de Miruna Enache, partener EY România, departamentul de Taxe. Leasingul este intens utilizat de către companiile ce au nevoie de autovehicule pentru desfăşurarea activităţilor lor economice.
Alegerea variantei prin care aceste autovehicule sunt aduse la dispoziţia companiei (achiziţie, leasing operaţional, leasing financiar) depinde atât de disponibilitatea fondurilor la nivelul companiei, cât şi de factori fiscali care pot înclina balanţa spre una sau alta dintre variante.
Vom analiza în cele ce urmează tratamentul fiscal aplicabil în prezent pentru leasingul operaţional şi ne vom referi în acest articol în mod specific la tratamentul din punct de vedere al impozitului pe profit. În primul rând, este important să facem distincţia între:
- autovehiculele cu masa totală maximă autorizată de până la 3.500 kg şi cu cel mult 9 scaune (incluzând şi scaunul şoferului) – caz în care cheltuielile aferente leasingului operaţional sunt, în principiu, deductibile limitat la 50% din valoarea acestora;
- orice alte autovehicule – caz în care cheltuielile ocazionate de leasingul operaţional sunt integral deductibile la calculul impozitului pe profit.
Trebuie precizat că reglementările fiscale specifică anumite cheltuieli care sunt cuprinse în categoria celor aferente autovehiculelor, şi anume: impozitele locale, RCA, ITP, rovigneta, chiriile, partea nedeductibilă a TVA, dobânzile, comisioanele, diferenţele de curs valutar etc. Dintre acestea, relevante în cazul autovehiculelor obţinute în cadrul unui contract de leasing operaţional ar putea fi: rata de leasing operaţional, partea nedeductibilă a TVA (dreptul de deducere a TVA fiind de asemenea limitat în condiţii asemănătoare celor aplicabile în cazul impozitului pe profit), ITP, RCA şi rovigneta (dacă sunt costuri suportate de utilizator), diferenţele de curs valutar (în cazul în care rata de leasing operaţional este denominată în valută). Cheltuiala cu amortizarea este specific exclusă din categoria celor care sunt supuse limitării conform regulilor precizate în cele ce urmează. Totuşi, începând cu data de 1 februarie a acestui an, cheltuielile cu amortizarea autovehiculelor, având cel mult 9 locuri, inclusiv cel al şoferului, sunt considerate deductibile pentru proprietar la calculul impozitului pe profit, în limita a 1.500 lei/lună.
Astfel, în ceea ce priveşte deductibilitatea cheltuielilor generate de leasingul operaţional, pentru un autovehicul din categoria celor care cad sub incidenţa limitării, o companie se poate afla în următoarele situaţii:
1. deducere 100%, în cazul în care autovehicului este utilizat exclusiv în scopul activităţii economice. Se consideră utilizare în scopul activităţii economice, printre altele, deplasările la clienţi/furnizori, pentru prospectarea pieţei, deplasările la puncte de lucru, la bancă, la vamă, la oficiile poştale, autorităţile fiscale, utilizarea vehiculului de către personalul de conducere în exercitarea atribuţiilor de serviciu, deplasările pentru intervenţie, service, reparaţii etc. Trebuie precizat că pentru deducerea integrală a cheltuielii este obligatorie întocmirea foii de parcurs pentru fiecare astfel de autovehicul, care să dovedească utilizarea exclusivă în scopul activităţii economice. Foaia de parcurs trebuie să cuprindă cel puţin următoarele: categoria de vehicul utilizat, scopul şi locul deplasării, kilometrii parcurşi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs. De asemenea, important de reţinut este că folosirea autovehicului pentru deplasarea angajaţilor de acasă la serviciu se consideră uz personal, cu excepţia cazului în care există dificultăţi evidente în folosirea altor mijloace de transport de către aceştia.
2. deducere 100%, în cazul vehiculelor utilizate în anumite scopuri specifice, şi anume:
- exclusiv pentru servicii de urgenţă, pază şi protecţie, curierat;
- de către agenţii de vânzări şi achiziţii;
- pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv taximetrie;
- pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru închirierea către alte persoane sau pentru instruire de către scolile de şoferi;
- mărfuri în scop comercial.
3. deducere 50%, în toate celelalte cazuri. În acest caz, nu este necesară întocmirea foii de parcurs. Aceasta implică în mod normal costuri administrative mai mici. Astfel, tratamentul fiscal aplicat de companie în ceea ce priveşte cheltuielile aferente autovehiculelor obţinute în regim de leasing operaţional va fi determinat în funcţie de obiectul de activitate al companiei, de scopul utilizării autovehiculelor respective, dar şi de nivelul documentaţiei pe care compania se angajează să o aibă la dispoziţie.
Despre autor:
Miruna Enache, partener EY România, departamentul de Taxe, are o experiență profesională de peste 12 ani în consultanță în taxe. Din anul 2002, ea s-a alăturat echipei EY România, la biroul din București. În ultimii ani, a coordonat proiecte pe zona impozitării directe și indirecte la nivel intern și internaționale, cu accent pe impozitarea directă (corporativă).
Despre EY
Ernst&Young (EY) este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 175.000 de angajaţi în 728 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 25,8 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2013. Reţeaua EY este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 500 angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. EY România are birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.
(articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2013)
Comentați?