Cum se calculează limitele CO2 impuse în UE

Există o ecuație care indică noua limită a emisiilor de dioxid de carbon provenite de la mașinile noi, mult mai severă decât cele din trecut. Ecuația care dă frisoane producătorilor, pentru că a depăși limitele CO2 echivalează cu amenzi uriașe. Și, din păcate, frisoanele nu trec cu aspirină, ci doar cu mai multe electrice, hibride și PHEV-uri vândute.
Euro 7/VII

La începutul lunii ianuarie, anunțul retragerii din oferta Suzuki a micului off-roader Jimny a fost cea mai evidentă demonstrație pentru piața europeană că se apropie momentul în care emisiile CO2 vor fi taxate dur. Practic, Jimny depășește cu 81 de grame limitele CO2 și, din cauza asta, producătorul ar trebui să plătească Uniunii Europene o amendă de aproape 7.700 de euro pentru fiecare autovehicul livrat.

De aici, decizia de a opri vânzările unui model care a reușit vânzări notabile încă de la lansare. Din păcate, vor mai urma și alte cazuri, deoarece „faimoasele“ 95 de grame de CO2 pe kilometru sunt foarte greu de atins de mașinile tradiționale, având în vedere că acest prag corespunde unui consum de aproximativ 4 l/100 km de benzină și, respectiv, 3,6 l/100 km de motorină.

CO2=95+0,0333 x (masă – 1.379,88)

În ecuația de mai sus, 0,0333 reprezintă coeficientul care determină abaterea de la limita de 95 de grame în funcție de masa mașinii, masa include plinurile făcute și șoferul, iar 1.379,88 reprezintă masa medie a vehiculelor din Europa.

Cum se calculeaza limitele CO2 floteauto.ro

Controlul greutății

Formula de mai sus este utilizată pentru a determina nivelul de emisii de CO2 pentru fiecare model, nivel care depinde de masa autovehiculului, pentru a nu penaliza producătorii de lux. Astfel, doar modelele cu greutatea egală cu valoarea medie au ținta de 95 g/km, în timp ce modelele mai grele au un prag mai înalt, iar cele mai ușoare trebuie să emită mai puțin CO2.

Cum se calculeaza limitele CO2 floteauto.ro

Mecanismul care dictează amenzile este următorul: în 2021, se vor calcula emisiile de CO2 ale fiecărui exemplar înmatriculat în Uniunea Europeană în cursul anului 2020. Dacă valoarea medie depășește obiectivul specific (care ține cont de greutatea mașinii, conform formulei de mai sus), producătorul va trebui să plătească autorităților UE o amendă de 95 euro pentru fiecare gram de CO2 care depășește limita, înmulțit cu numărul de exemplare vândute.

Soluția: electrice și hibride plug-in

Acesta este motivul pentru care modelele electrice și plug-in valorează greutatea lor în aur: zero emisii CO2 pentru primele și emisiile scăzute pentru a doua categorie contribuie masiv la scăderea valorii medii de emisii CO2 pentru un producător și, implicit, la reducerea amenzii. Afirmația are chiar și mai multă greutate, dacă ținem cont că UE a pus la punct un mecanism (numit supracredit), care amplifică aportul modelelor full-electrice și plug-in de două ori în 2020, de 1,67 ori în 2021 și de 1,33 ori în 2022, fapt care va crește fără îndoială numărul modelelor care se vor alimenta de la priză în acest an. Totuși, asta nu e suficient: nu vorbim despre exemplare produse, ci despre exemplare înmatriculate, așa că producătorii vor trebui să convingă clienții să le și cumpere mașinile electrificate.

Limitele CO2: de la teorie la practică

Pe de o parte, producătorii vor împinge vânzările modelelor mai curate, pe de altă parte, vor evita să le promoveze pe cele cu emisii mari, pentru că amenzile exagerate atrase de acestea sunt amplificate de fiecare exemplar vândut. De exemplu, fiecare Subaru BRZ vândut va atrage plata unei amenzi de 9.785 euro, în condițiile unui preț de listă mai mic de 33 de mii de euro în Europa! Totuși, așa cum am spus și mai sus, compania va plăti pentru emisiile medii de CO2 pentru toată gama, nu pentru fiecare exemplar vândut în parte, așa că modelele puțin poluante vor atenua valoarea amenzii.

 ➡ Acestea sunt cele mai ieftine hibride plug-in din România! 💡

Iată și alte exemple: Lexus CT demonstrează din plin calitățile sistemului de propulsie hibrid și emite 97 g/100 km CO2, o valoare în conformitate cu limita admisă pentru acest model (97 g, și nu 95 g, pentru că CT cântărește 1.445 kg), în timp ce Peugeot 108 și vărul Citroen C1 depășesc cu 5 g/100 km ținta de 80 g/km, fapt care induce o penalizare de 475 euro. Nu uitați, totuși, că modele electrice balansează situația: acestea sunt cele mai ieftine mașini electrice din România!

Aceste sacrificii au scopul nobil de a limita încălzirea globală, deși să nu uităm că mașinile care circulă în Europa sunt responsabile de numai 1% din emisiile de CO2 pentru întreaga planetă. Emisiile pe bătrânul continent și din SUA s-au redus în ultimii zece ani, în timp ce în restul lumii acestea au explodat: +71% în India și +36% în China.

Trei exemple pentru a înțelege mecanismul

Pragul de 95 g/km CO2 stabilit de Uniunea Europeană trebuie înțeles ca o valoare medie a producției de autoturisme pentru fiecare companie. Însă există și portițe: companii rivale s-au aliat pentru a scădea amprenta de dioxid de carbon pentru Europa. Cel mai insolit exemplu este FCA-Tesla: grupul italian a semnat o înțelegere cu americanii, prin care va plăti o sumă acestora și le va oferi anumite tipuri de servicii, care, însumate, vor fi clar mai mici decât amenda pe care ar trebui s-o plătească dacă depășesc limitele CO2.

Cum se calculeaza limitele CO2 floteauto.ro

În schimb, Tesla, care vinde doar mașini cu emisii zero, le va comercializa în Europa cu ajutorul FCA, scăzând, astfel, dramatic valoarea medie a emisiilor CO2 a întregii game a italienilor. Și cum Tesla Model 3 este una dintre cele mai bine vândute electrice din Europa, afacerea este fructuoasă pentru ambele părți. Iată în continuare trei modele de calcul pentru trei segmente diferite de autoturisme.

 

Adaugati comentariu