Legea privind promovarea transportului ecologic (nr. 37/2018), intrată în vigoare la începutul anului 2019, va fi completată prin impunerea de sancţiuni pentru companiile de transport care nu achiziţionează vehicule „verzi” în proporţia stabilită de actul normativ.
Legea 37/2018 are ca obiect de reglementare promovarea transportului ecologic prin impunerea obligatiei autoritatilor publice locale, regiilor autonome si societatilor aflate în subordinea unitatilor administrativ-teritoriale de a achizitiona mijloace de transport în comun actionate electric într-o proportie de minimum 30% din necesarul achizitiilor viitoare, urmarindu-se astfel reducerea poluarii în aglomerarile urbane, a consumului de benzina si motorina, cât si promovarea noilor tehnologii în domeniu.
Potrivit legii, autoritatile publice locale, regiile autonome si societatile aflate în subordinea unitatilor administrativ-teritoriale vor achizitiona mijloace de transport de calatori actionate prin motoare cu propulsie electrica, tehnologii verzi, motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, gaz natural lichefiat si motoare cu propulsie pe biogaz în proportie de minimum 30% din necesarul achizitiilor viitoare. Procentul va fi calculat din totalul numarului de autovehicule achizitionate într-un an.
Societatile cu capital privat, inclusiv societatile de taxi, vor achizitiona începând din 2020 mijloace de transport calatori actionate prin motoare cu propulsie electrica în proportie de 30% din achizitiile viitoare.
Achizitiile anuale de autovehicule facute de autoritatile publice pentru deservirea parcului propriu trebuie sa contina în proportie de cel putin 20% autoturisme actionate prin tehnologii verzi.
În opinia deputatului Marius Bota, Legea 37/2018 nu este însă respectată de companiile de transport public sau cu capital privat, lucru care se datorează în mare măsură faptului că responsabilitatea aplicării ei este pasată între ministere.
În aceste condiţii, parlamentarul a iniţiat un proiect de lege prin care sunt sancţionate companiile de transport care nu achiziţionează vehicule „verzi” în proporţia impusă de actul normativ, iar responsabilitatea aplicării este trecută la Ministerul Transporturilor şi Ministerul Lucrărilor Publice.
Astfel, la articolul 4 din Legea 37/2018 se introduce un nou aliniat (alin. 2) cu urmatorul continut:
„(2) Procedura de achizitie anuala in limita a minim 30% se va aplica pana la atingerea unui procent de 80% din flota fiecarui transportator public sau privat”
Totodată, dupa articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 6 cu urmatorul continut:
„Art. 6. (l) Nerespectarea prevederilor legii de catre transportatori, duce la suspendarea pentru un an de zile a licentei de transport”
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Dezvoltarii şi Administratiei şi Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicatiilor vor solicita documente justificative pentru respectarea prevederilor legii in vederea executarii de catre transportatori a traseelor, atat a celor urbane, cat şi a celor judetene sau interjudetene”.
CITEȘTE ȘI:
A patra sancțiune la Euroins în mai puțin de 1 an. Care este motivul
Austria impune autoizolare pentru români. Încălcarea măsurii, amendată cu 1.450 de euro
„Revoluţia” energetică a Comisiei Europene. Hidrogen curat pentru transporturi
Comentați?