prefigurează un viitor SUV de segment C care nu există în prezent în gama Dacia. Aceasta va fi cea mai mare mașină din viitoarea gamă a mărcii. În privința designului, am încercat să simplificăm «mesajul» cât de mult am putut, pentru a arăta simplitatea, rubustețea, soliditatea și modernismul mașinii.

Marca devine ceva de care putem fi mândri. Iar culoarea kaki pe care o vedeți pe conceptul de prezentare face parte din noua imagine de brand a Dacia. Trebuie să rețineți că mașina pe care o vedeți acum este foarte apropiată de cea care va intra în producție. Nu spun că veți găsi absolut tot ce vedeți acum pe varianta de serie, dar conceptul este foarte apropiat de mașina care va intra în producție”.
Imaginea sa, după cum puteți vedea în fotografii, este de SUV robust, solid, grație tușelor care propun un plus de angularitate. Atribut întărit și de garda la sol, pe care, spune Bogdan, după ce a măsurat-o cu meticulozitate, este de 30 de cm. Ceea ce înseamnă cu 2,5 cm mai sus decât cel mai capabil Jeep Wrangler, Rubicon. Dar și de anvelopelele Continental ATR 255/55 R19, destinate mai degrabă off-roadului decât șoselei. Asta nu înseamnă, desigur, că este o mașină pentru escapade extreme în natură, dar, cu siguranță, îi dă dreptul să se poziționeze drept unul dintre cele mai capabile off-roader-uri cu șapte locuri și caroserie autoportantă de pe piață.

Chiar dacă are la bază o platformă dedicată clasei B de vehicule, Dacia Bigster, ca și Jogger, face tranziția către segmentul compact (C). Mașina va avea 4,6 metri lungime, cu doar câțiva milimetri mai mult decât recent-lansatul model Jogger (4,547 m). Ceea ce înseamnă că îl apropie de SUV-urile medii Peugeot 5008 (+4 cm) și Skoda Kodiaq (+9 cm). Rămâne de văzut cum vor călători pasagerii din rândul al treilea. Un lucru e cert, că, dacă se vor păstra ușile mari din spate, accesul pe rândul al treilea va fi facil.

Cum e la interior? Bogdan îmi spune franc. ”Mi-ar plăcea să-ți povestesc cum arată la interior, dar nu știu, pentru că… nu există un interior propriu-zis. Macheta prezentată nu are bord, scaune sau fețe de uși. Are un motor electric și e telecomandată pe distanțe scurte. Este, în esență, o mașină teleghidată pentru oameni în toată firea”.

A spus motor? Ei bine, aici, avem următoarea declarație de intenție. Bigster ”poate fi echipat cu motorizări alternative și hibride, asigurând astfel adaptarea permanentă atât la nevoile clienților, cât și la evoluția reglementărilor în domeniul auto”. Iar planul Renaulution atribuie motoare convenționale, dotate cu GPL modelelor Lada, și propulsii hibride E-Tech Daciilor. Și vorbim despre noul propulsor 1,2 cu trei cilindri (HR12), care va înlocui actualul TCe de 1,33 l, cu patru cilindri. Motor care va fi disponibil atât în versiune mild hybrid la 48 V, cât și E-Tech, full-hybrid.

Dacia Bigster

Versiunea mild hibrid dezvoltă 130 CP. Cu 10 cai mai puțin decât actualul 1.33 Tce de 140 CP, dar mai eficient cu 20%. Și dacă folosim informația făcută publică pentru recent lansatul SUV compact Renault Austral, în cazul căruia consumul mediu va fi de aproximativ 5,3 l/100 km, poate reprezenta soluția de bază pentru Bigster. În timp ce E-Tech, cu versiuni de putere de 160 sau 200 CP, ar putea reprezenta soluția ideală pentru a înlocui dieselul. Căci promite un consum mediu de 4,6 l/100 km la Austral, ceea ce înseamnă spre 5 litri în cazul lui Bigster. Evident din pricina diferenței de dimensiuni.
Bateria Li-Ion de 1,7 kWh, spune constructorul, va propulsa mașina fără emisii până la 120 km/h, pe o distanță de maximum 5 km. Este plasată între scaune, în podea, are 96 de celule și funcționează la 400 V (față de 64 de celule și 240 V la hibridul actual de la Clio).

Cutia va fi similară constructiv cu actualele transmisii E-Tech, deci vor fi două cutii într-una. Cea destinată motorului electric va avea două trepte, prima până la 80 km/h, a doua între 80 și 120. Pentru motorul electric sunt „rezervate“ patru trepte. Arborii vor fi mai groși, din cauza puterii crescute, iar numărul modurilor de combinare a treptelor celor două cutii va crește (actualmente sunt 15). În continuare nu va exista ambreiaj. Motorul va fi produs în uzina de la Valladolid, în primă fază.
Este însă posibil ca Bigster să vină și cu versiune hibridă plug-in. Aici ar exista două variante. Prima, bazată pe același HR12HDV, ar putea dezvolta 280 CP. A doua ar putea avea la bază un viitor motor de 1,8 l (cod HR18), care va funcționa în ciclu Atkinson, pentru o eficiență crescută.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2022)

 

CITEȘTE ȘI:

Leasing financiar. Odată cu revenirea cererii, finanțările au reintrat pe creștere

BMW și Audi au suspendat transporturile de autovehicule cu trenul către China

 

 

 

Adaugati comentariu